God afton

Jag har en mängd sliparbeten som skall göras i relation till ommålning, ytbehandling och lättare ombyggnad. Principiellt talar vi om

1. Vägg-, golv- och takslipning i källare, rappad stenmur med betonggolv och gipstak
2. Väggslipning i husets boyta, uppdelat på målade rum (gipsplatta bakom) och tapetserade rum
3. Renslipning av trätrappor mellan husets våningar (skall ej målas efteråt utan bara ytbehandlas)
4. Renslipning inför ommålning av en mängd trädörrar och golvlister där kvistarna slår igenom färgen
5. Renslipning av ett antal äldre fönster och fönsterkarmar med mycket snickeridetaljer och många lager gammal färg på varandra
6. Slipning av trätrall på balkonger och uteplatser (inför oljning)
7. Borttagning av mindre stycken sprucken fog mellan kakel och golvplattor (som förberedelse för ifyllnad)

Frågan är nu vad jag skall köpa för verktygsuppsättning för att kunna göra så mycket som möjligt själv med minsta möjliga antal verktyg. Eftersom huset är stort finns en hel del pengar att spara på att göra det hela själv och följaktligen känner jag att jag kan kosta på mig att köpa bra utrustning. Så här har jag tänkt:

A. Köp en Festool Rotex 125 med dammsugare för väggar, trappor, de stora ytorna på dörrarna, trätrall och diverse andra arbeten
B. Hyr en betonggiraff och betonggolvslip från Cramo för källararbetena, alternativt köp Festools giraff ifall den (med rätt papper) klarar av att renslipa sten och betong. Jag är väldigt intresserad av kommentarer och erfarenheter på det sistnämnda.

Jag antar att ovanstående är ett hyggligt utgångsläge men säg till om jag fått något om bakfoten.

Mitt problem är att jag inte har en aning om vad jag skall köpa för att renslipa pilliga snickeridetaljer runt fönster, dörrar och liknande och för att få bort fogen mellan kakel och plattor. Köper man ett av alla de mystiska kombinationsverktyg som finns på marknaden, köper man en Dremel, handjagar man med trekantsskrapa eller vad gör man? Jag vore mycket tacksam för att få dela er kollektiva visdom inom området.

Jag har provat slipa betong och putsade väggar med vanlig excenterslipmaskin. Det går innan det har härdat. Max två dagar. Har också testat flera olika betongslipar, det är värt att hyra.

Rotex 125 är nog bra, har inte testat den, men har en rotex 90. Nackdelen med den lilla är att det inte finns Festool Saphir papper till den, det är bra för kraftig färgbortagning och grovslipning av trä. Till 125 finns alla papper.

En bra färgskrapa och värmekälla kan nog vara idé också. Kanske ska k på en Speedheater, har dock inte testat själv. http://www.speedheater.se/

Din rubrik är dock svår att svara på: den optimala uppsättningen … det beror på vad man ska slipa.

Till snickeridetaljerna tror jag det skulle passa med en festool dts, den har som jag förstått det fått bra kritik. Alternativet är kanske en rotex 90 som ju kan fungera som deltaslip.

För snickeridetaljer, list, fönster osv skulle jag rekommendera Festool Rotex RO90. Förutom deltaslipdelen finns också till runda delen en mjuk "padding" som flexar och som gör att man kan slipa rundade detaljer och till viss del profiler osv. Du kan säkert också sätta på någon form av scotchbrite så på denna padding så kan du ta ännu mer detaljerade profiler.

Är det väldigt mycket färg på fönstren så är slipning ett gränsfall, det "Henrik Enkel" skriver om värmekälla är det bästa i det fallet. Förutom Speedheater finns en billigare konkurrent Spotheater.

För stora golv- och väggytor räcker tyvärr inte en Rotex 125 till, jag har slipat ett mindre golv och det är tufft med ytor större än 5 m2. På vägg blir det väldigt slitsamt dessutom, så där behövs nog en giraff.

Mitt tips är att investera i en RO90 och hyr sedan giraff, golvslip och färgborttagare. Eventuellt om du utöver RO90 också köper en Rotex 150 och har tålamod och tid, så slipper du hyra golvslip och giraff.
En Spotheater kan nästan vara värd att köpa, det går att få ut en de begagnat för en sådan.

Jag har en del filmklipp på båda RO90, 150 och Spotheater på Youtube

Vad menar du med renslipning av betongytor? Är det bortslipning av formskägg, puts och betonghud du menar? I sådana fall ska du ha riktig betongslip med diamantskålar.
Men om du syftar på en betongyta som är grovslipad eller redan slipad men avmattats med tiden funkar det med vanlig slipmaskin med slippapper även om det inte är så optimalt då det går åt en hel del slippapper. Det finns diamantskålar för just den typen av arbeten, dyra i inköp men är det en större yta så är det enda alternativet.

