3 431 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Vad är det sämstra resp bästa med era kök?
Sida 1 av 2
Vi är just nu i full färd med att bygga kök i "andra sidan av huset".
Det som tidigare var 3 stycklen rum ska nu bli ett stort kök.
Utmaningen med rummet är att det är långt (10,2 m) men relativt smalt (4,3 m) och med en murstock som smalnar av rummet ytterligare på en punkt.
När vi nu har möjligheter att börja med ett helt blankt papper så skulle jag gärna få höra om vad ni andra anser saknas eller saker som ni skulle gjort annorlunda om ni fick göra om era kök.
Kan man undvika att göra misstag som andra redan gjort är det ju toppen.
Självklart läser jag gärna om vad ni gjort som ni är riktigt nöjda med också!
/ Sofia
sojo89 @ instagram
Det som tidigare var 3 stycklen rum ska nu bli ett stort kök.
Utmaningen med rummet är att det är långt (10,2 m) men relativt smalt (4,3 m) och med en murstock som smalnar av rummet ytterligare på en punkt.
När vi nu har möjligheter att börja med ett helt blankt papper så skulle jag gärna få höra om vad ni andra anser saknas eller saker som ni skulle gjort annorlunda om ni fick göra om era kök.
Kan man undvika att göra misstag som andra redan gjort är det ju toppen.
Självklart läser jag gärna om vad ni gjort som ni är riktigt nöjda med också!
/ Sofia
sojo89 @ instagram
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Sämsta: För litet. Svårt att effektivt laga mat mer än en person. För få elgrupper (trots att jag gödslat). Tänk en säkring per uttag eftersom nästan alla elförbrukare drar så mycket att det inte går att ha två saker igång samtidigt på samma säkring.
Bästa: Allt på praktiskt avstånd enligt "arbetstriangeln" när man är ensam.
Skulle "våtrumssäkra" golvet om jag gjorde nytt idag. Mer förvaringsutrymme/skåp. Flera arbetsytor så fler personer kan laga mat parallellt.
Bästa: Allt på praktiskt avstånd enligt "arbetstriangeln" när man är ensam.
Skulle "våtrumssäkra" golvet om jag gjorde nytt idag. Mer förvaringsutrymme/skåp. Flera arbetsytor så fler personer kan laga mat parallellt.
Bästa: Kökets logistik och arbetstriangeln samt att det är öppen planlösning så man kan vara med i gemenskapen även om man står i köket. Diskmaskin i arbetshöjd och placerad så man kan plocka i och ur den utan att förflytta sig. När till bordet och nära till lådor/skåp där godset förvaras. Ugn också i arbetshöjd.
Sämsta: Samma som Benno skriver - det är svårt att vara mer än en person i köket åt gången, mest beroende på att det är lite för lite bänkyta och att den bänkyta som är mest praktisk att använda innebär att man står framför dörren till sophinken som används ofta.
Sämsta: Samma som Benno skriver - det är svårt att vara mer än en person i köket åt gången, mest beroende på att det är lite för lite bänkyta och att den bänkyta som är mest praktisk att använda innebär att man står framför dörren till sophinken som används ofta.
Bästa: Två arbetsytor med diskho/sopor mellan, så det är lätt att vara flera som arbetar i köket. Bra vitvaror, och då kanske framförallt induktionshällen och en bra kolfilterfläkt (bättre än centralfläktslösningen som var alternativet). Rejäla lådor istället för underskåp. Lådan under ugnen, bra att ha plåtar etc i.
Sämsta: En ensam ho (60 cm), men det var en medveten kompromiss för att kunna få större lådor under hällen och jag ångrar den inte även om jag saknar en andra ho.
Sämsta: En ensam ho (60 cm), men det var en medveten kompromiss för att kunna få större lådor under hällen och jag ångrar den inte även om jag saknar en andra ho.
Bästa: Förvaring, förvaring, förvaring. Vill tanten ha glöggservis och bakmaskin får det plats.
Extra vattenhål. Hur ofta har man inte fått stå i kö vid diskhon? Ofta bara för att skölja en kniv eller fylla ett kärl.
Sämsta: Elen. Blir nervös varje gång vattenkokaren kommer fram...
Extra vattenhål. Hur ofta har man inte fått stå i kö vid diskhon? Ofta bara för att skölja en kniv eller fylla ett kärl.
Sämsta: Elen. Blir nervös varje gång vattenkokaren kommer fram...
Bästa: Den hela diskbänken med en stor ho som rymmer en hel ugnsplåt, stenbänkskivorna, den upphöjda diskmaskinen. Lådor istället för hyllor, har tom en låda där hushållsassistenten ryms. Arbetstriangeln och ytan. Vi tog bort en vägg och byggde helt ny planlösning. Svårt på papperet att se att alla avstånd blir rätt, kommer man att behöva ta det där extra steget varje gång man ska mellan två stationer? Eller blir det för trångt?
Belysningen! Vi hade inte tänkt igenom det alls men hade tur att träffa en elektriker som visste vad han gjorde och diskuterade lösningar med oss.
Sämsta: Hmm, har inte nyttjat det nya köket så länge (sedan jul) och inte hittat några nackdelar än faktiskt.
Mycket nöjd med det mesta.
Belysningen! Vi hade inte tänkt igenom det alls men hade tur att träffa en elektriker som visste vad han gjorde och diskuterade lösningar med oss.
Sämsta: Hmm, har inte nyttjat det nya köket så länge (sedan jul) och inte hittat några nackdelar än faktiskt.
Spisen i hörnan ger ytor på båda sidor om spisen. Hörnan är ändå ett ställe som är svårt att få till något bra med.
Utdragbar skärbräda ovanför diskmaskinen, den är ändå under skivan. Alla ytor i granit. Lådor, inte hyllor. flera faser till el och många eluttag. Underlimmad diskho.
Kolla mer än en gång vad det gäller belysning.
Det som vi har problem med idag är elen, micro och vattenkokare så går proppen.
Utdragbar skärbräda ovanför diskmaskinen, den är ändå under skivan. Alla ytor i granit. Lådor, inte hyllor. flera faser till el och många eluttag. Underlimmad diskho.
Kolla mer än en gång vad det gäller belysning.
Det som vi har problem med idag är elen, micro och vattenkokare så går proppen.
Sämsta: För lite arbetsyta vid spis och diskho. Spis och diskho ligger i fel ordning i förhållande till kyl och skafferi. Jag vill ha skafferi/kyl/frys diskho arbetsyta spis avställningsyta.
Bästa: Stort och mycket fönster. Får plats med ett rejält matbord samt hylla för kastruller, matberedare mm.
Bästa: Stort och mycket fönster. Får plats med ett rejält matbord samt hylla för kastruller, matberedare mm.
Bästa: Bra arbetsyta mellan ho och häll. Stor ho (70 cm) och häll (85 cm). Elektrisk öppning på tunga lådor längst ner. Skafferiet. Alla vitvaror integrerade.
Sämsta: Jag har faktiskt ingenting i köket som jag är missnöjd med.
Sämsta: Jag har faktiskt ingenting i köket som jag är missnöjd med.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det här kan bli en bra checklista för köksrenoveraren.
Som framgår är elen ofta bekymmer i kök. Inte nog med att det behövs en säkring till varje (enkel-) uttag (med dubbeluttag finns risken att man sätter i kontakten för både brödrosten och vattenkokaren i samma). En bra fördelning av grupperna mellan faserna måste också göras så det inte blir avbrott mitt i matlagningen när diskmaskinen går, spis och ugn går på alla rattar och plötsligt behöver något mikras eller vatten värmas i vattenkokaren. Då kanske man får leta fram var huvudsäkringarna sitter.
