Hej,
Jag och frun har precis köpt en 70-tals villa och har stött på något som jag tidigare aldrig sett i ett hus.
Har kunnat luska fram att det här är någon typ av veckotimer med värmereglage men hur fungerar den?
Står en liten instruktion på sidan men hittar inga ryttare som stämmer överens med beskrivningen.
Tacksam för all input som kan ges.

Värme är elradiatorer, verkar vara seriekopplade för det spelar ingen roll om jag höjer/sänken värmen på dom, vet inte vilken som är "master".
Kuriosa om huset om det hjälper.

Hustillverkare: Hultfredshus
Byggår: 1977
Boarea: 138 kvm
Grund: Krypgrund

Se bifogade bilder.

Mvh
Jonathan
Gammal veckotimer med värmereglage, märkt NABAB, med instruktioner på sidan och en röd omkopplare märkt TILL och FRÅN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionslabel för veckotimer med värmereglage som visar hur gröna och röda ryttare samt omkopplare justerar temperaturen. Närbild av en veckotimer med handskrivna noteringar för uppvärmning från en villa byggd på 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är någon form av nattsänkningsfunktion. Uret med möjligtvis någon extern termostat reducerar tempen under önskade tidsperioder, detta för att spara på elen.

Nu står båda brytarna i läge TILL, så elementen bör nu hålla temperaturen efter termostaten på elementen.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att uret inte är original, men att det ändå fungerar för att växla mellan "hög" och "låg" temperatur. Har du provat att ställa in tiden ordentligt på det och flyttat på piggarna för att se vad som händer?

Tack för svar! Har ännu inte testat något alls. Men ska våga mig på och skruva lite och se vad utfallet blir.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.