8 012 läst ·
55 svar
8k läst
55 svar
Vad används denna delen av forumet till?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du har givetvis rätten till vilken åsikt du vill. Det du inte verkar ha förstått förrän nu är att du inte har rätt att proklamera dessa åsikt var du vill och hur du vill. Vill du ha en pall på vilken du kan stå och skrika ut hur mycket du hatar kvinnliga konsulter (eller vad det nu är som ska drabbas av din obegränsade rätt till ett fritt ord) så får du ju snickra ihop den själv och se till att någon lyssnar.
"Jag hatar kvinnliga konsulter" har ingenting med obekväma åsikter eller avvikande tankesätt att göra. Tänk igen.
Att folk i allmänhet verkar bli mer lättkränkta är möjligen ett problem i samhället men ett litet sådant jämför med att sådana som du tycker man ska ha rätt att säga vad som helst till vem som helst närsomhelst.
"Jag hatar kvinnliga konsulter" har ingenting med obekväma åsikter eller avvikande tankesätt att göra. Tänk igen.
Att folk i allmänhet verkar bli mer lättkränkta är möjligen ett problem i samhället men ett litet sådant jämför med att sådana som du tycker man ska ha rätt att säga vad som helst till vem som helst närsomhelst.
Ja jisses! Jag är inte alls lika övertygad som du om vem av oss som skulle hamna i diktaturens ledband och välja att förtrycka andra.Locke skrev:Rätten "att kränka andra" som du uttrycker det är rätten att ha en åsikt.
Skillnaden mellan ditt sätt att se på saken och mitt sätt är att du tror dig sitta på någon slags högre sanning ("samhället går framåt"). Den nyvunna klokskapen vill du använda till att rensa samtalet från "gamla" åsikter som i din mening kan kränka någon.
Med din retorik om det progressiva samhället så når vi ju någon gång i tiden en singularitet då samhället är så "utvecklat" att det inte längre finns några obekväma åsikter eller avvikande tankesätt.
I ditt drömsamhälle får man då anta att alla tänker lika? Det där har man provat på förr och trots hundratals miljoner människoliv så pågår det än idag. Jag föreslår en studieresa till Nordkorea. Där hade en sån som jag redan arkebuserats och du hade säkert haft en fin tjänst i politbyrån.![]()
Men jag vet en ganska viktig sak:
När DIN frihet blir någon annans begränsning har något gått fel.
Det är anledningen till att jag inte uppskattar ditt sätt att uttrycka dig om andra människor.
Nu släpper jag det här och går vidare till annat här på BH. Godmorgon!
Det är ingen hemlighet att övriga Europa ser Sverige som PK landet framför andra. Om det sen beror på att vi kommit längre i utvecklingen än våra grannländer eller om det beror på att blivit en form av sport här att vara så politiskt korrekt som möjligt kan man ju diskutera.
Det är ju bekant så att pendeln har en förmåga att svänga över långt på motsatt sida innan den vänder tillbaka. Kanske är det så att många av våra politikers och medias strävan att vara mest miljövänlig, mest jämställda, minst rasistiska och mest feministiska börjar få lite väl stora proportioner?
Jag tycker att det är problematiskt när folk med "sunt förnuft" måste gå på tå för att de är rädda för att råka uttrycka sig på ett sätt som någon kan klassa som kränkande, speciellt när dylika händelser snabbt kan förstoras upp av tex journalister som bara älskar att få hänga ut någon som de anser har fel åsikter.
Det är ju bekant så att pendeln har en förmåga att svänga över långt på motsatt sida innan den vänder tillbaka. Kanske är det så att många av våra politikers och medias strävan att vara mest miljövänlig, mest jämställda, minst rasistiska och mest feministiska börjar få lite väl stora proportioner?
Jag tycker att det är problematiskt när folk med "sunt förnuft" måste gå på tå för att de är rädda för att råka uttrycka sig på ett sätt som någon kan klassa som kränkande, speciellt när dylika händelser snabbt kan förstoras upp av tex journalister som bara älskar att få hänga ut någon som de anser har fel åsikter.
Hej Gabbe1, var har du hittat dessa undersökningar om Europas syn på Sverige? Skulle vara intressant att läsa, du får gärna länka.Gabbe1 skrev:Det är ingen hemlighet att övriga Europa ser Sverige som PK landet framför andra. Om det sen beror på att vi kommit längre i utvecklingen än våra grannländer eller om det beror på att blivit en form av sport här att vara så politiskt korrekt som möjligt kan man ju diskutera.
Du skriver även att pendeln svänger över långt på motsatt sida innan den vänder tillbaka. Är inte jämställdhet något att sträva efter enligt dig? Vore det inte fint om din mor, fru och dotter har de möjligheter som du har i vårt samhälle? Förklara gärna på vilket sätt du anser att jämställdhet och kampen mot rasism har gått för långt. När du använder starka påståenden får du gärna hänvisa till trovärdiga källor.
Min definition av "sunt förnuft" är att man behandlar andra människor med respekt och följer de lagar och regler som ett samhälle har byggt upp. Dvs använder man sunt förnuft så behöver man aldrig vara orolig för att någon annan ska känna sig kränkt. Men om jag förstod ditt inlägg rätt så ser du stora problem med "sunt förnuft" och kränkningar?
Absolut! Det är ett av de bästa uttrycken som finns. Skönt att vi är överens Mnorlin, är vi även överens om Voltaires andra åsikter? Det är nämligen viktigt att du förstår hela budskapet när du citerar någon så att inte citatet får fel innebörd.mnorlin skrev:
Jag har inte läst några undersökningar, jag har fått denna bild förklarad för mig när jag haft kontakt med olika européer genom mitt arbete.
Men jag vet att tex Jyllandsposten skrivit flera artiklar om det Svenska debattklimatet, vid en snabb googling hittade jag tex denna: http://blogs.jp.dk/setfrahoejre/2013/03/29/sverige-det-ekstreme-tilfælde/
För övrigt uttryckte jag mig kanske klumpigt om det uppfattas som att jag förespråkar en återgång till ett mindre jämställt eller öppet samhälle, det gör jag såklart inte, jag vill ha ett öppet debattklimat.
Det jag främst reagerat på och vill belysa är att man inte längre kan påpeka brister eller fel i samhället utan att riskera att bli uthängd, i alla fall så länge det handlar om brister eller fel på känsliga områden.
Ett exempel:
Polismannen Martin Melin skrev för ett år sedan på sin blogg att han tyckte att det borde ställas hårdare krav på invandrare som missköter sig. Det hela var en reflexion från hans dagliga arbete och jag tyckte att det var sunda åsikter han framförde.
Detta snappades upp av bla Expressen som genast ifrågasatte Martins åsikter, det slutade med att Martin fick backa, göra offentlig avbön och radera flera blogginlägg för att undvika att bli stämplad som rasist.
Jag tycker alltså att det är olyckligt att man inte längre vågar ifrågasätta, belysa och diskutera vissa problem för att man är rädd att bli stämplad.
Andra exempel på saker som kanske gått väl långt är att vi jagar koldioxidutsläpp på gramnivå här när vi för samma pengar/insatser kan göra skillnad på hekto i andra delar av världen.
Eller när vi diskuterar att låta kön gå före kompetens vid rekryteringar.
Men jag vet att tex Jyllandsposten skrivit flera artiklar om det Svenska debattklimatet, vid en snabb googling hittade jag tex denna: http://blogs.jp.dk/setfrahoejre/2013/03/29/sverige-det-ekstreme-tilfælde/
För övrigt uttryckte jag mig kanske klumpigt om det uppfattas som att jag förespråkar en återgång till ett mindre jämställt eller öppet samhälle, det gör jag såklart inte, jag vill ha ett öppet debattklimat.
Det jag främst reagerat på och vill belysa är att man inte längre kan påpeka brister eller fel i samhället utan att riskera att bli uthängd, i alla fall så länge det handlar om brister eller fel på känsliga områden.
