20 205 läst ·
7 svar
20k läst
7 svar
Vad är det för ogräs som sprider sig i gräsmattan? [med bilder]
Vad är det för ogräs vi har i vår gräsmatta och som sprider sig sakta men säkert?
De kan bli minst decimetern höga, men så höga är de inte på bilderna sedan klippningen för en knapp vecka sedan.
Hur ska man bli av med detta elände som konkurrerar ut gräset? Stroller Kombi Plus och allt vad det heter biter inte på detta ogräs.
Ogräset är ganska hårt och segt och efter ett man klippt gräsmattan så återstår bara en massa "pinnar" av ogräset som står rakt upp och är hårt och hemskt att gå på.
På några dagar växer det upp igen, blir inte av med det. Vita blommor, se sista bilden nedan.
Funderar på att gräva upp hela denna del gräsmattan (cirka 200 kvm) och lägga ny jord och så nytt gräs, men det skulle vara skönt att slippa det och bli av med skräpogräset en gång för alla.
Någon som kan komma med tips och hjälp? Tre bilder nedan som kanske kan hjälpa till...
Tack på förhand.

De kan bli minst decimetern höga, men så höga är de inte på bilderna sedan klippningen för en knapp vecka sedan.
Hur ska man bli av med detta elände som konkurrerar ut gräset? Stroller Kombi Plus och allt vad det heter biter inte på detta ogräs.
Ogräset är ganska hårt och segt och efter ett man klippt gräsmattan så återstår bara en massa "pinnar" av ogräset som står rakt upp och är hårt och hemskt att gå på.
På några dagar växer det upp igen, blir inte av med det. Vita blommor, se sista bilden nedan.
Funderar på att gräva upp hela denna del gräsmattan (cirka 200 kvm) och lägga ny jord och så nytt gräs, men det skulle vara skönt att slippa det och bli av med skräpogräset en gång för alla.
Någon som kan komma med tips och hjälp? Tre bilder nedan som kanske kan hjälpa till...
Tack på förhand.

Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaret!
Nu vet jag vad det är för ogräs (i mina ögon är den ogräs). Nu återstår bara hur jag ska bekämpa den eftersom den håller på att ta över gräsmattan. Den tränger undan gräset så där Röllikan/Röllekan växer är det mer eller mindre gräsfritt på stora ytor
Som sagt, tack så mycket för att jag nu vet vad det är för åbäke som tar över vår matta
Här en sida om Röllekan:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/achil/achimil.html
Nu vet jag vad det är för ogräs (i mina ögon är den ogräs). Nu återstår bara hur jag ska bekämpa den eftersom den håller på att ta över gräsmattan. Den tränger undan gräset så där Röllikan/Röllekan växer är det mer eller mindre gräsfritt på stora ytor
Som sagt, tack så mycket för att jag nu vet vad det är för åbäke som tar över vår matta
Här en sida om Röllekan:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/achil/achimil.html
Har tagit bort den för hand med ogräsjärn i vår gräsmatta och Ja, det krävs några omgångar. Men nu kommer det bara några enstaka plantor om året som man lätt rycker bort.
Se det som mental träning eller en form av yogapass.
Se det som mental träning eller en form av yogapass.
AndersS:
Också ett alternativ, ett alternativ som jag påbörjade tidigare i år men det kändes som en evighetsgrej att göra. Blir också väldigt naket, men jag ska nog försöka mig på det.... plus extra gödsling.
Tack, Anders!
Också ett alternativ, ett alternativ som jag påbörjade tidigare i år men det kändes som en evighetsgrej att göra. Blir också väldigt naket, men jag ska nog försöka mig på det.... plus extra gödsling.
Tack, Anders!
Jag har också problem med stora och ökande områden med Rölleka i gräsmattan. Märkligt nog associerar jag uppkomsten med att jag började med Stroller Kombi. Då försvann det mesta annat ogräs men Röllekan kom istället. Innan dess fanns den inte och nu går den inte att bli av med.
Jag har läst någonstans att den är kalium skyende (och kalium producent tror jag). Har dock inte hittat något gödningspreparat med enbart kalium.
Pen
Jag har läst någonstans att den är kalium skyende (och kalium producent tror jag). Har dock inte hittat något gödningspreparat med enbart kalium.
Pen
Jag har haft rölleka, men den är borta. Även jag har kört med stroller kombi många gånger. Jag vet inte vad som tagit bort den. Jag har 4 centimers höjd på gräset för att rötterna ska klara torkan bra. Nu har jag en tät gräsmatta och det är kanske det som konkurerat ut ogräset?
Aha, det ska jag testa. Jag har alltid klippt till lägsta nivå eftersom jag fått för mig att det var bäst... Men jag ska prova att ställa upp höjden så får vi se.
Har inhandlat en vertikalskärare modell billig som jag också ska testa, men jag tror inte den bryter sönder Röllekans rötter - de är inte ytliga.
Pen
Har inhandlat en vertikalskärare modell billig som jag också ska testa, men jag tror inte den bryter sönder Röllekans rötter - de är inte ytliga.
Pen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det för mörkt material som smular i väggen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som vet vad det här är för FTX aggregat?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Vad är det för hål i murstocken?
Övrigt husrelaterat -
Vad är detta för material/typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik