Vi bor i ett hus byggt 2022 med tak upp till nock, FTX, om något av det spelat roll.

Flera gånger i minuten hör vi ett superstörande ljud uppifrån. Det låter typ som om någon skulle tappa en boll som sedan studsar tills den stannar.

Har försökt fånga ljudet på de bifogade klippen, OBS ha HÖG volym och håll nära örat.

 
MultiMan
Det hörs knappt någonting ens på högsta volym.

Med det sagt, servas FTX-systemet regelbundet? Inga varningar om fel?
 
O Ogräs skrev:
Vi bor i ett hus byggt 2022 med tak upp till nock, FTX, om något av det spelat roll.

Flera gånger i minuten hör vi ett superstörande ljud uppifrån. Det låter typ som om någon skulle tappa en boll som sedan studsar tills den stannar.

Har försökt fånga ljudet på de bifogade klippen, OBS ha HÖG volym och håll nära örat.

[video] [video]
MultiMan MultiMan skrev:
Det hörs knappt någonting ens på högsta volym.

Med det sagt, servas FTX-systemet regelbundet? Inga varningar om fel?
Jo det ska höras. På första klippet höra det direkt och i andra klippet från sekund 5.

Har inte hunnit serva det ännu då det är nytt. Men tror inte det är det då ljud brukar höras i samband med vind
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det hörs knappt någonting ens på högsta volym.

Med det sagt, servas FTX-systemet regelbundet? Inga varningar om fel?
*
Gå till FTXaggregatet och lyssna. Har det roterande värmeväxlare kan den skava mot något.
*
 
MultiMan
Är det i samband med vind så kan det vara lösa saker på taket eller någon ventilationskanal med spjäll eller backventil som klapprar, t ex. Gå ut och titta på tänkbara saker på taket.
 
Fått reda på det kan vara? Jag bor också i ett hus med FTX och öppet upp till nock på ovanvåning. Har även vattenburen golvvärme i hela huset. Låter exakt som ditt ljud
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.