Tänkte lägga lite plattor för mina två sopkärl. Visste att fiber låg nånstans men fan inte på 3cm djup!!?

Vad jag vet ska den ligga på iaf 20cm djup med skyddskabel och varningstejp 10cm ovanför. Men vad gör jag nu?

Tänker att jag frilägger kabeln så jag kan putta ner han lite i backen för jag ska ha 5cm platthöjd och den ligger på 3cm.

Den går ner i en hårdplast slang som ni ser ut i gatan. Men fan att jag betala 15k för detta 😐

• Röd kabel i grävd jord, delvis täckt av röd skyddsslang, bredvid en liten spade och gräsmatta; fiberkabel på 3 cm djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Wow
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vidar Eonsuu Vidar Eonsuu skrev:
Tänkte lägga lite plattor för mina två sopkärl. Visste att fiber låg nånstans men fan inte på 3cm djup!!?

Vad jag vet ska den ligga på iaf 20cm djup med skyddskabel och varningstejp 10cm ovanför. Men vad gör jag nu?

Tänker att jag frilägger kabeln så jag kan putta ner han lite i backen för jag ska ha 5cm platthöjd och den ligger på 3cm.

Den går ner i en hårdplast slang som ni ser ut i gatan. Men fan att jag betala 15k för detta 😐
Var glad att du inte grävde av den

P Putte 9497 skrev:
Var glad att du inte grävde av den
Tja jag slog ju ner lite armering och märkte att det tog emot så jag flytta på den. de visa sig att de var kabeln jag träffade. men den tog knappt nån skada.

• Wow
rakt09
  • Laddar…
Vidar Eonsuu Vidar Eonsuu skrev:
Tja jag slog ju ner lite armering och märkte att det tog emot så jag flytta på den. de visa sig att de var kabeln jag träffade. men den tog knappt nån skada.
De la ner den några cm här med, de hade någon maskin med en kniv som skar upp gräset och kabeln blev nedlagd. Kommer dessvärre inte ihåg var den ligger exakt.

Plaströret den går ned i skulle behöva kortas för att kunna lägga den djupare.
Vem är fiberoperatör/ägare och när gjordes arbetet?

A AndersS skrev:
Plaströret den går ned i skulle behöva kortas för att kunna lägga den djupare.
Vem är fiberoperatör/ägare och när gjordes arbetet?
Jag vet inte exact när det gjordes men skulle la gissa på 2014 elr nåt sånt. Telia la ner fibern vad jag vet iaf. Det verkar som dom har använt det gamla röret för telefoni och bara kapat det och matat fibern där igenom.

Vetefan hur jag går till väga nu, om jag lägger lite makadam under fibern och sen ovanför borde den la ligga okej?

finns det nåt bra sätt att skydda kabeln? Vill liksom inte gå o köpa 25m fiber skyddskabel.

Gräv upp en bit runt Telia-röret så du kan kapa det längre ner (försiktigt 😊). Då vinner du lite längd så du förhoppningsvis kan ”gena” under dina plattor.

Köp en 16mm pem-slang som du klyver på längden och trä på, på den sträcka du vill skydda och stick ned en bit i telia-röret.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ska man dela flera meter pemslang med en kniv slutar det eventuellt med en kniv i låret.

Det finns öppningsbar korrugerad skyddsslang.
Lite vekare än pemslang men enklare att använda:
Öppningsbar korrugerad skyddsslang i svart plast, visuellt jämförd med pemslang i forumdiskussion om enklare användning och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, den klyver man inte med kniv så klart - det är ju helt livsfarligt.

Tex.kraftig sax eller Multicutter är bättre.

Jag skulle nog säga att den där inte tillför särskilt mycket om den är lika vek som en flexslang. En spade är vass.

C
Ducten är ju i princip en pem-slang. Aldrig fel med lite extra skydd, men inte värt att försöka komplettera det i efterhand.

mexitegel mexitegel skrev:
Gräv upp en bit runt Telia-röret så du kan kapa det längre ner (försiktigt 😊). Då vinner du lite längd så du förhoppningsvis kan ”gena” under dina plattor.

Köp en 16mm pem-slang som du klyver på längden och trä på, på den sträcka du vill skydda och stick ned en bit i telia-röret.
Vetefan. Telia slangen e äna rätt tjock och det är tight. Röret e packat med jord. Så dåligt gjort. Men får la gö ett försök imorgon. Ska kolla på firman om vi har nån pem slang liggandes 👍

Samma sak hos mig, men jag grävde av den. Felanmälde det till nätägaren som tog hela kostnaden för att fixa eftersom det var felaktigt installerat.

Tydligen är det oftast inte nätägaren utan någon annan firma som lägger fiber på entreprenad. För dem ska det bara gå snabbt och de bryr sig inte om underhållet. Nätägaren hos oss var ganska bitter för det var rätt mycket problem som de fick åtgärda i efterhand.

A Anaii skrev:
Samma sak hos mig, men jag grävde av den. Felanmälde det till nätägaren som tog hela kostnaden för att fixa eftersom det var felaktigt installerat.

Tydligen är det oftast inte nätägaren utan någon annan firma som lägger fiber på entreprenad. För dem ska det bara gå snabbt och de bryr sig inte om underhållet. Nätägaren hos oss var ganska bitter för det var rätt mycket problem som de fick åtgärda i efterhand.
Nätägaren? Typ kommunen eller?

Nätägare borde vara Telia utifrån vad du skrev tidigare.
Det röda är en fiberslang som benäms fiberduct, dvs slang som det finns blåst fiber i så det är ingen kabel.
Röret som sticker upp benämns kanalisation.
Du skulle kunna kontakta sin bredbandsleverantör och fråga om installationen och beskriva hur den är gjord, de kanske även vill ha en bild, behöver inte vara som fiberägaren/fiberoperatör.
Med lite tur/välvilja kan de ta det vidare för åtgärd.
Det är i "normalfallet" ingen godkänd installation.
Sedan finns det även delbar kanalisation/rör som består av två rörhalvor som kan användas som extra säkerhet, fiberducten kan läggas direkt i mark utan kanalisation.

• Gilla
Patrik Eonsuu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.