J
Med största sannolikhet någon gammal analog antennkabel, men jag hade också provat att koppla ur dom ett tag så att ingen granne kör nån uråldrig lösning. Troligen drottningsylt ovanför uttaget med.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Gammalt tv uttag från takantenn, uttag för radio och tv med genomgång till lgh under, troligtvis ej i drift då dessa uttag inte används på många herrans år,

• Gilla
Ppet
  • Laddar…
Om du bor i Brf så skicka ett Mail till styrelsen och fråga.
Kan tycka att dom borde veta.

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Earwoods Earwoods skrev:
Det ser ju likadant ut som kabeltv-uttaget?
Har du alltså ett annat uttag för kabel-tv i lägenheten? Då används nog inte detta uttag alls.

• Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
Man ser ju loggan från Hirschmann på uttaget. Ett gammalt centralantennsystem, bara att klippa bort.

• Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Definitivt ett gammalt uttag för centralantenn. Det kan vara i bruk för marksänd digital-TV men det är kanske inte så troligt? Föreningen måste veta.

Som sagt, gammalt Hirschmann-uttag. Det är riktigt gammalt, för på 70-talet började den nyare standarden användas och det där är äldre modell.
Men föreningen borde veta om dom har en centralantennanläggning kvar i huset.
Sedan kan det ju vara så att radioanslutningen är i drift , men inte TV eftersom ni har Comhem.

• Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Kolla med grannarna ovanför och under. Om de redan har tagit bort uttaget vid sina renoveringar är det ju inget problem för dig att ta bort det också.
Troligen är det ej i bruk.

Earwoods Earwoods skrev:
Hej!

Ja exakt min tanke också. Därför jag försöker utreda om den är i bruk. Men hur vet jag det?
Kolla med fastighetsägaren/förvaltaren, de skall definitivt veta.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Plugga in en tv och kolla om du har signal

Bara att gå upp på vinden och se om det sitter några konstiga grejer på en vägg med vita kablar till och en eller två upp till en mast på taket om den finns kvar. Normalt går det en kabel ner igenom lägenheterna som ligger över varandra i olika sektioner. .

Earwoods Earwoods skrev:
Hej!

Jag håller på att renovera hemma.
.....
Detta är ett äldre uttag för analog TV (radio). När det installerades så hade man en TV/Radio antenn på taket
till huset med TV1 och TV2 (2 olika antenner). I princip så kopplade man antenn - antennförstärkare/filter - uttag1 -
uttag2 - uttag3 ... - sista uttaget s.k. "daisy chain".

När antalet TV-kanaler växte i och med mottagning via sattelit (början på 90-talet tex. TV4) så löste många fastighetsägare
detta med att ha en central mottagning av kanaler via parabol sedan modulera ned dessa i frekvans så att de gick att
distrubiera i det fasta analoga nätet. Så beroende på vilken lösning fastighetsägaren har valt så kan det än idag
skickas ut analog/digital TV via dessa uttag. Testa med att ansluta en antennkabel mellan uttaget och antenningången
på TV:n, låt mottagaren söka kanaler(analoga/digitala(boxer/comhem)). Fär du in kanaler så låt uttaget sitta som det är!
Klipper du av kabeln så kopplas alla efterföljande uttag bort plus att kabeln terminieras på ett felaktigt sätt!

Vill du med alla medel få bort uttagen så får du leta igen sista uttaget (har bara en ledning tillkopplad) och flytta det till
den plats där antennkabel kommer in i lägenheten!

• Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Koppla ur den och vänta några dagar. Om inte telia ringer och frågar så är det nog ingen fara att klippa bort den? :D
Ingen bra ide alls.
Styrelsen består kanske av yngre folk utan historik, Jag skulle fråga den som bott längst i huset.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det där ser i mina ögon inte ut som vanlig IEC koax, så uppmaningar om att ansluta en TV kanske inte är alldeles lätta att följa.
Att det är ett centralantennsystem är ingen vågad gissning, och det är med stor sannolikhet så att det avvecklades i samband med eller inom något år efter att kabel-TV installerades, men helt säker kan man ju inte vara.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Tveklöst så som @tefteulf beskriver det. Jag känner också igen det från förr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.