Ett exempel:
Polismannen Martin Melin skrev för ett år sedan på sin blogg att han tyckte att det borde ställas hårdare krav på invandrare som missköter sig. Det hela var en reflexion från hans dagliga arbete och jag tyckte att det var sunda åsikter han framförde.
Detta snappades upp av bla Expressen som genast ifrågasatte Martins åsikter, det slutade med att Martin fick backa, göra offentlig avbön och radera flera blogginlägg för att undvika att bli stämplad som rasist.
Jag tycker alltså att det är olyckligt att man inte längre vågar ifrågasätta, belysa och diskutera vissa problem för att man är rädd att bli stämplad.
Andra exempel på saker som kanske gått väl långt är att vi jagar koldioxidutsläpp på gramnivå här när vi för samma pengar/insatser kan göra skillnad på hekto i andra delar av världen.
Ja, metadebatten om detattklimatet i Sverige är en het potatis! Denna artikel tycker jag säger en hel del om problematiken http://adamcwejman.blogspot.se/2012/11/lognaren-martin-aagard.html
Eller vad sägs om detta http://www.aftonbladet.se/debatt/article18339809.ab
Eller vad sägs om detta http://www.aftonbladet.se/debatt/article18339809.ab
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller med till 100%Gabbe1 skrev:Jag har inte läst några undersökningar, jag har fått denna bild förklarad för mig när jag haft kontakt med olika européer genom mitt arbete.
Men jag vet att tex Jyllandsposten skrivit flera artiklar om det Svenska debattklimatet, vid en snabb googling hittade jag tex denna: [länk]
Ett exempel:
Det räcker ju att råka säga något som är invandringskritiskt (OBS! Skilj på invandringskritiskt och invandrarkritiskt) för att bli stämplad som rasist, nazist och alla andra epitet som de "fina" människorna glatt kastar omkring sig.
Gabbe1 skrev:Jag har inte läst några undersökningar, jag har fått denna bild förklarad för mig när jag haft kontakt med olika européer genom mitt arbete.
Men jag vet att tex Jyllandsposten skrivit flera artiklar om det Svenska debattklimatet, vid en snabb googling hittade jag tex denna: [länk]
Ett exempel:
Den källa som du hänvisar till är en persons blogg kopplad till en dansk tidning och kan på inget sätt anses vara talande för Europas åsikter. Om du läser på om författarens engagemang, till vänster om texten, så förstår du säkert ännu mer varför denna tendentiösa källa inte är trovärdig i fråga om den europeiska befolkningens åsikter. Vi bör undvika den typen av lösa argument som du använde då det är svårt att hitta belägg för det.
Jag tycker precis som du att vi ska kunna diskutera olika samhällsfrågor men jag anser att vi ska göra det på ett respektfullt sätt och bygga våra argument på fakta, inte hur vi "tror" eller har "hört" att det är. Vi kan hänvisa i oändlighet till en blogg eller debattinlägg, saken är den att det är ändå endast en persons åsikt. Det är upp till var och en att dela personens åsikter men vi ska inte lägga fram det som fakta.
Jag tror fortfarande att många europeiska länder ser på Sverige som ett PK-land och att Danmark ser oss som "bror duktig" är jag helt övertygad om då jag flera år jobbat i en dansk koncern.
Men jag håller med dig om att jag inte ska lägga fram vad jag tror som fakta när jag inte, här och nu, kan underbygga det.
Men jag håller med dig om att jag inte ska lägga fram vad jag tror som fakta när jag inte, här och nu, kan underbygga det.
Men det känns inte som något större problem på byggahus väl? Åtminstone jag har missat de diskussionerna om de brukar förekomma, och det är rätt skönt faktiskt att slippa läsa invandrings- och rasismdiskussioner här (de har ju ofta en förmåga att bre ut sig och pågå i en evighet) så jag är helt för ingen politik-regeln.hantverkare1 skrev:
Så var det kanske förr men nuförtiden skrattar Norge och Danmark åt oss!Gabbe1 skrev:Jag tror fortfarande att många europeiska länder ser på Sverige som ett PK-land och att Danmark ser oss som "bror duktig" är jag helt övertygad om då jag flera år jobbat i en dansk koncern.