Som framgår är elen ofta bekymmer i kök. Inte nog med att det behövs en säkring till varje (enkel-) uttag (med dubbeluttag finns risken att man sätter i kontakten för både brödrosten och vattenkokaren i samma). En bra fördelning av grupperna mellan faserna måste också göras så det inte blir avbrott mitt i matlagningen när diskmaskinen går, spis och ugn går på alla rattar och plötsligt behöver något mikras eller vatten värmas i vattenkokaren. Då kanske man får leta fram var huvudsäkringarna sitter.
Helt klart en bra poäng. Allting i ett kök drar ju enormt med el idag. Vi har ju dragit all el ny i hela våningen och just i köket drog vi separata grupper till alla uttag i stänkskyddet på elektrikerns inrådan. Även alla maskiner har separata grupper förutom kyl och frys som går på samma. Dock har dessa egen JFB.imported_Benno skrev:Det här kan bli en bra checklista för köksrenoveraren.
Som framgår är elen ofta bekymmer i kök. Inte nog med att det behövs en säkring till varje (enkel-) uttag (med dubbeluttag finns risken att man sätter i kontakten för både brödrosten och vattenkokaren i samma). En bra fördelning av grupperna mellan faserna måste också göras så det inte blir avbrott mitt i matlagningen när diskmaskinen går, spis och ugn går på alla rattar och plötsligt behöver något mikras eller vatten värmas i vattenkokaren. Då kanske man får leta fram var huvudsäkringarna sitter.
Bästa: lång bänk mellan spis och ho. En ho som rymmer plåtar, vilket jag var tveksam till när vi skulle bestämma oss, men jag förstår nu inte hur folk klarar sig med mindre ho. Bra arbetstriangel, vi har kyl och frys bakom ryggen när man står vid arbetsbänken. Jag gillar också vår bardisk.
Här är ett blogginlägg som jag skrev när vi precis hade flyttat in i vårt nya hus. http://salstatosee.blogspot.se/2010/12/plus-och-minus-i-koket.html
Här är ett blogginlägg som jag skrev när vi precis hade flyttat in i vårt nya hus. http://salstatosee.blogspot.se/2010/12/plus-och-minus-i-koket.html
SÄMSTA:
Handtagen, sådana där långa i metall som skruvas från insidan och ligger på luckans överkant. Dragit sönder flera tröjor som fastnat i dem.
Att vi nöjde oss med en 60cm häll, hade gärna haft en större.
BÄSTA:
att vi valde liggande överskåp som går över en del av diskbänken istället för vanliga som går längs hela. Ger ett luftigt, praktisk kök.
90cm fläkt! Allt mindre hade sett löjligt ut...
Integrerad diskmaskin med bestickhylla - gör allt för helheten och hyllan är lätt att fylla och plocka ur.
Bardisken på baksidan av köksön - en välanvänd sittyta för alla i familjen.
Handtagen, sådana där långa i metall som skruvas från insidan och ligger på luckans överkant. Dragit sönder flera tröjor som fastnat i dem.
Att vi nöjde oss med en 60cm häll, hade gärna haft en större.
BÄSTA:
att vi valde liggande överskåp som går över en del av diskbänken istället för vanliga som går längs hela. Ger ett luftigt, praktisk kök.
90cm fläkt! Allt mindre hade sett löjligt ut...
Integrerad diskmaskin med bestickhylla - gör allt för helheten och hyllan är lätt att fylla och plocka ur.
Bardisken på baksidan av köksön - en välanvänd sittyta för alla i familjen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bästa i vårat kök är rostfria bänken , du kan göra i stort sett vad som helst på den det är bara att torka av .
Har haft i trä och sten förut det är snyggare men i ett kök vill man kunna laga mat utan att tänka på att inte stänka mat .
Sen har vi en stor 80 cm kyl/frys som tar otroligt mycket mat på liten yta .
Sämsta vi har för smalt så det är svårt att jobba två
Har haft i trä och sten förut det är snyggare men i ett kök vill man kunna laga mat utan att tänka på att inte stänka mat .
Sen har vi en stor 80 cm kyl/frys som tar otroligt mycket mat på liten yta .
Sämsta vi har för smalt så det är svårt att jobba två