Ska byta golv i ett rum och tänkte samtidigt åtgärda knirr i ett par golvplankor som vi stört oss på.
Knirret visar sig bero på att tappvattenrören går precis där så man har inte kunnat spika 3 spikar i varje planka som de gjort i övrigt.
Eftersom tappvattnet numer går fritt i taket i källaren tänkte jag riva ut de gamla rören under just de brädorna så jag kan sätta i en förstärkning på golvbalken och dra dit golvbrädorna ordentligt.
Men på ett ställe där rören legat ser jag det här. Vad är det? Mögel från en gammal l'cka eller?
Rören har inte varit i bruk på minst 20 år kanske så mycket som 40 år.
De va snustorra i och inte anslutna i ändarna så skadan bör i så fall vara väldigt gammal..
Tänkte såga bort det skadade och förstärka så jag får något att skruva i men är nyfiken på vad det är.
Ser nästan ut som det glittrar och påminner nästan om en brännskada.:thinking:
Kan det vara det från någon lagning någon gång eller är det mögel?

Träbjälke med svartsot och potentiellt mögel, spik och spånskivor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartmögel och skador på träbjälke troligen orsakad av gammal vattenläcka.
Skapa konto

Närbild på golvbjälke med svart mögelliknande skada och fräsade spån.
Skapa konto

Det är förkolnat trä. Om tappvattnet har gått där så kanske det har frusit och man har tinat med elektricitet. Det var populärt ett tag tills tillräckligt många hus hade börjat brinna...

Ok. Det här är iofs mitt i huset men visst kan det frusit. Men när jag tänker efter och mäter på det utkastade röret så är det precis vid en lödning från grov rör till ett smalare. Kan man gjort den lödningen på plats och på det viset bränt träet`?
Men är det bränt så behöver jag ju inte såga bort det. Bara förstärka så jag får något att skruva plankorna i.

B PeterTexas skrev:
Kan man gjort den lödningen på plats och på det viset bränt träet`?
Det låter som en rimlig förklaring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.