83 443 läst ·
288 svar
83k läst
288 svar
Vad är det BÄSTA du har i ditt kök?
Lådor är bra men många av lådorna som finns är inte så bra.
De flesta kökstillverkare köper ju färdiga lådbeslag och sidostyckena är ofta en låg sarg i plåt med en stång ovanför. Även om lådan är djup. Detta innebär att de är svåra att fylla annat än med väl avpassade saker (typ stående flaskor i rätt höjd) utan att de ramlar ut på sidorna. Inte ens bakstycket är högt nog, saker kan ramla in bakom lådorna.
Detta kollade jag inte upp tillräckligt noga innan vi byggde köket för 5 år sedan och något jag stör mig på.
Annat:
Jag älskar bänkskivor i trä ihop med en riktig diskbänk. Sten är alldeles för känsligt för min smak.
Utdragbar pip på blandaren känns som ett måste idag.
Induktionshäll är suveränt.
Självstängande/mjukstängande kylskåp är smidigt.
Klart du ska ha ledbelysning! Även om du föredrar kallvit belysning.
De flesta kökstillverkare köper ju färdiga lådbeslag och sidostyckena är ofta en låg sarg i plåt med en stång ovanför. Även om lådan är djup. Detta innebär att de är svåra att fylla annat än med väl avpassade saker (typ stående flaskor i rätt höjd) utan att de ramlar ut på sidorna. Inte ens bakstycket är högt nog, saker kan ramla in bakom lådorna.
Detta kollade jag inte upp tillräckligt noga innan vi byggde köket för 5 år sedan och något jag stör mig på.
Annat:
Jag älskar bänkskivor i trä ihop med en riktig diskbänk. Sten är alldeles för känsligt för min smak.
Utdragbar pip på blandaren känns som ett måste idag.
Induktionshäll är suveränt.
Självstängande/mjukstängande kylskåp är smidigt.
Klart du ska ha ledbelysning! Även om du föredrar kallvit belysning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 182 inlägg
Det beror på vad som händer med matavfallet i de två fallen just där du bor.K kuse skrev:
Det beror nog på vad för sorts sten man har i så fall, för den sten som finns i vårt kök tål vad som helst, utspillt vin, ättika, heta plåtar och stekpannor osv. Tål mer än rostfria diskbänkar som blir repiga. Däremot så skulle jag vilja ha en rostfri diskbänk därför att man då kan få upphöjningar längs kanterna så att vattnet inte kan rinna vidare.M Maximarcus skrev:
Lådor är, som flera har sagt, mycket mer praktiska överlag iom att du ser vad du har även längst in. Jag valde dock ”vanligt” skåp under diskbänken. Framför allt för att kunna öppna ena luckan och fortfarande stå kvar, hade jag haft lådor hade jag behövt flytta på mig väldigt långt åt sidan. (Har ett 120cm hörnskåp på andra sidan. Opraktiskt, men det var det som fick planlösningen att gå ihop i mitt lilla kök.) Också nöjd med att ha kompostpåsen högt upp på insidan av luckan så att jag slipper böja mig ner varenda gång jag ska slänga nåt där. Lätt att ta direkt med slaskskrapan direkt från vasken ner i kompostpåsen.
Inget av mina glas eller någon av mina tallrikar eller karotter tål att jag har någon sorts stenskiva. Man måste fundera över hur man själv beter sig. Det är den som bor i huset som ska kunna använda köket. Poängen med rostfritt är att det ska bli jämt smårepigt. För mig som slabbar vid och kring diskhon passar rostfritt utmärkt.BirgitS skrev:
Det beror nog på vad för sorts sten man har i så fall, för den sten som finns i vårt kök tål vad som helst, utspillt vin, ättika, heta plåtar och stekpannor osv. Tål mer än rostfria diskbänkar som blir repiga. Däremot så skulle jag vilja ha en rostfri diskbänk därför att man då kan få upphöjningar längs kanterna så att vattnet inte kan rinna vidare.
