Upptäckte att VVS-firman dragit fram 5 rör ur väggen på vårt badrum. Vi ska ha kommod där och inget annat så två förstår jag syftet med (varm/kall-vatten). Men vad är det tänkt att man ska göra med de 3 rören till höger?

Byggarbetsplats, gipsvägg, genomskinligt märke, tomrum, plaströrsändar, måttband, byggskyddspapper, frågetecken, förvirring eller fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tippar följande:

De två till vänster: inkommande varmvatten & utgående varmvatten till duschen.

De tre till höger: inkommande kallvatten, utgående kallvatten till duschen & till toan.

• Gilla
Bäckström92 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för C/C-mått på rören (varm/varm samt kall/kall/kall)?
Enligt nu gällande regler så ska det vara 60mm i C/C.

Krilleman
Vad har du mer i badrummet?

Matning kall/varm är ju given...
Men sen då?

WC (kall)
Dusch ( Kall/varm)

Något annat gissar jag inte?

Såhär såg det ut på ett jobb jag gjort:

212607-911327c8157400a0eb4a906f1f54933c.jpg

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för C/C-mått på rören (varm/varm samt kall/kall/kall)?
Enligt nu gällande regler så ska det vara 60mm i C/C.
Okej så man går ut med slangarna och sen in i väggen igen och vidare till dusch/toa. För jag kan se att både dusch och toa har "egna" uttag på andra sidan, så inga rör ska dras synligt iallafall. Vad är fördelarna med att dra denna omväg?

• Gipsvägg, borrat hål, Makita skruvdragare, plastbehållare med lock, betonggolv, byggnadsarbete.
    Skapa konto
Hanna85 Hanna85 skrev:
Vad är fördelarna med att dra denna omväg?
Att man kan dölja fördelningsrören bakom kommoden.

A
Hanna85 Hanna85 skrev:
Okej så man går ut med slangarna och sen in i väggen igen och vidare till dusch/toa. För jag kan se att både dusch och toa har "egna" uttag på andra sidan, så inga rör ska dras synligt iallafall. Vad är fördelarna med att dra denna omväg?
Att du inte har några dolda skarvar inne i väggen, du får förgreningen inne i kommoden, skulle den läcka är det lätt att upptäcka och åtgärda.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Renoveringsarbete med vägguttag som är förberedda för installation, frågetecken indikerar ett potentiellt fel.
Skapa konto

Finns tyvärr ett vanligt utförande fel här, bockfixturen skall avslutas i nivå med gips eller strax innanför. Nu är det ej godkänt, tätskikt skall utföras mot flexslang och inte mot bockfixtur / slangar skall vara väl fixerade/fastsatta och cc 60.

/Kramla

V
Kramla Kramla skrev:
[bild]
Finns tyvärr ett vanligt utförande fel här, bockfixturen skall avslutas i nivå med gips eller strax innanför. Nu är det ej godkänt, tätskikt skall utföras mot flexslang och inte mot bockfixtur / slangar skall vara väl fixerade/fastsatta och cc 60.

/Kramla
Nix. Är de vatette fixtur är de korrekt

Vanligt förekommande fel, talar du för egen räkning eller ?

• Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
Det är helt korrekt. Tätskiktet ansluts mot bockfixturen som kapas när ytskiktet är på plats.

Instruktioner för montering av vägggenomföringssystem, verktyg, komponenter och installationssteg avbildas.
Skapa konto

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
[bild]

/Kramla
Den här bilden kommer från vatette. Fixturen har en inbyggt tätning mot flexröret.
csm-Bockfixtur-737x467-1d14c0f7cb.jpeg

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
V Villaägarenr1 skrev:
Nix. Är de vatette fixtur är de korrekt

Vanligt förekommande fel, talar du för egen räkning eller ?
Den var ny för mig, tack för upplysningen!
Såg riktigt bra ut, kul att vatette tagit fram den så pluspoäng till dem!

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
LoweW
Vill inte skrämma upp TS i onödan och jag tror att det bara är jag som inte har koll.

