Mitt hus tidigare haft bergvärme med brunn borrad 1997. 2016 byttes det mot fjärrvärme och 2017 byggdes pool med trädäck på den sidan tomten som borrhålet var på (3M NO FASTIGHETEN är läget enligt SGU:s databas).

I samband med avverkning av trasig belysning inbyggt i trädäcket såg jag för första gången vad jag antar är brunnslocket. In i brunnslocket går en svart elkabel. Denna kabel är kopplad till ett av uttagen under trädäcket. Vad kan denna kabel vara till och varför är den inkopplad?

IMG_8915.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farstatjej90
Är du helt säker på att det är borrhålet? Det är inte ett avlopp med nån pump? Har du lyft och tittat ?🤔

Jag har kommunalt vatten och avlopp så otroligt att det är något annat tänker jag.
IMG_8917.jpeg
Skapa konto

Sladden sitter fast i något som inte går att dra upp med lätt kraft.

Värmekabel i vattenslangen ?

Pump?
Ser ju ut som en pemslang?

Ser mer ut som en pumpbrunn för t.ex dränering.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vad var det för stolle som bytte bergvärme mot fjärrvärme? Det måste ju inneburit ökade kostnader.

Ett bergvärmehål borde ju förresten innehålla två slangändar.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Hittade dessa markeringar. Så ja, verkar vara mer någon slags dränering.
IMG_8918.jpeg
PC koden till i högra nedre hörnet på den vänstra borde betyda tillverkad 2016 vecka 46, så för ny för att vara från bergvärmen.

E Erikgabr skrev:
Jag har kommunalt vatten och avlopp så otroligt att det är något annat tänker jag.
[bild]
Sladden sitter fast i något som inte går att dra upp med lätt kraft.
Det sitter nog en glidkoppling på röret med gul hatt som du drar upp.
En pumpbrunn.

Redigerat:
Ser som sagt ut att ha med dränering-avlopp att göra, lite googlande på Grundfos-typbeteckning pekar också åt det hållet.

Redigerat:
Pumpbrunn. Pumpen sitter fast i PEM-röret för att det ska gå att dra upp den. Själva pumpningen av vattnet sker genom ett annat PEM-rör längre ned. Jag har en liknande lösning av annat märke.

Bart Bart skrev:
Pumpbrunn. Pumpen sitter fast i PEM-röret för att det ska gå att dra upp den. Själva pumpningen av vattnet sker genom ett annat PEM-rör längre ned. Jag har en liknande lösning av annat märke.
Är det något jag bör underhålla på något sätt?

Krilleman
E Erikgabr skrev:
Det är en pumpbrunn för avlopp eller grundvatten, även fast min danska inte är den bästa.

Utloppet verkar ju inte vara kopplat konstigt nog av det man kan se på dina bilder.
Inloppet syns vid vattenytan...

https://www.vvs-shoppen.dk/filer/va...MPIFUCr1gXWdoi5fjmoLtDRhJ48LCZOZsSCbEARdKVhMN

1785947859607.png
Skapa konto

Samma typkod som typskylten till vänster i din brunn.
Således har du en CC7 pump där nere.

1785947750504.png

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Utoppet är där glidkopplingen sitter.jag pumpar mitt dränvatten till 2 st ibctankar så schäfern kan vattna hur mycket hon vill.Fungerar kanon(så länge det regnar😢

• 20230925_113729.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
E Erikgabr skrev:
Personligen underhåller jag inte mer än att jag kollar att pumpen fungerar och att det inte bygger upp med slam i brunnen. En nivåvakt kan ju vara bra om en översvämning skulle ställa till problem innan den upptäcks.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.