Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Hej,
Fick en jolle av grannen som tack för hjälpen med renoveringen av en sjöstuga. Jollen är i stort behov av TLC och det skulle väl underlätta lite om jag visste vad det är för jolle.
Bifogar några bilder så kanske någon kunnig kan lösa mysteriet. Jollen är 2,75 meter lång och ca 1,40 bred. Centerbord och trämast har den och segelnumret är S-143.
Fick en jolle av grannen som tack för hjälpen med renoveringen av en sjöstuga. Jollen är i stort behov av TLC och det skulle väl underlätta lite om jag visste vad det är för jolle.
Bifogar några bilder så kanske någon kunnig kan lösa mysteriet. Jollen är 2,75 meter lång och ca 1,40 bred. Centerbord och trämast har den och segelnumret är S-143.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej det är varken en laser eller en still, spontan gissning skulle kunna vara 1-kronan, men det känns heller inte helt hundra.
Det finns ingen märkning någonstans på båt eller mast/bom?
Oavsett vad det är så är det nog läge för en rejäl översyn, skummet är nog rejält blött vid det här laget och behöver saneras. Mitt tips blir att vända dig till ett båtforum, borde vara lättare att få svar där än här. Maringuiden har en aktiv segelsektion så börja där.
Det finns ingen märkning någonstans på båt eller mast/bom?
Oavsett vad det är så är det nog läge för en rejäl översyn, skummet är nog rejält blött vid det här laget och behöver saneras. Mitt tips blir att vända dig till ett båtforum, borde vara lättare att få svar där än här. Maringuiden har en aktiv segelsektion så börja där.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Laser har jag seglat mycket och det är det inte. Den är för övrigt betydligt längre. Drygt 4,2 meter mot min jolles 2,75 meter. Inte heller är det en 1-Krona. Fler förslag?
Jo den behöver en rejäl översyn med nya trädetaljer, block och skot, lite plastning, några nya beslag och en ommålning samt nytt (begagnat) segel.
Det blir en budgetrenovering med vad som finns i gömmorna och som kan hittas på Blocket. Skulle dock vara kul att veta vad det är för jolle. Har inte kollat så noga så jag får väl kolla igen och se om det finns någon märkning.
Ingen som känner igen märket i seglet?
Har en segelbåt till på gång och behöver nog ytterligare 2-3 båtar. Tänkte ordna lite seglarläger i sommar för gudbarnen och några andra kompisars barn. Ridning på förmiddag, sol och bad mitt på dan, segling på eftermiddagen och grillning på kvällarna. Tror det kommer att funka
)
Jo den behöver en rejäl översyn med nya trädetaljer, block och skot, lite plastning, några nya beslag och en ommålning samt nytt (begagnat) segel.
Det blir en budgetrenovering med vad som finns i gömmorna och som kan hittas på Blocket. Skulle dock vara kul att veta vad det är för jolle. Har inte kollat så noga så jag får väl kolla igen och se om det finns någon märkning.
Har en segelbåt till på gång och behöver nog ytterligare 2-3 båtar. Tänkte ordna lite seglarläger i sommar för gudbarnen och några andra kompisars barn. Ridning på förmiddag, sol och bad mitt på dan, segling på eftermiddagen och grillning på kvällarna. Tror det kommer att funka
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har skickat frågan vidare till mina engelska seglarvänner, vi skall nog gräva fram det!Thomas59 skrev:Laser har jag seglat mycket och det är det inte. Den är för övrigt betydligt längre. Drygt 4,2 meter mot min jolles 2,75 meter. Inte heller är det en 1-Krona. Fler förslag?
Har en segelbåt till på gång och behöver nog ytterligare 2-3 båtar. Tänkte ordna lite seglarläger i sommar för gudbarnen och några andra kompisars barn. Ridning på förmiddag, sol och bad mitt på dan, segling på eftermiddagen och grillning på kvällarna. Tror det kommer att funka)
Ganska lik en Lilltriss, men bara ganska.
Och ditt sommarlägerupplägg låter fantastiskt!
Hoppas ni får sol och värme.
Var anmäler man sig
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Tackar på förhand för att ni försöker hjälpa mig. Lilltrissen är ganska lik min båt men lite längre (ca 3,25m). Min båt är 2,75m.KnockOnWood skrev:
"Summer Camp 2012" är tyvärr fulltecknad för denna sommar. Allt började för några år sedan med att min fru bjöd in ett av våra gudbarn att vara hos oss en sommarvecka och då vår dotter rider och vi har hästar blev det ridning varje dag. Sommaren efter ville fler barn (tjejer) vara med och då jag nu berättade om jollen och den andra, något större segelbåten (ca 5 m) ville fler barn (även killar) komma. Vet inte hur många det blir men ska det bli lite segeltävling behöver jag 2-3 billiga (helst gratis!) jollar till.
Naturligtvis blir det även lite byggprojekt. Två lådbilar ska byggas (lådbilsrace på G) tillsammans med barnen och lekstugan ska målas. Det får barnen göra. Det kommer att bli fullt upp och veckan avslutas (numera traditionsenligt) med dubbelfödelsedagskalas och grillfest då även föräldrarna är bjudna. Blir en trevlig vecka tror jag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Thomas59, tyvärr måste jag rapportera fail.Thomas59 skrev:Tackar på förhand för att ni försöker hjälpa mig. Lilltrissen är ganska lik min båt men lite längre (ca 3,25m). Min båt är 2,75m.
"Summer Camp 2012" är tyvärr fulltecknad för denna sommar. Allt började för några år sedan med att min fru bjöd in ett av våra gudbarn att vara hos oss en sommarvecka och då vår dotter rider och vi har hästar blev det ridning varje dag. Sommaren efter ville fler barn (tjejer) vara med och då jag nu berättade om jollen och den andra, något större segelbåten (ca 5 m) ville fler barn (även killar) komma. Vet inte hur många det blir men ska det bli lite segeltävling behöver jag 2-3 billiga (helst gratis!) jollar till.
Naturligtvis blir det även lite byggprojekt. Två lådbilar ska byggas (lådbilsrace på G) tillsammans med barnen och lekstugan ska målas. Det får barnen göra. Det kommer att bli fullt upp och veckan avslutas (numera traditionsenligt) med dubbelfödelsedagskalas och grillfest då även föräldrarna är bjudna. Blir en trevlig vecka tror jag.
Men som bärgningsbolagen säger "no cure no pay"
Jag har lagt ut frågan, tillsammans med segelbilden och en skrovbild,
på två svenska och ett engelskt seglingsforum samt frågat folk i segelbåtsbranchen i
Sverige, Holland, England, USA och New Zealand
men inte fått några positiva svar.
Nu ger jag upp och kryper tillbaka under min sten.
You can't win them all!
Lycka till i ditt lägerprojekt!
Over and out //KnockOnWood
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Tack i alla fall för engagemangetKnockOnWood skrev:Thomas59, tyvärr måste jag rapportera fail.
Men som bärgningsbolagen säger "no cure no pay"
Jag har lagt ut frågan, tillsammans med segelbilden och en skrovbild,
på två svenska och ett engelskt seglingsforum samt frågat folk i segelbåtsbranchen i
Sverige, Holland, England, USA och New Zealand
men inte fått några positiva svar.
Nu ger jag upp och kryper tillbaka under min sten.
You can't win them all!
Lycka till i ditt lägerprojekt!
Over and out //KnockOnWood
Hittade märkningen "Holt-Allen" (segelmakare i England) på plasten vid skothornet på seglet. Drog iväg ett mail till dem så får vi se.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Holt Allen, numera Allen Brothers,
http://www.allenbrothers.co.uk
sedan Holt försvann ur leken, är inte segelmakare, utan tillverkar beslag och utrustningsdetaljer för småbåtar och segel, sailmakers hardware.
http://www.allenbrothers.co.uk
sedan Holt försvann ur leken, är inte segelmakare, utan tillverkar beslag och utrustningsdetaljer för småbåtar och segel, sailmakers hardware.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Jo, jag insåg det efter att ha kollat lite mer. Fick svar idag från Allen Brothers och dom hade ingen aning vad för märke det kunde vara på jollen men kunde i vart fall leverera alla beslag och annat som kan behövas.KnockOnWood skrev:
Nu är ju detta ett lågbudgetprojekt så leverantörerna inskränker sig troligen till egna gömmor, Blocket, loppis etc.
Mysteriet med jollen som ingen känner igen lever vidare!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Påminner mycket om en örnjolle