Tack så mycket för era synpunkter! Har hört många som säger att upphöjd diskmaskin är bra men tyvärr finns det inte plats för det.
Ang. köksbänk vill jag ha laminat - men ska ha dubbla. Av den undre gör jag flera utdragbara skärbrädor
Då blir bänken oxå lite högre vilket passar mig bra. (Jag har så nu, men byggt mha en gammal våningssäng och överblivna bänkbitar. Blir nog snyggare av enhetligt material). Även för mig skulle sten vara för hårt.
20cm skåp för handdukar...nja, då ska man ju först öppna en dörr för att komma åt handdukarna? Men för flaskor och termosar o.dyl. skulle det ju kunna funka...
Bra tanke om fläkten! Hade inte en aning om att den måste sitta högre för gasspis, och då kanske även för vedspis. Får kolla upp det!
Ang. köksbänk vill jag ha laminat - men ska ha dubbla. Av den undre gör jag flera utdragbara skärbrädor
20cm skåp för handdukar...nja, då ska man ju först öppna en dörr för att komma åt handdukarna? Men för flaskor och termosar o.dyl. skulle det ju kunna funka...
Bra tanke om fläkten! Hade inte en aning om att den måste sitta högre för gasspis, och då kanske även för vedspis. Får kolla upp det!
Det där är rätt praktiskt. Fast utan dörr. Det behövs inte. Kökshanddukar blir blöta och måste få torka. Du vill inte heller behöva öppna en dörr med blöta händer för att få fatt i en handduk. Jag hade i ditt fall kört på 80 under vasken och ett handduksskåp förnämligt nära där man blöter ned.K karincam skrev:
Belysning i lådorna hade jag aldrig kommit på själv tror jag. Skulle nog tyckt att det lät onödigt men ni tycker alltså att det var värt pengarna...Hm, får ta en funderare till.
Ang. fläkten - ponera att jag kan ha den på vanlig höjd: tror ni det blir snyggare att ha den ovanför bara elspisen eller centrerat över bägge? Hitills har jag inte haft någon fläkt alls
så det kommer att bli ett lyft i vilket fall.
En annan fråga, ang. golvet. Vi har furugolv. Slipade om det för bara ca 4 år sedan, men det är redan fult framför diskbänken. Jag ville ha typ båtlack så det skulle vara jättehårt och - blankt, men affären sa att det måste vara speciell lack för furu eftersom det rör sig. Men det dög alltså inte hos oss (kanske slaskar ovanligt mycket
). Vad har ni för golvmaterial? Har funderat på laminat men det är kallt och halt...Har även funderat på typ novilon eller så. Vad man än lägger känns det nästan som helgerån att lägga fake uppepå äkta trägolv. Tankar om det?
Ang. fläkten - ponera att jag kan ha den på vanlig höjd: tror ni det blir snyggare att ha den ovanför bara elspisen eller centrerat över bägge? Hitills har jag inte haft någon fläkt alls
En annan fråga, ang. golvet. Vi har furugolv. Slipade om det för bara ca 4 år sedan, men det är redan fult framför diskbänken. Jag ville ha typ båtlack så det skulle vara jättehårt och - blankt, men affären sa att det måste vara speciell lack för furu eftersom det rör sig. Men det dög alltså inte hos oss (kanske slaskar ovanligt mycket
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 182 inlägg
Det beror väl på hur ljust man har det i rummet, själv tänder jag alltid i taket om det är mörkt ute och då är det så ljust i rummet att belysning i lådorna gör vare sig till eller från när det gäller att se vad som finns i dem.K karincam skrev:
Kollat på linoleum?
Tål lite vatten och är naturmaterial, inte kallt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Bra:
- Utdragslådor upp till bänkhöjd och över det skåp.
