Nu bygger jag fritidshus så jag fick dispens. Men som sagt under 10 ppb skall detta också gå.

Kommunens handläggare får ju inte ge dispens hur som helst, så du måste ge dom ett underlag att gå på...

saturnus: Det spelar ingen roll vem som äger huset. I egen regi så gäller inte försäkringen som jag har förstått det. Sen vem som äger huset spelar ingen roll. F.ö. så berättade byggnadsinspektören på mitt byggsamråd i Dalarnas län att ensat ett (1 !) fall hade försäkringen läst ut som han kände till i hela dalarnas län sedan den infördes !

Han tyckte också det var ett idiotiskt påfund såsom den är utformad idag...

/K

Det räcker väl troligen att du kan prestera en kalkyl till handläggaren som stannar under 400 000. I den kan du troligen lungt glömma vissa saker, ta in glädjesiffror på annat (se bara till att du inte tror på det själv) osv.

Om du ex. istället för proffs som gjuter plattan, bara tar upp kostnad för standardcement i kalkylen så borde det vara OK.

Det är ju ingen som kommer i efterhand och upptäckert att du i själva verket lade ut hela jobbet på totalentrepenad för en miljon.

Idag kom domen!
Var på samrådsmöte i morse och kalkylen på 395' godkändes så jag kommer inte att behöva teckna försäkringen! Riktigt skönt. Eftersom jag inte fått tag på någon KA som har tid så godkände de även att jag är KA. Än så länge ligger jag alltså under budget (men 395' har jag inte ens drömt om;-) ).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.