Hej. (Min första post.)

Jag ska renovera ett altangolv och en trappa för en kund. Byta ut några plankor. Både altangolvet och trappan har grön nyans. Är det målarfärg, lasyr, såpa eller impregnering som ser grönt ut? Eller är det någonting annat? Det är ingen alger i alla fall. Vill att dom utbytta plankorna ska se likadana ut som resten - på ett ungefär i alla fall.

Vad är det gör att altanen ser grön ut?

Ägaren till altangolvet kan inte svara på frågan. Men ni här inne kanske vet?

Trätrall med slitage, grönt, utomhus, några löv, smuts, horisontell bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med viss oordning, blå färgskrap, trädgårdsredskap, stolben, behållare och lövverk.
Skapa konto

K
Det är svårt att se vad det är, men byt all trall istället. och byter ni allt så se för fa.. till att inte skarvarna kommer bredvid varandra.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H
O OlaKrister skrev:
Hej. (Min första post.)

Jag ska renovera ett altangolv och en trappa för en kund. Byta ut några plankor. Både altangolvet och trappan har grön nyans. Är det målarfärg, lasyr, såpa eller impregnering som ser grönt ut? Eller är det någonting annat? Det är ingen alger i alla fall. Vill att dom utbytta plankorna ska se likadana ut som resten - på ett ungefär i alla fall.

[bild] [bild]
Möjligen impregnering svårt att säga på bild. Provtvätta en bit med lika delar vatten och 24% ättika, lägg på och låt det ligga på 30-60 minuter, tar bättre om solen skiner. Skubba av sen med såpvatten och skölj av med vatten. Se vad som händer, är det fortfarande grönt? Kan vara värt ett försök. Går det att vända på brädorna?

Bara byta allt, dom är ju slut.

Att de är gröna beror ju på sätt och vis på "alger" Man har helt enkelt inte tvättat av dem regelbundet och då ser det ut så här. Särskilt om det är nåt som det regnar fritt på.

Okej. tack för alla svar. Nej, kunden är inte beredd på att byta all trall, Det ser inte ut som alger utan mer som någon lasyr eller kanske impregnering. Jag byter ut till nya plank där det behöves.

Fast hur menar du alger ser ut då? Kalla det för vad du vill men det gröna är liksom nån slags påväxt som blir när naturlig materia blir kvar på trallen och "växer" Nu har jag inga bilder på vår lätt "gröna" uteplats men den har varit likadan efter år av ickeskötsel. I somras skrubbade sambon den med vatten och såpa.

O OlaKrister skrev:
Hej. (Min första post.)

[bild] [bild]
Kanske blandning av gammalt smuts, lasyr och dåligt underhåll. Den har torkat eller ruttnat på vissa ställen. Två alternativ,1. Vänd på hela paketet. 2. Riv skräpet

O OlaKrister skrev:
Okej. tack för alla svar. Nej, kunden är inte beredd på att byta all trall, Det ser inte ut som alger utan mer som någon lasyr eller kanske impregnering. Jag byter ut till nya plank där det behöves.
Jag skulle aldrig tagit ett sånt jobb, sen när det är bytt några enstaka pinnar och det ser ut som skit kommer en granne och frågar vem som gjort jobbet.

• Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
K
Det gröna ser faktiskt ut som algangrepp.
Ska du byta trall där du tycker att det behövs så blir det nog svårt för dig att veta när det är dags att sluta.

Är det hemma hos Morran och Tobias. som du har fått jobb.

• Gilla
Hhallden och 1 till
  • Laddar…
Jape grönfri är ett bra medel mot alger.
Sprutade mitt staket och efter några dagar var det som nytt i utseendet.

K
Kan du ta ett foto när du är klar så vi kan se hur resultatet blir när man blandar äldre trall med nytt trallvirke.
Jag blev lite nyfiken bara.

• Gilla
brimand
  • Laddar…
Tigrar är coola!

Jag tog med en bit planka till färghandeln och där konstaterade man att det var grön färg. Väldigt ovanligt att måla med färg på altangolv tror jag. Så det blir att byta ut dom dåliga plankorna och bryta grön färg. Jag ska ta bilder på arbetet efteråt. Hade helst bytt hela altangolvet men kunden vill inte det.,
Träplanka med mossa ovanpå en bilhuvs reflektioner; textur och slitna ytor synliga.
Skapa konto

O OlaKrister skrev:
Jag tog med en bit planka till färghandeln och där konstaterade man att det var grön färg. Väldigt ovanligt att måla med färg på altangolv tror jag. Så det blir att byta ut dom dåliga plankorna och bryta grön färg. Jag ska ta bilder på arbetet efteråt. Hade helst bytt hela altangolvet men kunden vill inte det.,
[bild]
Ska du rekommendera kunden att måla altanen grön ? Med vilken typ av färg isåfall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.