10 334 läst ·
52 svar
10k läst
52 svar
Vad är bästa mullvadsskrämman?
Kan meddela att propan+syrgas har samma effekt! Vilken smäll...ricebridge skrev:
Det gjorde min mormor en gång!
Detta var på det miljöovänliga 70-talet, och hon hade väl läst i någon veckotidning att man kunde ”använda bensin”. Så hon hällde ner i närmaste sork/mullvadshål, men artikelförfattarna hade nog aldrig tänkt sig att man därefter även skulle tutta på.
Vilket hon gjorde.
Smällen fick jorden att skälva, och frågan är om inte huset satte sig lite på sniskan. Familjens hund tittade sig oroligt omkring och jag som var barn tyckte att det luktade Läkerol överallt.
Men mullvadarna/sorkarna försvann.
Sorry, men kan inte hålla med. Gjort åt över 10 burkar och spenderat tusenlappar utan att de försvinnerJ jonaserik skrev:Skillnad på möss och sork, den sistnämnda är bitter i smaken, både på utsidan och insidan. så en katt ratar sork. Köp lite karbid, smula sönder, strö i några hål och lägg ett lock över, då blidas acetylen som lägger sig i gångarna. Det går lika bra med att bekämpa mullvader med karbid. garanterat dom kommer att ge sig av.
Jag har provat det mesta från surströmming, karbamid, bensin,avgaser,batteridrivna störare, giftkulor, inget funkar.S sepani skrev:
Vanlig mullvadsfälla rätt kass.
Men finns en slagfälla som funkar
Kerbl Wolff Mullvadsfälla
Efter mullvadsproblem i många år blev jag av med dom.Sen har jag haft Robotklippare i många år och inte mullvadar sen dess.
Men runt omkring ser jag att det finns.
Har inte provat den fällan med skott eftersom den fanns inte när jag hade mina mullvadsproblem
Om du bor så att du har skog alldeles intill så är en uggleholk för att locka till sig ugglor. Annars är nog en robotklippare det bästa (och dyraste) att rekommendera. Har provat bägge med gott resultat.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det står klart och tydligt på dessa fällor, instämplat i godset, att det är slaktpatron Gul, "Gelb" som gäller för dessa fällor. Ingenting annat är att tänka på och i synnerhet inte en slaktpatron som är två nivåer upp i kraft från gul.D Dilato skrev:Hade vägarna förbi granngården i Ystad idag, och eftersom jag redan har två Kieferle Sorkfälla W2 men har slarvat bort amunitionen så köpte jag en burk med Röd slaktpatron.
[bild]
Jag hade faktiskt glömt en av fällorna i marken och kom inte ihåg var, jag hittade den när jag körde jordfräsen förra våren.
Till mitt försvar låg den i marken när jag åkte utomlands precis när Covid började och sedan blev jag borta i två år.
Nu är ju dessa fällor väldigt robust byggda, finns säkert en betryggande säkerhetsmarginal men jag ser ingen som helst anledning att använda slaktpatroner utanför spec. Fällan är extremt effektiv med specad dvs gul slaktpatron.
Redigerat:
Du vet att trycket går rakt ut utan motstånd.H Harald Blåtumme skrev:
Röd var billigare än gul och fanns på lager.
https://holmgrenswebshop.com/fallor/832-slaktpatron-sorkfalla-9mm-rod-dn-4000294174278.html
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Motståndet består i en dysa med ganska liten diameter. Tror inte tillverkaren skojar när de anger specad laddstyrka för att garantera funktion över tid. Nu är det ju normalt så att vi som användare inte är i närheten när dessa fällor utlöser så det är kanske mera en teknisk fråga av livslängd på grunkan. Hur som helst, ser ingen som helst anledning att använda annat än vad tillverkaren specificerat.D Dilato skrev:
Om det "bara" är en trädgård som drabbats så fungerar all musik från valfri lista så länge det innehåller hyggligt med bastoner.
Gräv ner en 50 liters tunna innehållandes en potent bashögtalare och dra på så mycket volym som går och låt stå, sorkar hatar buller och oljud och flyttar snabbt vidare.
Enkel att pausa och starta om vid behov.
Samma effekt får man av att klippa gräset varje dag men det är ju lite drygt,,
Acetylen är annars den snabbaste metoden med omedelbar verkan och kanske den roligaste med mest "bang for the "money"
Gräv ner en 50 liters tunna innehållandes en potent bashögtalare och dra på så mycket volym som går och låt stå, sorkar hatar buller och oljud och flyttar snabbt vidare.
Enkel att pausa och starta om vid behov.
Samma effekt får man av att klippa gräset varje dag men det är ju lite drygt,,
Acetylen är annars den snabbaste metoden med omedelbar verkan och kanske den roligaste med mest "bang for the "money"