- Induktionshällen på 80cm är grym, liksom jag älskar att jag har 80cm lådor för kastruller och stekpannor.
- Små lådor bredvid spisen för stekspade etc.
- Laminatbänkskiva med underlimmad ho, slätt, smidigt och tryggt.
- Eluttag på väggen lite överallt för elvisp mm sitter strax ovanför bänkhöjd typ 120 från golv.
- Kökskran med löstagbar pip (Mora one minipfofi)
- Stor inbyggnadsmikro som rymmer en hel pizza
- Softclose på lådorna
Dåligt:
- Har en utdragningsbar ställning till dammsugaren i städskåpet som jag avskyr!
- Inbyggnadskyl & frys den är snygg med samma front som övriga köket men jag saknar dom där 3cm i bredd som avgör om 2st lådor går in bredvid varandra eller ej.
- Gillar inte låda i låda typen och när man har som jag har med lådor bakom en dörr (skafferi) så glömmer man ibland att öppna dörren helt. Överväger att byta ut heldörr mor en halvdörr och vanliga lådor.
- Utdragslådor upp till bänkhöjd och över det skåp.
- Induktionshällen på 80cm är grym, liksom jag älskar att jag har 80cm lådor för kastruller och stekpannor.
- Små lådor bredvid spisen för stekspade etc.
- Laminatbänkskiva med underlimmad ho, slätt, smidigt och tryggt.
- Eluttag på väggen lite överallt för elvisp mm sitter strax ovanför bänkhöjd typ 120 från golv.
- Kökskran med löstagbar pip (Mora one minipfofi)
- Stor inbyggnadsmikro som rymmer en hel pizza
- Softclose på lådorna
Dåligt:
- Inbyggnadskyl & frys den är snygg med samma front som övriga köket men jag saknar dom där 3cm i bredd som avgör om 2st lådor går in bredvid varandra eller ej.
- Gillar inte låda i låda typen och när man har som jag har med lådor bakom en dörr (skafferi) så glömmer man ibland att öppna dörren helt. Överväger att byta ut heldörr mor en halvdörr och vanliga lådor.
Ja, det var linoleum jag menade (var kom novilon från?BirgitS skrev:
Nu blir jag nyfiken - varför gillar du inte dammsugarställningen? Hade tänkt köpa en sån på Ikea... (fast till ett annat rum)Johannes Carlsson skrev:
Dåligt:
Gillar du inte "låda i låda" även om det inte är dörr framför? Är det omständigt eller varför? Jag behöver massor med lådor men vill inte ha så många fronter så jag tyckte/ trodde låda i låda var bra...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 182 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Jag tycker dammsugarställningen inte passar såbra och är lite otymplig, men det kan ju vara en smaksak. Har Ikeas variant och tänker nog byta ut den mot något fast monterat som jag bygger själv.K karincam skrev:Nu blir jag nyfiken - varför gillar du inte dammsugarställningen? Hade tänkt köpa en sån på Ikea... (fast till ett annat rum)
Gillar du inte "låda i låda" även om det inte är dörr framför? Är det omständigt eller varför? Jag behöver massor med lådor men vill inte ha så många fronter så jag tyckte/ trodde låda i låda var bra...
Låda i låda har jag inte så många men t.ex. under diskhon har jag det och tycker det är bättre med fulla lådor så man inte packar för högt och sen går det inte att stänga. En bagatell egentligen
Det som är ”sämst” i mitt kök är att vi inte har nån bra förvaring för alla kryddburkar! Har just som du önskar en nyare (15 år) ”gammaldags” spiskåpa med vanlig spishäll o förberett för vedspis bredvid om vi önskar, men ingenstans i nära räckvidd för kryddor. De står på en liten finhylla uppe på bänken där vedspisen skulle varit, ihop med alla oljor osv, men blir ofta en enda röra o alldeles för mkt burkar mot vad som får plats! Så glöm inte sån förvaring!