Vi köpte ett 30-talshus för ett år sedan som har grundmur byggd på ett berg. På vissa delar av huset så sticker denna typ av kant ut från huset. Vad är det för något?

Berget är nog närmare ytan på dessa ställen. Har det något något att göra med att muren inte kan bli djup nog, så det är något sorts stöd? Eller är det till för att leda bort vatten från huset, på de ställen det är för grund för vettig dränering?

Källaren går dock hela vägen ner på insidan, så där verkar inte berget vara ett problem.

Dessutom har det sprutats fogskum i skarven. Det hade besiktningsmannen åsikter om, pga det inte var fukttätt. Det borde vi nog göra om med bättre fog, men vill gärna veta syftet innan....

• Husgrundmur som sticker ut över ett betongunderlag omgivet av växter, med fogskum i skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det inte vara så att där har suttit en (nu igensatt) dörr?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kan det inte vara så att där har suttit en (nu igensatt) dörr?
nej det är utmed hela denna sidan av fasaden. Plus på ett hörn på andra sidan (bredvid en dörr till källaren)

Mats-S
Stämmer höjden med bjälklaget som skiljer källaren och bottenvåningen?
I så fall kan det ju vara någon skum konstruktionsdetalj för att supporta bjälklaget till källaren :thinking:

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Stämmer höjden med bjälklaget som skiljer källaren och bottenvåningen?
I så fall kan det ju vara någon skum konstruktionsdetalj för att supporta bjälklaget till källaren :thinking:
Nej inte den heller tyvärr.. Den går i mitten av källarvåningen. Fönstret man ser är källarens, och det sitter i övre halvan av väggen...

Jag börjar med och mer tro att det är för avrinning av vatten, på de ställen man inte orkade spränga bort berget för dränering...

Mats-S
Det kan ju även vara så att klacken ska fungera som en balk för att stabilisera källarväggen, den kanske blivit instabil av någon okänd anledning ... men ta mina teorier som rena spekulationer, omöjligt att så här på avstånd veta ett mer exakt svar :thinking:

Det finns inga äldre grannar i området som kanske varit med under husets historia på förra seklet, eller några dokument som kanske kan ge bättre svar? Eller tidigare ägarna?

Jag kan inte påminna mig att jag har sett något liknande tidigare, men utan ritning blir det bara spekulationer. Husets byggnadssätt är intressant. Är det ett reveterat plankhus? Vad för sorts person har ritat det? Har du inga ritningar kan de finnas i kommunens arkiv eftersom det är i Stockholm. Det blev inte obligatoriskt överallti landet förrän 1947.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan det ha varit en designidé för att tex ha större krukor på… och sen har man fyllt på med mer jord som numera nästan går upp till kanten, dvs kan det varit större höjdskillnad tidigare?

J justusandersson skrev:
Jag kan inte påminna mig att jag har sett något liknande tidigare, men utan ritning blir det bara spekulationer. Husets byggnadssätt är intressant. Är det ett reveterat plankhus? Vad för sorts person har ritat det? Har du inga ritningar kan de finnas i kommunens arkiv eftersom det är i Stockholm. Det blev inte obligatoriskt överallti landet förrän 1947.
Har tyvärr inga ritningar, förutom några generella från stadsbyggnadskontoret som mest visar att det är byggt på ett berg. Det är ett trähus ja med puts (som givetvis spruckit pga trästommen).

Här är ett foto från andra sidan, och då ser man klart att den där klacken är byggt direkt på berget (berget syns närmast dörren, samma färg men mer oregelbunden form). På insidan är berget bortsprängt, så det har nog något att göra med att sockeln står på berg...

• Trähörn på ett hus med sprucken puts nära en dörr, synligt berg vid sockeln och en del av en hund.
    Skapa konto
  • Gilla
GoC och 2 till
  • Laddar…
Hittade ett annat hus som bygger om lite, och denna klack påminner mycket om vår. Det måste ha något att göra med att leda bort regn från huset i lägen där man inte kan lägga dränering (berg). Tyvärr var ingen husägare där för att fråga.

• Husfasad med fönster och en gult randad klack längs grunden för regnavledning vid berget.
    Skapa konto
  • Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
B
Sista bilden är väl en standard isodrän/pordrän installation, där nån inte hunnit täcka överdelen med grus?

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Sista bilden är väl en standard isodrän/pordrän installation, där nån inte hunnit täcka överdelen med grus?
Det är stenar täckta av en bockad plåt, gör man så med isodrän? (ärlig fråga, vet inte)

D
Har du varit där och inspekterat?

bilden ser ut att visa en normal isodrän/pordräninsrallation, dvs en frigolitskiva klädd med markduk, toppad med en plastlist (20 cm).

Hur du får det övre skyddet till plåt och det som täckts därunder till sten är oklart för mig.

D
T torbjorn2000 skrev:
Det är stenar täckta av en bockad plåt, gör man så med isodrän? (ärlig fråga, vet inte)
Tänker du att plåten målats gul?

D Derbyboy skrev:
Har du varit där och inspekterat?

bilden ser ut att visa en normal isodrän/pordräninsrallation, dvs en frigolitskiva klädd med markduk, toppad med en plastlist (20 cm).

Hur du får det övre skyddet till plåt och det som täckts därunder till sten är oklart för mig.
Hmm du har nog rätt. Jag var där och tog fotot ja, men eftersom jag aldrig sett en isodrän-installation så tolkade nog mitt huvud det som en bockad plåtskiva, och den veckade markduken som stenblock. Får gå förbi igen och bekräfta, men det är säkert så.

Betongklacken som jag frågade om från början kanske har samma funktion som en sån plastlist, att den täcker dränering. Kanske lite tungt med betong, men ändå. Får gräva och kolla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.