Hej kära trädgårdsmästare!
Någon luttrad som vet vad det är för ogräs på bilden och hur man bekämpar det?

• Ogräs i gräsmatta med flikiga gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en gräsmatta med olika typer av ogräs spridda över ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Ser ut som röllika tycker jag. Vet faktiskt inte hur man bekämpar den bäst.

Claes Sörmland
Konkurrenskraftig där det är torrt. Då vinner det över gräset.

Det fransiga är rölleka. Sedan har du klöver, maskros, penningblad och något mer jag inte kan se vad det är. Kanske att det finns lite gräs också.😂

H Harmagedon skrev:
Det fransiga är rölleka. Sedan har du klöver, maskros, penningblad och något mer jag inte kan se vad det är. Kanske att det finns lite gräs också.😂
Tips på effektiv bekämpning?

Beror såklart på vad du vill uppnå. Vill du ha den perfekta gräsmattan så får du börja om. Vill du bara ha någon grönt att gå på så räcker det med regelbunden klippning, lite gödning och stödvattning i torrperioder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jepp, jag förstår! Bilden är klar nu. Tack för att du bidrog!

U uffesen skrev:
Hej kära trädgårdsmästare!
Någon luttrad som vet vad det är för ogräs på bilden och hur man bekämpar det?
Gräva bort, eller strö på vägsalt.

Tack Stefan, jag testar vägsalt. Har du testat det mot rölleka?

U uffesen skrev:
Tack Stefan, jag testar vägsalt. Har du testat det mot rölleka?
Jo, vägsalt, kalciumklorid är nog bäst, funkar mot det mesta. Finns på Granngården i 25 kg-säckar, heter CC Road.

S StefanMJ skrev:
Jo, vägsalt, kalciumklorid är nog bäst, funkar mot det mesta. Finns på Granngården i 25 kg-säckar, heter CC Road.
Så du har testat och sett att kalciumklorid påverkar gräset mindre än ogräset? Trodde TS önskade en gräsmatta inte en död yta eller avdödning på en väg.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Så du har testat och sett att kalciumklorid påverkar gräset mindre än ogräset? Trodde TS önskade en gräsmatta inte en död yta eller avdödning på en väg.
Kalciumklorid påverkar självklart allt lika mycket. Och av fotot att döma finns där knappt något gräs alls. Så antingen gräva bort allt, eller döda med t.ex. salt. Så i det här fallet finns ingen metod som skonar gräset, tyvärr.

S StefanMJ skrev:
Kalciumklorid påverkar självklart allt lika mycket. Och av fotot att döma finns där knappt något gräs alls. Så antingen gräva bort allt, eller döda med t.ex. salt.
Ja, TS får väl återkomma med vad han faktiskt vill ha på ytan. Att med gräsfrö etablera en gräsmatta på en saltad jord blir en uppförsbacke. Kanske då bättre att täcka ytan något år, gödsla upp och så nytt.
Alternativt börja med att skära/lufta, kvävegödsla, klippa lite högre, vattna. Mer gräsfrö skulle inte heller skada men det gror nog inte jättebra om gräset släpps upp en bit.

D Daniel_M_ skrev:
Ja, TS får väl återkomma med vad han faktiskt vill ha på ytan. Att med gräsfrö etablera en gräsmatta på en saltad jord blir en uppförsbacke. Kanske då bättre att täcka ytan något år, gödsla upp och så nytt.
Alternativt börja med att skära/lufta, kvävegödsla, klippa lite högre, vattna. Mer gräsfrö skulle inte heller skada men det gror nog inte jättebra om gräset släpps upp en bit.
Näe. Saltmetoden är snabbare än jordtäckning ett år. Saltet sköljs bort ganska snart med regn. Jag brukar salta på ogräs mellan stenplattorna. Så småningom kommer där nytt ogräs.

S StefanMJ skrev:
Näe. Saltmetoden är snabbare än jordtäckning ett år. Saltet sköljs bort ganska snart med regn. Jag brukar salta på ogräs mellan stenplattorna. Så småningom kommer där nytt ogräs.
Har aldrig hört eller läst en rekommendation att salta bort växtlighet med målet att senare etablera nytt gräs. Om det nu är vad TS vill. Men det kanske funkar om man gör rätt och sår lagom till att saltet lakats ur innan nytt ogräs gror.

Grunden i en "bra" gräsmatta är att man får till en monokultur av gräs som håller undan annat och om inte förutsättningarna hos TS ändras så kommer det se likadant ut igen.

Rölleka har en pålrot och i värsta fall kommer den tillbaka ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.