Jag håller på och felsöker mitt vattensystem där trycket helt har försvunnit ( har tryck på bilden men det är en tidigare bild) och undrar nu vad den blå saken på bilden är?
Är det en backventil eller en säkerhetsventil?
Tror mig förstå att boxen är en tryckströmbrytare till sänkpumpen.
Fick tidigare problem när jag stängt av pumpen vid motorskyddet och sen satte på igen efter en längre tid men sen kom trycket plötsligt. Kan vara pumpen men försöker förstå vilka delar som också kan vara en felkälla?
Någon som har kunskap eller tips?
Är det en backventil eller en säkerhetsventil?
Tror mig förstå att boxen är en tryckströmbrytare till sänkpumpen.
Fick tidigare problem när jag stängt av pumpen vid motorskyddet och sen satte på igen efter en längre tid men sen kom trycket plötsligt. Kan vara pumpen men försöker förstå vilka delar som också kan vara en felkälla?
Någon som har kunskap eller tips?
Har du testat att stänga av och sätta på igen? Så har vi haft det ibland att pumpen inte velat komma igång men sen gjort det.
Har du inte ett reglage även på elboxen (tryckströmbrytaren) som sitter på rören, där går också att stänga av och sätta på. Där i finns en tryckströmbrytare som man hör väl när den slår till, den ska slå till när trycket går under en viss nivå och slå av när trycket går över en viss nivå. Har du kollat så att den fungerar och slår till?
Sannolikt är det tryckströmbrytare som ställer till det för dig. Funkar det så kan det vara pumpen.
Du kanske kan få tips här https://www.byggahus.se/forum/threads/rengoera-eller-byta-tryckstroembrytare.155548/
Har du inte ett reglage även på elboxen (tryckströmbrytaren) som sitter på rören, där går också att stänga av och sätta på. Där i finns en tryckströmbrytare som man hör väl när den slår till, den ska slå till när trycket går under en viss nivå och slå av när trycket går över en viss nivå. Har du kollat så att den fungerar och slår till?
Sannolikt är det tryckströmbrytare som ställer till det för dig. Funkar det så kan det vara pumpen.
Du kanske kan få tips här https://www.byggahus.se/forum/threads/rengoera-eller-byta-tryckstroembrytare.155548/
Tack för tipset, när jag knackade på tryckströmbrytaren så drog pumpen igång!D D.anne_85 skrev:Har du testat att stänga av och sätta på igen? Så har vi haft det ibland att pumpen inte velat komma igång men sen gjort det.
Du kanske kan få tips här [länk]
Så antagligen är det skit i den eller likande så ska köpa en ny och byta så hoppas jag problemet ska vara löst.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta för lågt tryck? Hur ökar jag?
Värme allmänt -
Hur svårt är det att byta hållarna till hängränna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur vet jag om det är enfas, trefas, 230V, 400V osv?
Vitvaror -
LK - Vad är det för blåa sprutskydd?
Värme allmänt -
Blåa Fönstermarkiser - Lilla Edet
Säljes, Uthyres & Skänkes