hej,
Behöver installera en duschkabin under en tid fram tills vi har möjlighet att renovera badrummet. Har monterat kabinen (blir skitbra) och skall nu koppla in vattnet.
Hade mätt på kopplingarna och trodde jag köpt rätt nippel för att koppla in mig på den stora muttern (se bilder), men icke. Det är nån fingängad historia med en kona som tätar på på mellandelen mellan röret från väggen och blandaren.

Hur skall man angripa detta? Röret som kommer ur väggen tycker jag ser ut som vanlig rörgänga, men jag kan ha fel.
Vad kan man förväntas sig hitta i väggen om man försöker skruva ut den med hjälp av rörtången? Funka det att skruva ur eländet och ersätta med en vanlig nippel?

Det verkar ju som om alla dessa rördelar hör ihop med blandaren, inklusive röret som kommer ur väggen?

• Kromad duschkran kopplad till vägg med synlig rost och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschrörets koppling till väggen med en tätad konisk mutter och en nippel.
    Skapa konto
Verkar vara en sån här som kommer ut ur väggen. Hittade denna på rinkabyror.se.

Då borde det ju rimligtvis gå att skruva ur den?

Frågan är hur det ser ut inuti väggen och om jag riskerar dra sönder något?

• Anslutningskoppling 15R x 25mm med gänga och mutter för rörinstallation.
    Skapa konto
Har du provat med en nippel från där blandaren är fäst. Lilla muttern. Tror det är r15 och då kan du använda en övergångsnippel likt denna (för det är slanganslutning till kabinen?)
Övergångsnippel i metall med gängade ändar, möjlig R15 storlek, för anslutning av slangar i byggprojekt.
Skapa konto

Nix. Det var så jag hade tänkt först, men det är nån fingänga där också.

Det borde rimligen finnas adapter för just detta eftersom man sällan angriper nipplar ända in i väggen om man monterar kabin i vanliga fall. Nu verkar ju allt ha en del år på nacken så det är ju inte säkert direkt. Rörgänga hittar du som sagt först ända in i väggen och självklart går de att gänga ur men det är inget roligt om röret är rakt bakom och det kanske sitter nån mer skarv som lossnar istället.......

Min plan nu är att såga av den delen som sitter i väggen så att jag sedan kan gänga av flänsen och ansluta en nippel med invändig R20 och utvändig R15 på röret. Hoppas det funkar, annars kommer rörtången fram :-(

Borde förresten vars en 90-graders vinkeln väggen. Väggen är inte jättetjock, så rören borde ju vika av ganska tvärt, men man vet ju aldrig. Man kan ju lika gärna vrida sönder nåt.

Du ska nog inte såga av den där. Hur ska du få ut stumpen sen om du blir tvungen då? Det är säkert som du säger att det är vinklar inne där men man vet ju aldrig. Jag skulle nog först och främst ta reda på om det finns adaptrar för du är knappast den första här i världen som ska montera kabin och bara plockar bort blandaren. Kanske finns färdiga "kabinslangar" med rätt kopplingar?

Jag tänkte inte såga av den så långt....

Jag tänkte mest på hur man egentligen demonterar dem. Man skjuter in ett verktyg i nippeln som greppar två hullingar i nippeln och kapar du av dem så har du antagligen inga såna om de nu inte går i hela nippelns längd. Det är inte alla gånger det går att lossa såna där med enbart rörtång på utsidan eftersom man bara klämmer sönder dem och de kanske spricker och då står man där med en nippel inne i väggen man inte får ut.

Har du verkligen provat med en sådan nippel som Mazen föreslog ? Tror ju den är rätt. Åk till en bra vvs butik och ta med vinkeln som sitter bakom blandaren.

C corre skrev:
Två [länk]
Samt [länk]
så kan du montera anslutningsslangarna på den
Det där verkar vara rätt lösning!

S Stefan1972 skrev:
Jag tänkte mest på hur man egentligen demonterar dem. Man skjuter in ett verktyg i nippeln som greppar två hullingar i nippeln och kapar du av dem så har du antagligen inga såna om de nu inte går i hela nippelns längd. Det är inte alla gånger det går att lossa såna där med enbart rörtång på utsidan eftersom man bara klämmer sönder dem och de kanske spricker och då står man där med en nippel inne i väggen man inte får ut.
"Hullingarna" gick hela vägen, så jag sågade av rören som sticker ut ur väggen. Hade inte tid att vänta på leverans från Rinkaby, och hittade inte dessa adaptrar inärheten.

På detta viset tjänade jag ca 10cm utrymme dessutom då jag blev av med de gamla klumpiga kopplingarna.

Tack för alla svar!

• Avsågade rör som sticker ut från väggtillbehör på kaklad vägg, sparad plats efter renovering.
    Skapa konto
  • Avsågade rör som sticker ut ur en vägg med monterade nya adaptrar vilket sparar utrymme.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Krilleman
Nippelnyckel heter verktyget för att få ut som kromade gängade mässingsrören ur väggen.

Men man vrider lätt sönder anslutningen innuti väggen som oftast är hårdlödd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.