Vad är det egentligen som kryper runt på min vind och har skyfflat runt min isolering och gnagt upp ett hål i vindsväven och vem vet vad men den gjort i utrymmet i parallelltaket där jag har svårt att se hur det ser ut?

Både ChatGPT & Gemini hävdar att det ser "mus-aktigt" ut och gissar båda på större skogsmus men det känns i så fall som att det verkligen är betoning på större om man jämför med ventilationsröret den klättrar upp på för att nosa på betet jag placerat framför kameran.

Min första tanke var råtta även om allt jag kan läsa om brunråttor får det att låta som att de inte skulle bo och vara så aktiva på vinden som denna. Svartråtta verkar matcha bättre beteendemässigt även om det, när man läser om den, verkar vara betydligt ovanligare, speciellt utanför hamnstäder och jag har en ganska många mil bit till närmsta hamnstad.

vlcsnap-2026-08-20-02h38m52s243.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om AI:arna skulle ha rätt och det faktiskt är en väldigt stor större skogsmus, kan vanliga musfällor fungera på den? Innan jag köpte kameran hade jag gödlsat med fällor på vinden men biltemas musfällor & den elektriska musfällan ignoreras helt medans Mjölner-fällorna slagit igen 4-5 gånger utan utan att fånga något.

Borde jag, oavsett vad det är, titta på råttfällor istället?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej

Någon sorts mus gissar jag. Kolla efter bajs så kan du utesluta råtta om bajset är 6-8 mm långt.

Vad agnar du med i fällorna? Det som ligger på ventilationsröret verkar ju helt ointressant för gnagaren.
Kakao och jordnötssmör fungerade bra här när det fanns möss i och runt huset.

Hittar man deras avföring så ser man direkt om råtta eller mus. Skulle jag gissa på video så är det råtta och behöver grövre vapen och koll hur dom tar sig in.

Paletten100
Det är en råtta. Jag har haft sådana som husdjur.

Satsuki
Jag tycker det ser ut som en råtta. Möss har proportionerligt större öron än råttor, inkl större skogsmus. Katten kom hem med en sådan för några dagar sedan så jag fick en uppfräschning av biologikunskaperna…
Råttor har dessutom en något mer konvex linje mellan nos och panna, som djuret på din film.

Djuret i din film är ljust på bröstet, men inte kritvitt som en skogsmus. Hade den varit vit borde det synts tydligare på filmen, skogsmöss har dessutom en brun fläck/band i det vita, det har inte djuret på din film.

Huruvida den är brun eller svart är oklart, men råttor kan ställa till med skada så du bör bekämpa dem…

Redigerat:
D
Köp råttfällor. (De funkar på möss också.)

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Någon sorts mus gissar jag. Kolla efter bajs så kan du utesluta råtta om bajset är 6-8 mm långt.

Vad agnar du med i fällorna? Det som ligger på ventilationsröret verkar ju helt ointressant för gnagaren.
Kakao och jordnötssmör fungerade bra här när det fanns möss i och runt huset.
H Håbbe01 skrev:
Hittar man deras avföring så ser man direkt om råtta eller mus. Skulle jag gissa på video så är det råtta och behöver grövre vapen och koll hur dom tar sig in.
Det jag agnat med på videon är leverpastej, har nu lagt upp en ny "matbricka" med medwurst och jordnötssmör, båda saker jag använt i mina fällor tidigare utan framgång men om fällorna är för små kanske det inte säger jättemycket.

Avföringen är väl lite det som förvirrat mig, den är större än vad som sägs om husmus och mindre än vad som nämns om råttor,i vissa kan väl precis komma upp i nedre gränsen för råttor om man går på 1-2cm som vissa sidor anger men har aldrig sett något i närheten av den väldigt exakta 1.8cm som Anticimex anger på sitt faktablad.

Här är en bild på ganska typisk avföring från vad jag hittat på vinden:
20260820_093707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag ju långt ifrån mätt allt men baserat på rent ögonmått känns det som att de två är ganska representativa för vad jag hittat storleksmässigt, så runt 8-10mm.

Provar jag att klämma på dem så är de stenhårda.

Satsuki
Min spontana tanke är att det finns små råttor (typ ungar/ungdjur) och att de givetvis har mindre lortar än en riktigt stor bamse….

Du kan ju prova att dra ett streck av känd storlek (typ 10cm) på ”brickan” man ser i bild att använda som skala, då bör man kunna storleksbestämma djuret ganska väl….

M MrQuint skrev:
Det jag agnat med på videon är leverpastej, har nu lagt upp en ny "matbricka" med medwurst och jordnötssmör, båda saker jag använt i mina fällor tidigare utan framgång men om fällorna är för små kanske det inte säger jättemycket.

Avföringen är väl lite det som förvirrat mig, den är större än vad som sägs om husmus och mindre än vad som nämns om råttor,i vissa kan väl precis komma upp i nedre gränsen för råttor om man går på 1-2cm som vissa sidor anger men har aldrig sett något i närheten av den väldigt exakta 1.8cm som Anticimex anger på sitt faktablad.

Här är en bild på ganska typisk avföring från vad jag hittat på vinden:
[bild]

Nu har jag ju långt ifrån mätt allt men baserat på rent ögonmått känns det som att de två är ganska representativa för vad jag hittat storleksmässigt, så runt 8-10mm.

Provar jag att klämma på dem så är de stenhårda.
Råttor.

Ja, jag utesluter givetvis inte råttor som alternativ men det är egentligen inte bara storleken som gör mig osäker på vad det rör sig om utan även formen.

Alla sidor jag läser på nätet pratar om trubbig avföring från råttor men alla spillningar jag hittat är inte bara mindre utan har även denna mer dropp-liknande form med en tydlig spets på ena sidan.

Det känns som att det knappt matchar något exempel på spillningar jag tittat på från olika gnagare på nätet, nästan alla exempel jag hittat på spillningar, oavsett typ av gnagare, har varit mer avlånga i formen..

Kan även tillägga att, även om det är möjligt att det bara är rent önsketänkande från min sida men det känns som att det bara är ett djur på vinden. Ljuden jag hör är ganska sporadiska och jag har aldrig hört flera ljud samtidigt, det är alltid bara ett krafsande eller ett gnagande ljud som dyker upp någon gång ibland, oftast på kvällar eller nätter. Efter att ha jagat efter dem i snart 3 månader med olika fällor osv har jag ändå, under de månaderna, aldrig hört flera ljud samtidigt, det känns som att flera råttor som springer runt på vinden borde höras mer åtminstone någon gång.

Men som sagt, det kanske bara är rent önsketänkande :)

Edit:
Kan tillägga att "brickan" i bilden är nästan exakt 10x10cm, klippte den i just en sådan storlek så att det skulle gå att jämföra med djuret.

Satsuki
I så fall är skallen (nos till bakkant på kraniet) på djuret ca 3-4 cm. Någon som har en dator kan säkert mäta bättre.

En husmus har en kroppslängd utan svans max max 10 cm, denna är större.
En större skogsmus har en kroppslängd utan svans på 9-13 cm. Bara öronen är 15-20 mm.

Borde inte vara så svårt att bedöma storlek om man vet att plattan är 10x10 cm

M MrQuint skrev:
Avföringen är väl lite det som förvirrat mig
Har själv mus på vind ibland och det är alltid svarta riskorn som avföring. Klumpar då är det råttor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.