Hej,

Vi har precis köpt hus och jag har börjat roa mig med att försöka förstå hur ett hus fungerar och hur allt sitter ihop. Huset är från -37 med en hel del ”moderniseringar” under vad jag gissar 80-talet.

Jag var uppe på vinden idag och funderade över vad detta är för något
Bild på en vind med träbjälkar, isoleringsmaterial och synliga kabelrör. En svart kabel och ett vitt rör kan ses bland isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kabel och metalltråd upphängd på vinden, grön porslinsisolator och vit antennkabel i rör, syns mot trätak och cementvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer som en svart kabel ur ett rör nerifrån som sen vid den gröna porslinsgrejen byter riktning via en annan uppspänd meralltråd. Tråden löper vad jag kan se i princip över hela vinden.
Har dock inte kravlat över isoleringen för att se var den tar vägen.
Den andra porslinsgrejen (snett ovanför) ser har inte någon kabel ansluten till sig. I det vita röret går det en antennkabel.

Är det någon som vet vad detta är? Någon form av elledning? Har inte vågat peta på den. Ska införskaffa en elpenna och se om den ger utslag.

Tror du inte det är en radio antenn? Någon som byggt en invändning amatör radio mottagare.

• Gilla
Skinken och 2 till
  • Laddar…
S Skinken skrev:
Den andra porslinsgrejen (snett ovanför) ser har inte någon kabel ansluten till sig. I det vita röret går det en antennkabel.
Där har du svaret
S Skinken skrev:
Är det någon som vet vad detta är?
100% säkert en radioantenn, eller möjligen 2 antenner
S Skinken skrev:
Någon form av elledning? Har inte vågat peta på den. Ska införskaffa en elpenna och se om den ger utslag.
Den är helt ofarlig att vidröra.

Det är en smart idé att placera antenner uppe på vinden. Det är högt upp, väderskyddat och stör inte husets utseende.

Finns anslutningsledningen kvar och du följer den ner i huset kommer du hitta platsen radion var placerad. 1937 hade man radion i vardagsrummet. En radioentusiast av modernare snitt hade den antagligen i sitt arbetsrum.

O O skrev:
Där har du svaret

100% säkert en radioantenn, eller möjligen 2 antenner

Den är helt ofarlig att vidröra.

Det är en smart idé att placera antenner uppe på vinden. Det är högt upp, väderskyddat och stör inte husets utseende.

Finns anslutningsledningen kvar och du följer den ner i huset kommer du hitta platsen radion var placerad. 1937 hade man radion i vardagsrummet. En radioentusiast av modernare snitt hade den antagligen i sitt arbetsrum.
Haha vad häftigt! Det låter ju mer rimligt när man tänker efter än att någon spänt upp en elledning huxflux.

Försökte se om den kom ut på någon av våningarna (i huset var det ursprungligen två lägenheter så finns två vardagsrum), tyvärr verkar den numera vara inbyggd i väggen för kan inte hitta några spår av den.

Tack för svaret!

S Skinken skrev:
Haha vad häftigt! Det låter ju mer rimligt när man tänker efter än att någon spänt upp en elledning huxflux.

Försökte se om den kom ut på någon av våningarna (i huset var det ursprungligen två lägenheter så finns två vardagsrum), tyvärr verkar den numera vara inbyggd i väggen för kan inte hitta några spår av den.

Tack för svaret!
Googla på balunantenn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.