Var förbi på min tomt igår och tänkte höra med er om någon vet vad den 3:e kabeln är till för.
Det finns en bunt kablar som är lindad alldeles vid tomtgränsen. Förberett för bygget.
En tjock svart kabel med 4 relativt grova kopparkablar inuti, det gissar jag är el.
Sedan finns det en vit PVC slang som innehåller många små färgglada tunna kablar som jag är övertygad om är telias telefonkablar.
Sedan kommer den kabel som jag inte riktigt vet vad den är till för. Det är en tjock svart kabel med många svarta kablar i, och det ser ut som att det är ett trådnät runt dessa kablar i den tjocka yttre delen, ungefär som koaxialkabel men i mycket grövre dimension och många relativt grova kopparkablar i.
Ni får ursäkta min beskrivning men el är inte min starka sida
Hoppas någon kunnig kan veta vad denna 3:e kabel är för något.
Det finns en bunt kablar som är lindad alldeles vid tomtgränsen. Förberett för bygget.
En tjock svart kabel med 4 relativt grova kopparkablar inuti, det gissar jag är el.
Sedan finns det en vit PVC slang som innehåller många små färgglada tunna kablar som jag är övertygad om är telias telefonkablar.
Sedan kommer den kabel som jag inte riktigt vet vad den är till för. Det är en tjock svart kabel med många svarta kablar i, och det ser ut som att det är ett trådnät runt dessa kablar i den tjocka yttre delen, ungefär som koaxialkabel men i mycket grövre dimension och många relativt grova kopparkablar i.
Ni får ursäkta min beskrivning men el är inte min starka sida
Hoppas någon kunnig kan veta vad denna 3:e kabel är för något.
Det låter som en ekkj, markkabel för el men det som låter konstigt är de många svarta kablarna, hadde det varit tre eller fyra så hadde jag kännt mig rätt säker på ekkj.
Du ska inte ha hus plus fristående garage eller så?
Du ska inte ha hus plus fristående garage eller så?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Du nämner att dessa kommer upp vid tomtgränsen. Det kanske skall komma ett kopplingskåp där. Dvs det kanske inte alls är dina kablar du ser, utan kablar som skall fördelas ut till fler tomter.
Jo, det är kablar till min tomt. Alla tomter har samma uppsättning kablar i en vinda.
Jag ska inte ha fristående garage.
Jag har varit på tomten igen och kan förklara ytterligare.
Denna kabel ligger i ett vitt pvc rör (tele kablarna var utan pvc rör), och sedan i svart kabel, däri finns ca 10 eller fler kopparkablar. Mitt ibland dessa svarta kablar finns en vit kabel i samma storlek, det tillsammans med det "nät" som ligger runt alla kablar får mig att tro att det är kabeltv nätet (comhem). Men jag förstår inte varför det är sådan kraftig dimension och så många kablar? Har en dålig bild på kabeln ifrån min mobiltelefon, men jag kan inte lägga upp den här (måste tydligen länkas).
Elkabeln finns ju också, 3 faser och 1 jord = 4 grova kopparkablar i en slang. Telekabeln känner jag igen då det är många tunna små färgglada trådar i en kabel.
Mysteriet tätnar...
Ska ringa e.on som är nätägare och höra om de vet något.
Jag ska inte ha fristående garage.
Jag har varit på tomten igen och kan förklara ytterligare.
Denna kabel ligger i ett vitt pvc rör (tele kablarna var utan pvc rör), och sedan i svart kabel, däri finns ca 10 eller fler kopparkablar. Mitt ibland dessa svarta kablar finns en vit kabel i samma storlek, det tillsammans med det "nät" som ligger runt alla kablar får mig att tro att det är kabeltv nätet (comhem). Men jag förstår inte varför det är sådan kraftig dimension och så många kablar? Har en dålig bild på kabeln ifrån min mobiltelefon, men jag kan inte lägga upp den här (måste tydligen länkas).
Elkabeln finns ju också, 3 faser och 1 jord = 4 grova kopparkablar i en slang. Telekabeln känner jag igen då det är många tunna små färgglada trådar i en kabel.
Mysteriet tätnar...
Ska ringa e.on som är nätägare och höra om de vet något.
Ringde e.on och de kunde inte säga vad det var (kundtjänst... suck). De skulle prata med någon tekniker och återkomma. Tills dess provar jag att lägga upp en bild som ni kanske kan bli klokare av.
Min gissning lutar åt kabel-tv, då det är misstänkt likt en koaxialkabel men i mycket "fetare" format. Den innehåller 10 st svarta kopparkablar och en vit i mitten, sedan någon ledare "nät" runtomkring.
Bra att man numera kan bifoga mindre bilder
Min gissning lutar åt kabel-tv, då det är misstänkt likt en koaxialkabel men i mycket "fetare" format. Den innehåller 10 st svarta kopparkablar och en vit i mitten, sedan någon ledare "nät" runtomkring.
Bra att man numera kan bifoga mindre bilder
Lutar mig bakåt mot bokhyllan och haffar elektroskandias materielkatalog.
I avdelningen "styrkabel" finns t.ex. EKFR "För fast förläggning utom- och inomhus, jord och vatten.
För kontroll- manöver- och signaländamål.
Ledare: Solid och glödgad koppar
Isolering: Blyfri PVC, Svart
Partmärkning: Siffror
Skärm: Glödgade koppartrådar och kopparband/tråd
Mantel: Blyfri PVC, grå, metermärkt.
Allt på bilden stämmer med beskrivningen och Elektroskandias bild, utom den svarta manteln.
Jag hittar fler kabeltyper, alla dock med grå mantel.
Men det är en kabel för ovanstående ändamål.
I avdelningen "styrkabel" finns t.ex. EKFR "För fast förläggning utom- och inomhus, jord och vatten.
För kontroll- manöver- och signaländamål.
Ledare: Solid och glödgad koppar
Isolering: Blyfri PVC, Svart
Partmärkning: Siffror
Skärm: Glödgade koppartrådar och kopparband/tråd
Mantel: Blyfri PVC, grå, metermärkt.
Allt på bilden stämmer med beskrivningen och Elektroskandias bild, utom den svarta manteln.
Jag hittar fler kabeltyper, alla dock med grå mantel.
Men det är en kabel för ovanstående ändamål.
Finns det någon märkning på kabeln???
/RIchard
/RIchard