För plana ytor som ska slipas trärent så är det en lackfräs som gäller. RO90 för finliret

Nimajneb skrev:
För plana ytor som ska slipas trärent så är det en lackfräs som gäller. RO90 för finliret
För skruvdragare finns det väldigt olika åsikter, förmodligen på grund av "passa som hand i handske" kopplingen. För slipmaskiner tycker jag allt oftare jag ser fyra tydliga linjer, tre redan representerade nedan:
  • Använd för vissa ytor en DTS slip (duger för det mesta, men för stora ytor är de nedan bättre)
  • Använd för vissa ytor en Rotext (90,125,150) (väldigt effektiv, 90 dessutom en halvbra DTS)
  • Använd för vissa ytor en lackfräs (enormt effektiv)
  • Använd för vissa ytor en excenterslip (bra för stora ytor, väldigt fin slipyta)

Själv varvar jag mellan allt utom lackfräsen (eftersom jag inte köpt någon). Skulle jag köpa en kommer jag troligen varva mellan alla fyra. Så minst tre av ovan bör man nog ha till slut. En DTS och en 125:a täcker väldigt mycket, allt utom lackfräsen. En 90 kan teoretiskt täcka allt, men är då en kompromiss på samtliga punkter (liten rotex, halvbra dts, tung excenter för sin storlek).

Så huvudfrågan är nog hur många verktyg man vill köpa för slipning. Tänker man ha ett, köp rotex 90. Tänker man ha två, köp dts och rotex 1xx. Tänker man ha tre, köp ??? (i mitt fall allt utom lackfräs). Har funderat på både rotax 90 (som det nog aldrig blir) och lackfräs (mycket möjligt). Då har jag alla fyra.

--- Mats ---

Vilken slipmaskin man än väljer av ovanstående så är det bättre och går fortare att värma bort färg. Man väljer en slipmaskin efter maskinens förmåga. En liten delta slip kan man slipa ett vardags rums golv med, om man orkar vill säga
Visserligen är det lite lättare att slipa med en maskin med liten slipyta på tex fönsterkarm om maskinen har bra balans och man känner att slipytan ligger plant mot ytan man slipar på. Och av rotex modellerna så är 90an sämst på det tycker jag bäst är 150an efter som den har störst anläggningsyta. Exenterslipar har bättre balans än rotexmaskinerna gärna med 150mm platta mera slipyta=går fortare att slipa.

Det är som Mats skrev vissa maskiner är gjorda för vissa saker. Det är svårt att hitta en som gör allt jobb snabbt, för bra slipat gör nästan alla maskiner.

Ts skrev "Mitt problem är att jag inte har en aning om vad jag skall köpa för att renslipa pilliga snickeridetaljer runt fönster, dörrar och liknande" Om inte färgen har spruckit, krackelerat, släppt eller dylikt så är jag inte riktigt med på varför du skall renslipa som jag tolkar som att all färg skall bort så det blir trärent. Om man vill ha trärent på sådana detaljer så är det värme igen eller färg borttagnings medel och handslipa efteråt. Använder man maskin till detaljer är det lätt att förstöra själva detaljen. Annars är det väll ingen vits med att slipa trärent inför målning utan målar tvätt eller lät slipning med papper för hand.
Ibland på äldre byggnader så har det målats ett gäng gånger vilket kan ha förstört profilerna på ett foder runt en dörr tex och att slipa bort färgen är döden för profilen utan det är värme och skrapa som gäller. Det finns ibland inga genvägar utan man får göra tidsödande saker.

Pär

pär h skrev:
...Om inte färgen har spruckit, krackelerat, släppt eller dylikt så är jag inte riktigt med på varför du skall renslipa som jag tolkar som att all färg skall bort så det blir trärent. Om man vill ha trärent på sådana detaljer så är det värme igen eller färg borttagnings medel och handslipa efteråt. ..Pär
Bra kommentar, instämmer. Vi har faktiskt gjort det du nämner på i princip alla husets fönster. Färgborttagningsmedel har vi provat men slutat med. Det bästa är värme och skrapa för att få bort färgen, och i vårt tycke deltaslipen DTS 400 som är den mest effektiva maskin jag lykats hitta för att slipa förnsterrama och foder utan att förstöra.

Det var tydligt att fönstren inte skötts regelbundet, och färgen som kletats på i stora lager har ibland släppt här och var, men värre, det har under färgen funnits dåligt trä som varit utan skydd länge innan förra målningen. Så vi har gått ner till trärent, eller till gammal fotfarande bra grundfärg. Sedan impregnerat, grundfägat och målat igen. På några få ställen har vi bytt ut en bit trä, men för det mesta har det varit bättre än vi hade trott (50-tals hus med bra trä).

