Upptäckte att VVS-firman dragit fram 5 rör ur väggen på vårt badrum. Vi ska ha kommod där och inget annat så två förstår jag syftet med (varm/kall-vatten). Men vad är det tänkt att man ska göra med de 3 rören till höger?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej så man går ut med slangarna och sen in i väggen igen och vidare till dusch/toa. För jag kan se att både dusch och toa har "egna" uttag på andra sidan, så inga rör ska dras synligt iallafall. Vad är fördelarna med att dra denna omväg?Demmpa skrev:
Att du inte har några dolda skarvar inne i väggen, du får förgreningen inne i kommoden, skulle den läcka är det lätt att upptäcka och åtgärda.Hanna85 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns tyvärr ett vanligt utförande fel här, bockfixturen skall avslutas i nivå med gips eller strax innanför. Nu är det ej godkänt, tätskikt skall utföras mot flexslang och inte mot bockfixtur / slangar skall vara väl fixerade/fastsatta och cc 60.
/Kramla
Nix. Är de vatette fixtur är de korrektKramla skrev:
Vanligt förekommande fel, talar du för egen räkning eller ?
Den här bilden kommer från vatette. Fixturen har en inbyggt tätning mot flexröret.Kramla skrev:

Vill inte skrämma upp TS i onödan och jag tror att det bara är jag som inte har koll.
Min erfarenhet av Kiilto består bara av att jag läst ”Gör rätt gör vattentätt”, tätskiktat ett badrum på 7kvm och pratat med en platssättare så ta allt jag skriver med en näve salt
Men så som tätskiktet är satt är väl inte enligt Kiiltos anvisningar från ”Gör rätt gör vattentätt”? Ser ut som att det är lagt i ordningen: golv, skarvremsa, innerhörn och sist vägg.
Det ser ut som någon slags variant på montage vid väggnära golvbrunn(s.19-22 i Gör rätt gör vattentätt). Och med mitt otränade öga ser det ut som att K2 används i överlappningarna vilket det inte får göra längre?
Jag pratade med en platssättare om att använda K2 i överlappningarna. Han sa att det gjordes förr men att försäkringsbolagen satte stopp för det i och med att det sågs som tätskikt på tätskikt och att det fanns en oro att K2 inte skulle härda korrekt när det låg mellan två tätskikt.
Min erfarenhet av Kiilto består bara av att jag läst ”Gör rätt gör vattentätt”, tätskiktat ett badrum på 7kvm och pratat med en platssättare så ta allt jag skriver med en näve salt
Men så som tätskiktet är satt är väl inte enligt Kiiltos anvisningar från ”Gör rätt gör vattentätt”? Ser ut som att det är lagt i ordningen: golv, skarvremsa, innerhörn och sist vägg.
Det ser ut som någon slags variant på montage vid väggnära golvbrunn(s.19-22 i Gör rätt gör vattentätt). Och med mitt otränade öga ser det ut som att K2 används i överlappningarna vilket det inte får göra längre?
Jag pratade med en platssättare om att använda K2 i överlappningarna. Han sa att det gjordes förr men att försäkringsbolagen satte stopp för det i och med att det sågs som tätskikt på tätskikt och att det fanns en oro att K2 inte skulle härda korrekt när det låg mellan två tätskikt.
LoweW skrev:
Vill inte skrämma upp TS i onödan och jag tror att det bara är jag som inte har koll.
Håller med googlade fram ”gör rätt gör vattentätt” och mycket riktigt verkar de vänt på ordningen.
Kollade genom andra bilder på tvättstuga och andra badrum de gjort tidigare och där har de inte vänt på ordningen, så uppenbarligen vet de hur de brukar göras.
Vet att de nämndes nått om fel cc mått på tripple manschetterna så undrar om inte de vänt på ordningen eftersom de väntar med den sista väggen (bara den väggen med rören som saknar duk eftersom de inte hann innan helgen).
Frågan är hur mycket det påverkar att vända på detta och hur noga det brukar vara, blir ju lite orolig när de gäller vad som är godkänt och inte och ska höra med dom till veckan. Nån här som vet om det absolut måste vara på ett visst sätt så man borde stå på sig o kräva dem på göra om?
Hade jag vart i din sits hade jag nog mailat mitt försäkringsbolag och frågar vad de säger. Du kan också maila Kiilto.Hanna85 skrev:
Håller med googlade fram ”gör rätt gör vattentätt” och mycket riktigt verkar de vänt på ordningen.
Kollade genom andra bilder på tvättstuga och andra badrum de gjort tidigare och där har de inte vänt på ordningen, så uppenbarligen vet de hur de brukar göras.
Vet att de nämndes nått om fel cc mått på tripple manschetterna så undrar om inte de vänt på ordningen eftersom de väntar med den sista väggen (bara den väggen med rören som saknar duk eftersom de inte hann innan helgen).
Frågan är hur mycket det påverkar att vända på detta och hur noga det brukar vara, blir ju lite orolig när de gäller vad som är godkänt och inte och ska höra med dom till veckan. Nån här som vet om det absolut måste vara på ett visst sätt så man borde stå på sig o kräva dem på göra om?
Med det jag har läst på skulle jag inte vara orolig över att golvet är lagt först eller att K2 används i överlappningarna förutsatt att du trots detta får ett OK från ditt försäkringsbolag och ett våtrumsintyg från hantverkarna.
Inte för att det är något magiskt med ett våtrumsintyg men det är väl ett intyg på att det gjorts enligt GVK/tillverkarens anvisningar etc?