Stod och kollade ut genom fönstret och såg plötsligt det här. På håll trodde jag det var … ja ingen aning. Ser ut typ som gröt som någon slängt ut. Flugor verkar gilla det, så jag misstänker något exkrementliknande. I trädgården stryker det runt katter och ett och annat rådjur. Finns det några djur som producerar sådana här blaffor? Har inte petat på dem för jag känner mig smutsig bara av att titta på dem 
Ja det kan det vara! Den växer ju främst på gammal ved, även om den nu har letat sig upp på en bit plåt också. Men det var hemskt så snabb den är i så fall. Märkte den från en dag till en annan. Ser väldigt mycket ut som engelska Wikipedias bild av Fuligo septica (trollsmör).
Claes Sörmland skrev:
Fattar inte hur jag kunnat missa dessa hela livet … märkliga grejer! Låter ju helt livsfarligt med krypande slemsvampar. Ska man skjuta den innan den kryper in i skafferiet? Jag har läst på lite och förstår att de är kopplade till häxeri på mystiska sätt. Bäst att låsa in boskapen och gömma mjölkkannorna!!
Vi ha alla gått igenom dessa på en tråkig biologilektion i högstadiet. Men ord som protist, amöba och slemsvamp satte sig nog inte hos de flesta.halper skrev:
Fattar inte hur jag kunnat missa dessa hela livet … märkliga grejer! Låter ju helt livsfarligt med krypande slemsvampar. Ska man skjuta den innan den kryper in i skafferiet? Jag har läst på lite och förstår att de är kopplade till häxeri på mystiska sätt. Bäst att låsa in boskapen och gömma mjölkkannorna!!
Bara som en uppdatering på detta: det verkar vara rätt förhållanden denna sensommar. De där första två slemsvamparna har nu följts av fler. Jag förstår att de liksom inte är farliga, men låt mig bara säga att de är obehagliga att råka trampa i 
De ploppar upp lite varstans, och jag misstänker att de har följt med från skogen med Granngårdens fina täckbark. Det är i alla fall den gemensamma nämnaren så långt: de har hittills dykt upp på ställen där det ligger sådan täckbark. Den jag råkade trampa i dök upp i gräsmattan precis bredvid ett ställe där sådan täckbark ligger och där jag tidigare tappat en hög med bark. De har dykt upp runt diverse buskar där det ligger sådan täckbark, och de första som dök upp är på ett ställe där det ligger täckbark under ett tunt lager träflis (hemgjort) som jag la dit bara för att det skulle se lite snyggare ut.
Märkligt att man kan ha levt 40 år utan att ha märkt att slemsvampar existerar ... nu är de överallt!
De ploppar upp lite varstans, och jag misstänker att de har följt med från skogen med Granngårdens fina täckbark. Det är i alla fall den gemensamma nämnaren så långt: de har hittills dykt upp på ställen där det ligger sådan täckbark. Den jag råkade trampa i dök upp i gräsmattan precis bredvid ett ställe där sådan täckbark ligger och där jag tidigare tappat en hög med bark. De har dykt upp runt diverse buskar där det ligger sådan täckbark, och de första som dök upp är på ett ställe där det ligger täckbark under ett tunt lager träflis (hemgjort) som jag la dit bara för att det skulle se lite snyggare ut.
Märkligt att man kan ha levt 40 år utan att ha märkt att slemsvampar existerar ... nu är de överallt!
Nej, oätlig vad jag förstår. Sporerna när den förökar sig är rätt intensiva och kan ge besvär om man är allergisk/astmatisk, men då ska man nog stå och stampa på den. Så vad jag förstår vare sig farlig eller ätlig. Helt meningslös för människan, med andra ordraveper skrev:

