Hej,

Har nyligen köpt lägenhet och är i full färd med att riva ner vad som måste vara 15-20st lager med gammal tapet och spackel i sovrummet. Har nu på flertalet ställen arbetat mig ner till bar vägg men ställer mig funderande till vad det är för material jag har att göra med.

Materialet är relativt poröst och det går att med endast ett finger smula bort materialet där det redan är skadat. Där väggen är oskadd blir det endast lite damm på fingret men inget material som lossnar. Hittar även otaliga hål som är "pluggade" med någon typ at träbit.
Grå vägg med flagnad tapet och en liten pluggad träbit synlig. Delar av väggen visar slitage och det finns områden med svart material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finger vid porös vägg med gammal tapet och träplugg synlig, visar damm och skada.
Skapa konto

På de flesta delar av väggen är det grått rakt igenom hela hålen när jag lyser med ficklampa. Medan det på andra ställen är någon typ av svart material.
Hand håller en bit poröst väggmaterial framför en skadad vägg med ett djupt, mörkt hål.
Skapa konto

Bakom ena golvlisten som plockades bort finns detta försök till lagning och det svarta materialet som tydligt syns igenom.
Skadad vägg med lager av gammal tapet och spackel bortplockat. Ojämna ytor och svart material synligt genom en del av väggen.
Skapa konto

1. Vad är detta för typ av vägg? Behöve någon typ av förarbete ske innan bredspackling? Annat än att avlägsna all gammal tapet.
2. Är det lämpligt med vanlig cementbaserad HusFix för att åtgärda hålen/skadorna?

1. Det ser ut som helt vanlig lättbetong/blåbetong. Ta bort allt löst material, därefter bredspackling.Dock bör du rolla väggen med primer/djupgrund, annars kommer det inte fästa.
2. Det går säkert bra, annars kan man använda Ardex A46 som är väldigt allround. Funkar till det mesta utom ren kalkputs. OBS glöm ej primer.

• Gilla
Donut33
  • Laddar…
BirgitS
1. På den tiden förekom det fortfarande något som kallas slaggsten/slaggtegel som är mörkt, se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaggtegel
D Donut33 skrev:
Materialet är relativt poröst och det går att med endast ett finger smula bort materialet där det redan är skadat. Där väggen är oskadd blir det endast lite damm på fingret men inget material som lossnar.
Puts?

• Gilla
Donut33 och 2 till
  • Laddar…
Det är inte en timmerstomme med puts på? I vissa gamla kåkar slog man i små trädubb som sedan putsen fästes i om jag inte missminner mig.

• Gilla
Donut33
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
1. På den tiden förekom det fortfarande något som kallas slaggsten/slaggtegel som är mörkt, se här: [länk]
Precis, det är kalkputsad slaggstensklinker.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.