Hej alla vänliga själar där ute.

Vi har flyttat in i en kåk som varit utsatt för "hemmafixare" som vi fått ställa till allt eftersom (av hantverkare eftersom jag själv inte kan). Idag lyfte jag bort ett badkar från vår lill-toa i källaren. När den lyfts bort ser jag en metalllucka(!). När jag lyfter upp luckan så ser jag 2 sönderrostade nipplar och en större fastskruvad lucka.

Vad i allsin dar har denna varit till för??!

Visst är det väl märkligt att ha denna i ett våtutrymme?

Tacksam för svar.

Ps. Kåken är byggd på 60 talet.

Bilder Slitet duschutrymme med kakel, öppet golvbrunnsgaller och synliga rörledningar. Behov av rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering eller reparation av badrum. Exponerad rörledning, borttagen utrustning, skadad varmvattenberedare och kakelgolv.
Skapa konto
Nedmonterad toalettstol, rörledningar, skadade kakelplattor, renoveringsarbete pågår, trasiga betongdelar, vit och svart inredning.
Skapa konto

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Står det 4, 8, 15, 16, 23, 42 på luckan?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Kaninjan och 104 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hej! Det står ingen ting på eller under luckan.

• Rostig metallstång över en cirkelformig betongyta med smuts och skräp. Slitage och åldersspår synliga.
    Skapa konto
  • Slitet golv med rutigt mönster, rostig metallgaller, personens skor nära kanten.
    Skapa konto
  • Gilla
Uppländare
  • Laddar…
Du måste ju öppna luckan såklart.

• Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Det är en källare, så jag gissar på någon sorts rensbrunn eller spolbrunn för avloppet.

• Gilla
Hans-Greta och 21 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nus73
Jag gissar på renslucka till avloppet. De två mindre rören kanske är för att tömma radiatorkretsen?

• Gilla
  • Älska
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
Satt som berget...

Men (för en novis) är det vanligt att dessa finns i ett badrum? Och jag förmodar att vitsen är att kunna rengöra om behov finnes?

Hållen och rostig värmeväxlare i handen, tecken på kalk- och korrosionsskador, behov av reparation eller utbyte.
Skapa konto
Ett smutsigt, rostigt rör eller avloppshål med skräp runtomkring, ser gammalt och förfallet ut.
Skapa konto

M Michael_La skrev:
Satt som berget...

Men (för en novis) är det vanligt att dessa finns i ett badrum? Och jag förmodar att vitsen är att kunna rengöra om behov finnes?

[bild] [bild]
Jag gissar att rensluckan och brunnen är äldre än badrummet. Min lucka sitter i det som tidigare var pannrum.

• Gilla
Månskensbyggare och 6 till
  • Laddar…
Fortsättning. Hur gör man vid renovering av badrummet? För det känns inte så smart att bygga in den? Tanken från början var att göra om badrummet och sätta nytt kakel och en duschhörna men det får kanske bli duschkabin istället?

Är det vid ett ytterhörn på huset så kanske man kan gräva fram avloppsröret utanför och sätta en brunn där i stället?
Med tanke på hur gamla grejerna ser ut att vara så kanske det ändå är läge att se om rören behöver bytas?

• Gilla
Manges totalBygg och 4 till
  • Laddar…
Man gräver ut och byter rören om man vill bli av med rensbrunnen. Om du har en toalettstol nära så behövs ingen separat rensbrunn inne i huset.

Jag hade en rensbrunn i det som skulle bli badrum. Jag grävde ut och bytte alla rör.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för era kloka svar och konstruktiva kommentarer!

• Gilla
Åhza
  • Laddar…
M Michael_La skrev:
Tack alla för era kloka svar och konstruktiva kommentarer!
Hej
Det är som tidigare nämnts avtappningsventiler för värmesystemet.
Det här var väldigt vanligt förr och ställde till med mycket huvudbry när jag tog mina första stapplande steg som rörmokare och letade avtappningen till värmesystemet..
Ofta drog man ut avtappningen direkt i en golvbrunn med resultat att stålrören rostade sönder.
/ Björkskär

• Gilla
KalleKe och 12 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tror han är ”lost” här

• Gilla
  • Haha
Hobbyjansson och 33 till
  • Laddar…
Väldigt vanligt I äldre hus.
Var på en visning för några år sedan i ett hus byggd 1927.
Många undrade tydligen vad en liknande lucka var till för i källarens ena hörn.
Var ju bara att öppna och konstatera att det var en rensbrunn för avloppet.

• Gilla
Michael_La och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.