Min erfarenhet av Kiilto består bara av att jag läst ”Gör rätt gör vattentätt”, tätskiktat ett badrum på 7kvm och pratat med en platssättare så ta allt jag skriver med en näve salt :giggle:

Men så som tätskiktet är satt är väl inte enligt Kiiltos anvisningar från ”Gör rätt gör vattentätt”? Ser ut som att det är lagt i ordningen: golv, skarvremsa, innerhörn och sist vägg.

Det ser ut som någon slags variant på montage vid väggnära golvbrunn(s.19-22 i Gör rätt gör vattentätt). Och med mitt otränade öga ser det ut som att K2 används i överlappningarna vilket det inte får göra längre?

Jag pratade med en platssättare om att använda K2 i överlappningarna. Han sa att det gjordes förr men att försäkringsbolagen satte stopp för det i och med att det sågs som tätskikt på tätskikt och att det fanns en oro att K2 inte skulle härda korrekt när det låg mellan två tätskikt.

LoweW LoweW skrev:
Vill inte skrämma upp TS i onödan och jag tror att det bara är jag som inte har koll.

Min erfarenhet av Kiilto består bara av att jag läst ”Gör rätt gör vattentätt”, tätskiktat ett badrum på 7kvm och pratat med en platssättare så ta allt jag skriver med en näve salt :giggle:

Men så som tätskiktet är satt är väl inte enligt Kiiltos anvisningar från ”Gör rätt gör vattentätt”? Ser ut som att det är lagt i ordningen: golv, skarvremsa, innerhörn och sist vägg.

Det ser ut som någon slags variant på montage vid väggnära golvbrunn(s.19-22 i Gör rätt gör vattentätt). Och med mitt otränade öga ser det ut som att K2 används i överlappningarna vilket det inte får göra längre?

Jag pratade med en platssättare om att använda K2 i överlappningarna. Han sa att det gjordes förr men att försäkringsbolagen satte stopp för det i och med att det sågs som tätskikt på tätskikt och att det fanns en oro att K2 inte skulle härda korrekt när det låg mellan två tätskikt.

Håller med googlade fram ”gör rätt gör vattentätt” och mycket riktigt verkar de vänt på ordningen.

Kollade genom andra bilder på tvättstuga och andra badrum de gjort tidigare och där har de inte vänt på ordningen, så uppenbarligen vet de hur de brukar göras.

Vet att de nämndes nått om fel cc mått på tripple manschetterna så undrar om inte de vänt på ordningen eftersom de väntar med den sista väggen (bara den väggen med rören som saknar duk eftersom de inte hann innan helgen).

Frågan är hur mycket det påverkar att vända på detta och hur noga det brukar vara, blir ju lite orolig när de gäller vad som är godkänt och inte och ska höra med dom till veckan. Nån här som vet om det absolut måste vara på ett visst sätt så man borde stå på sig o kräva dem på göra om?

LoweW
Hanna85 Hanna85 skrev:
Håller med googlade fram ”gör rätt gör vattentätt” och mycket riktigt verkar de vänt på ordningen.

Kollade genom andra bilder på tvättstuga och andra badrum de gjort tidigare och där har de inte vänt på ordningen, så uppenbarligen vet de hur de brukar göras.

Vet att de nämndes nått om fel cc mått på tripple manschetterna så undrar om inte de vänt på ordningen eftersom de väntar med den sista väggen (bara den väggen med rören som saknar duk eftersom de inte hann innan helgen).

Frågan är hur mycket det påverkar att vända på detta och hur noga det brukar vara, blir ju lite orolig när de gäller vad som är godkänt och inte och ska höra med dom till veckan. Nån här som vet om det absolut måste vara på ett visst sätt så man borde stå på sig o kräva dem på göra om?
Hade jag vart i din sits hade jag nog mailat mitt försäkringsbolag och frågar vad de säger. Du kan också maila Kiilto.

Med det jag har läst på skulle jag inte vara orolig över att golvet är lagt först eller att K2 används i överlappningarna förutsatt att du trots detta får ett OK från ditt försäkringsbolag och ett våtrumsintyg från hantverkarna.

Inte för att det är något magiskt med ett våtrumsintyg men det är väl ett intyg på att det gjorts enligt GVK/tillverkarens anvisningar etc?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.