--- Mats ---

Jag har en excenter, en trekantslip samt en slipkloss som kopplas till dammsugaren.
Med dessa klarar jag alla dina punkter ovan utom nummer 1(som jag aldrig provat).
Jag tycker dessa tre är en bra kombo.
Den som är mest prisvärd är den som ej nämts redan, nämligen klossen.

Tack för alla värdefulla synpunkter!

Juryn har kommit till ett beslut - jag tror det blir kombinationen lackfräs (redan beställd från Tyskland), deltaslip och excenter. En sån där slipkloss som kopplas till dammsugare verkar ju dessutom fånigt prisvärd i sammanhanget.

Innan jag gör det slutliga valet av delta och excenter har jag dock en fråga på dammsugarsidan. Startar en separat tråd om detta nu.

Fick lackfräsen idag. Nu förstår jag vad ni (Nimajneb, Mats Bengtsson) menar, den där prylen definierar om begreppet "löjligt effektiv": Noll till trärent på mindre än en minut på ett normalbrett trappsteg och då är jag total amatör...

När allt det är sagt uppenbarade sig också problemet med att slipa i spetsiga vinkar (<90 grader) där en deltaslip och/eller slipkloss inte riktigt kommer åt. Värmekälla + skrapa känns oundvikligt.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Hörnini

Jag hade bestämt mig för en Rotex 125, DTS 400 och en CTL Midi men så blev jag plötsligt snål vad gäller den där förbaskade dammsugaren. Skälet är att jag redan har en enklare grovdammsugare med 35mm-slang. Är det verkligen ett måste att lägga ned ett antal tusenlappar på en Festool-dammsugare för att kunna jobba med deras verktyg? Finns det inte någon bra adapter man kan använda som skarv mellan min 35mm-slang och Festools 27mm-utblås? (Jag inser att man kan använda avklippta cykelslangar, gaffatejp och andra hemfix med gott resultat men jag skulle om möjligt gärna hitta en lite mer ren och permanent lösning).

Det är klart att man kan använda den gamla dammsugaren går säkerligen att fixa någon form av adapter. Kanske festools lösa adaptrar fungerar. Några varv med eltejp på din befintliga slang sedan gängar du på festool muffen.

Men festools dammsugare kan du inte jämföra med den du redan har. Visserligen är båda två dammsugare. Det är som att jämföra porsche och fiat 127 båda två tar dig från punkt A till B.

Du får en fantastiskt bra sugförmåga tills påsen är mer eller mindre knökafull och det är verkligen guld värt. Du får en tystare dammsugare. Du får en smidigare dammsugare med tanke på att du kan förvara slangen. Och framförallt så kommer den med största sannolikhet hålla säkerligen 20 år och då blir den inte så dyr.
Och inte minst så kommer du med största sannolikhet köpa flera maskiner från festool misstänker jag. Och då behöver du aldrig bekymra dig om slangen kommer att passa på din maskin och det är inte guld värt utan diamant värt.

Har själv en festool dammsugare som säkerligen är 15 år gammal och den har dom första 8 åren gått hårt på en lackeringsfirma. Ser inte så himla snygg ut men den tuffar på.

Pär

pär h skrev:
...Du får en fantastiskt bra sugförmåga tills påsen är mer eller mindre knökafull och det är verkligen guld värt. Du får en tystare dammsugare....
Jag är en av de som ännu inte köpt Festools dammsugare. Min gamla duger fortfarande. Varje gång Festool lanserar en dammsugare kastar jag mig över specifikationerna och läser hungrigt om varför jag behöver den. Fördelarna med Festool kan mycket väl vara enligt ovan (jag strök den sista meningen som förklarar varför Festools dammsugare är bättre än andras då den inte används. Jag hade inte kunna hålla mig från att komentera det). Men man skall också ha klart för sig:
  • Festools dammsugare suger inte bättre än billiga dammsugare (utom då kanske när påsen är full). Deras dammsugare är helt enkelt inte extra stark
  • Festools standard är att använda en löjligt smal slang som minskar sugförmågan jämfört med en slang du redan har

Det jag gjort är att köpa Festools slang. Det gör det lätt att koppla till deras verktyg. Det var en bekväm lösning. Men i efterhand tvivlar jag på att det var en bra lösning. Titta i trådarna så hittar du de som moddifierat Festools slang till något som hade varit värt att köpa om det sålts.

Fortsätt titta i trådarna så hittar du att det du verkligen vill ha är en cyklon.

Har du drabbats av gröna sjukan (lätt hänt) så kan Festools dammsugare vara oemotståndlig. Är ditt fokus hur verktygen ser ut i verkstaden kan den vara bättre än andra. I annat fall finns det ingen bra anledning att lägga ut pengarna på den så länge det du har fungerar.

Skulle jag köpa en dammsugare idag kanske det blev en Festool, mer troligt en Fein, men tyvärr sker det inte innan min gamla är sönder.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.