Vi bor i ett radhus från -73 och köpte ny luftvärmepump för två år sen. Nu i september har vi inte haft luftvärmepumpen på en enda dag. Ändå ligger vi bara -18% hittills i september mot augusti när vi hade luftvärmepumpen på nästan hela tiden för att kyla ner. Beräknar hamna på ca 21 000 kWh i år om vi förbrukar som okt-dec förra året vilket vi troligen kommer göra för vi använde luftvärmepumpen sparsamt redan då på lägre temp i huset. Majoriteten av elförbrukningen har jag läst är uppvärmning och varmvatten. Så vad sjutton är det som förbrukar så mycket el när uppvärmningen ej är på alls? Kan det vara vår varmvattenberedare som är kass då?

#el
  • Haha
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Kyla drar väl inte så mycket energi, så det kanske är rimligt att det är -18% mot augusti? Vilka siffror per månad pratar vi om?

K Kallens skrev:
Kyla drar väl inte så mycket energi, så det kanske är rimligt att det är -18% mot augusti? Vilka siffror per månad pratar vi om?
K Kallens skrev:
Hmm ja det kanske det är.
1438 kWh i augusti och beräknar hamna på 1100 kWh nu i september med luftvärmepumpen helt av.

1438 till 1100 blir dock nästan 24%, lite mer än 18 ändå.

Men ingen annan värme öht.? Det låter ju ganska högt, men inte orimligt beroende på era vanor i övrigt. Värmegolv som är på i badrum? Elbil? avfuktare? Varmvatten från direktverkande el (alltså en vanlig beredare) drar en del såklart.

K Kallens skrev:
1438 till 1100 blir dock nästan 24%, lite mer än 18 ändå.

Men ingen annan värme öht.? Det låter ju ganska högt, men inte orimligt beroende på era vanor i övrigt. Värmegolv som är på i badrum? Elbil? avfuktare? Varmvatten från direktverkande el (alltså en vanlig beredare) drar en del såklart.
Precis, -18% just nu och beräknar bli -24% enligt appen. Ingen annan värme alls på hittills hela september. Golvvärmen i badrummen är sänkt till 22 grader, funderar på att stänga av det helt. Har pax-fläktar i de två badrummen och tvättstugan, plus varmvattenberedaren. Skulle vilja se om det är möjligt att sänka värmen i vvb, men på ratten står inga grader.

Kan lägga till också att jag är föräldraledig och således hemma väldigt mycket på dagarna och min sambo jobbar hemifrån tre dagar i veckan.

Golvvärme x2 kan nog dra en hel del. Annars tycker jag 1100kWh låter mycket. Att dra ner temperaturen i VVB förändrar nog bara lite på marginalen. Att förbruka mindre varmvatten förändrar förbrukningen på riktigt.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Golvvärme x2 kan nog dra en hel del. Annars tycker jag 1100kWh låter mycket. Att dra ner temperaturen i VVB förändrar nog bara lite på marginalen. Att förbruka mindre varmvatten förändrar förbrukningen på riktigt.
Tycket också det är mycket, förstår inte vad det är som drar så mycket. Ingen av oss är långduschare, så vi använder nog inte mer varmvatten än nån annan

1100 är inte lågt, men tycker inte det är konstigt högt heller om ni är hemma mycket med småbarn och har vanlig vvb + 2x elgolv.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C cirpan skrev:
Tycket också det är mycket, förstår inte vad det är som drar så mycket. Ingen av oss är långduschare, så vi använder nog inte mer varmvatten än nån annan
Stäng av golvvärmen och återkom när du ser någon skillnad. Just nu byter ni delvis ut värmepumpsvärme mot direktverkande elvärme.

• Gilla
SirMayo och 7 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Stäng av golvvärmen och återkom när du ser någon skillnad. Just nu byter ni delvis ut värmepumpsvärme mot direktverkande elvärme.
Precis. Jag testade själv att stänga av golvvärmen i källaren (vatten) och badrummet (el) under en vecka, och såg en minskad total elförbrukning på ca 25-30%.
Eftersom uppvärmningen inte utgör hela elkonsumtionen, så är minskningen som andel av uppvärmningen nog större ändå.

Redigerat:
  • Gilla
cirpan
  • Laddar…
C cirpan skrev:
Jag antar att du kan se tim-värden på nätägarens sida?
Hur ser förbrukningen ut över dygnet?

L lat skrev:
Jag antar att du kan se tim-värden på nätägarens sida?
Hur ser förbrukningen ut över dygnet?
Det har du helt rätt i! Har inte ens tänkt att titta där. Ligger och puttrar på hela natten så jag ska definitivt testa stänga av golvvärmen helt

• Mobilskärm som visar elförbrukning över ett dygn med en toppförbrukning under kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bragul och 1 till
  • Laddar…
Golvvärmen drar en del.
Men 1100 kWh/mån blir ungefär 36-37kWh/dygn.

Testa att stänga av golvvärmen i tre-fyra dagar, och se hur mycket förbrukningen sjunker.
Om golvet under inte är isolerat, så går nog golvvärmen i stort sett dygnet runt.
Är du t.ex slingan på 300W, så blir det 0,3kW x 24h x 30 dagar => 216kWh bara där...

Vi gör av med ca 420-450kWh/mån sommartid.

Hus på 123m², NIBE310P, två personer , byggt 2008 och vi bor i Skåne

• Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Golvvärmen drar en del.
Men 1100 kWh/mån blir ungefär 36-37kWh/dygn.

Testa att stänga av golvvärmen i tre-fyra dagar, och se hur mycket förbrukningen sjunker.
Om golvet under inte är isolerat, så går nog golvvärmen i stort sett dygnet runt.
Är du t.ex slingan på 300W, så blir det 0,3kW x 24h x 30 dagar => 216kWh bara där...

Vi gör av med ca 420-450kWh/mån sommartid.

Hus på 123m², NIBE310P, två personer , byggt 2008 och vi bor i Skåne
Precis, och i vintras hade vi det dubbla
Stängde av golvvärmen för några timmar sen så det ska bli väldigt intressant att se! Hoppas på att se stor skillnad.

Gissar på pax-fläkt som drar ut luften?
Känns lite som att elda för kråkorna då, om du drar in lite svalare luft i badrummen (i underkant på dörren), värmer upp den med golvvärmen och sen drar ut den...

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.