2 480 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
vad är det som går fel?
Sida 1 av 2
hej
min internet gateway (internetmodul till Värmepannan)
kan inte ansluta till min router.
Pannan ska styras med hjälp av en App.
allt går bra tills det kommer till att gatewayn ska anslutas till routern.
Det kan tar ett ögonblick.....men lyckas alldrig!
hjälp uppskattas!
mvh JR.
min internet gateway (internetmodul till Värmepannan)
kan inte ansluta till min router.
Pannan ska styras med hjälp av en App.
allt går bra tills det kommer till att gatewayn ska anslutas till routern.
Det kan tar ett ögonblick.....men lyckas alldrig!
hjälp uppskattas!
mvh JR.
Kan så vara men det kan vara information i manualen som beskriver hur det ska göras som ger en ledtråd till vad som går snett.J James1960 skrev:
Är det wifi eller kabel, har gw möjlighet att använda samma autenticeringsmetod som ditt nät använder (om wifi), finns det någon regel i din router som inte tillåter vilken anslutning som helst?
Hur är det med signalstyrkan vid pannan?
Du illustrerar ganska väl hur man inte skall ställa en fråga.
Frågan innehåller i princip noll relevanta fakta (exempelvis vilket fabrikat och modell av gateway eller hur den ansluts) och när någon ber om information så avfärdar du det.
Man skall aldrig underskatta hjälpviljan på Byggahus, men tankeläsare är det lite ont om.
Frågan innehåller i princip noll relevanta fakta (exempelvis vilket fabrikat och modell av gateway eller hur den ansluts) och när någon ber om information så avfärdar du det.
Man skall aldrig underskatta hjälpviljan på Byggahus, men tankeläsare är det lite ont om.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men just det momentet fungerar väldigt olika mellan olika prylar som skall koppla upp sig.J James1960 skrev:
Jag har sett varianter där man knappar in vilket wifi nät som skall väljas, och lösenord i en meny på appraten. Andra gör det via appen som tar direktkontakt mellan telefonen och apparaten, konfigureringen överförs till appartaten som sedan kopplar upp sig. Den överföringen mellan app och apparat går ofta till så att appraten tillfälligt agerar wifi router, telefonen byter wifi från husets till apparatens wifi. Överför konfigureringen, och telefonen återgår sedan till husets wifi router. På elradiatorer vi har i fritidshuset sker den där överföringen via Bluetooth. Elementet har både wifi och BT, men använder bara BT just vid installationen, för att få wifi namnet och lösenord till wifi från telefonen via BT.
Den mest uppenbara felorsaken är ju om du har bra wifi täckning där pannan står? Den kanske kommunicerar bra med appen i din telefon när du står bredvid, men har inte täckning från husets wifi?
Tycker att många IOT prylar med enbart wifi är svåra att ansluta trots en enkel process.
De är extremt billiga och ger inte ifrån sig några felmeddelanden.
Brukar vara bra spenderad tid att leta information i användarforum om fungerande rutiner.
Många gånger är enhetens firmware inte kompatibel med senaste app-version eller molntjänst. Ibland gillas inte webbläsaren.
Har även råkat ut för enheter som ej gillat tecken i mitt wifi SSID.
Vår senaste Daikin pump tog mig ca 20-30 försök och 2 timmar innan den var ansluten.
De är extremt billiga och ger inte ifrån sig några felmeddelanden.
Brukar vara bra spenderad tid att leta information i användarforum om fungerande rutiner.
Många gånger är enhetens firmware inte kompatibel med senaste app-version eller molntjänst. Ibland gillas inte webbläsaren.
Har även råkat ut för enheter som ej gillat tecken i mitt wifi SSID.
Vår senaste Daikin pump tog mig ca 20-30 försök och 2 timmar innan den var ansluten.
Har allt gjort enligt manualen. Det är Wifi. Det måste jag kolla upp det. Signalen är utmärkt.T Testarn skrev:Kan så vara men det kan vara information i manualen som beskriver hur det ska göras som ger en ledtråd till vad som går snett.
Är det wifi eller kabel, har gw möjlighet att använda samma autenticeringsmetod som ditt nät använder (om wifi), finns det någon regel i din router som inte tillåter vilken anslutning som helst?
Hur är det med signalstyrkan vid pannan?
Vad då står på? Har du aktiverat båda wifi-frekvenserna i din router blir det lätt problem att första gången ansluta iot-enheter likt din. Heter ofta "Dual band" Då ser man till att INTE ha detta aktiverat: Så här funkar det:J James1960 skrev:
https://support.tuya.com/en/help/_detail/K9hut3qrpuckg
https://help.communityfibre.co.uk/t...ng/splitting-wifi-frequency-to-boost-coverage
Efter att de nya enheterna lärt sig att det finns 2,4 GHz-band, så går det ofta bra att aktivera Dual Band igen.
Även Mimo kan ställa till det:
https://www.pcforalla.se/article/1718188/mimo-2.html
Redigerat:
