Jag ska byta ventiler och skruvade bort den gamla (vänster i bild) som inte har några markeringar på vad som är tillopp eller retur.
Först gissade jag att den högra sidan är tillopp på den gamla då justeringen till radiatorn sitter på den sidan. Men efter att jag kollat mer på den så tror jag inte att det spelar roll på den gamla modellen. Vad tror eller vet ni?

Det är ett ett-rörssystem.

Den nya bör ju ha markeringar av en anledning, så det måste ju bli rätt.

• En gammal ventil utan markeringar till vänster jämförs med en nyare markerad ventil till höger, relaterat till ett-rörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu har jag försökt släppa på vatten på den slingan för att se i vilket rör som det kommer vatten. Första tiden så kom det vatten och bubblor i båda rören lite huller om buller. Men mot slutet kom det klarare vatten i det vänstra röret. Det borde ju indikera att det vänstra röret är tilloppet eller hur?

Jag har kört vatten i källarens slingor för att se om jag kan känna någon tempskillnad mellan de båda rören. Men båda rören är lika varma, så ingen indikation där.

Vad händer om jag kopplar den nya ventilen fel?

L LarsAgerstrand skrev:
Nu har jag försökt släppa på vatten på den slingan för att se i vilket rör som det kommer vatten. Första tiden så kom det vatten och bubblor i båda rören lite huller om buller. Men mot slutet kom det klarare vatten i det vänstra röret. Det borde ju indikera att det vänstra röret är tilloppet eller hur?

Jag har kört vatten i källarens slingor för att se om jag kan känna någon tempskillnad mellan de båda rören. Men båda rören är lika varma, så ingen indikation där.

Vad händer om jag kopplar den nya ventilen fel?
Nu har jag prövat montera ventilen båda hållen. Oavsett vilket håll jag sätter den så kommer det vatten upp till radiatorn (dvs det kommer vatten ur hålet nu när radiatorn saknas) även fast jag sätter termostaten på noll.
Jag trodde att ventilen helt skulle strypa flödet till radiatorn när termostaten sätts på noll?

• Termostatventil monterad felvänt på rör med öppet uttag där radiator saknas
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga tankar?

Krilleman Krilleman skrev:
Vattnet kan du ju mota med ett vanligt lock.
[länk]

Det är 3/4" (G20) på gängan.
Jo men jag undrar ju om inte ventilen ska täta själv när den står på 0? Annars värms ju radiatorn upp ändå?

Krilleman
Returen kan evenetuellt alltid vara öppen upp mot radiatorn.

Termostaten kanske bara stryper flödet på tilloppet till radiatorn efter bypass:en?!

Det är bara en gissning! :thinking:

• Gilla
Andenzz och 1 till
  • Laddar…
Termostaten stryper/stänger bara framledningen till radiatorn, returen är fullt öppen hela tiden, så när du har termostaten stängd så kommer vattnet via returen.

• Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
L LarsAgerstrand skrev:
Jag ska byta ventiler och skruvade bort den gamla (vänster i bild) som inte har några markeringar på vad som är tillopp eller retur.
Först gissade jag att den högra sidan är tillopp på den gamla då justeringen till radiatorn sitter på den sidan. Men efter att jag kollat mer på den så tror jag inte att det spelar roll på den gamla modellen. Vad tror eller vet ni?

Det är ett ett-rörssystem.

Den nya bör ju ha markeringar av en anledning, så det måste ju bli rätt.
För att veta i vilken riktning flödet går i din slinga startar du vid värmekällan. Ut-hett Tillbaka-mindre varmt. Följ om möjligt båda rören tills du kommit runt slingan. Märk röret med penna på något diskret ställe så du slipper göra om det.

• Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
granis70 granis70 skrev:
För att veta i vilken riktning flödet går i din slinga startar du vid värmekällan. Ut-hett Tillbaka-mindre varmt. Följ om möjligt båda rören tills du kommit runt slingan. Märk röret med penna på något diskret ställe så du slipper göra om det.
Rören till hela övervåningen är alla dolda. De enda rören som syns är de 5 cm som finns innan radiatorventilen. Känner jag på de rörstumparna så känns det ingen skillnad alls. Har försökt känna på andra radiatorer men känner inget där heller.

L LarsAgerstrand skrev:
Rören till hela övervåningen är alla dolda. De enda rören som syns är de 5 cm som finns innan radiatorventilen. Känner jag på de rörstumparna så känns det ingen skillnad alls. Har försökt känna på andra radiatorer men känner inget där heller.
OK svårt läge. Var har du värmekällan? Fjärrvärmecentralen? Pelletspannan? Eller någon annan värmekälla.? Om du utgår från den och sedan följer vart rören tar vägen så kanske du kan räkna ut hur slingan går och därmed flödesriktningen. Anledningen att starta vid värmekällan är just att där är det störst tempskillnad mellan rören.
Det var så jag gjorde. Men dels är våra rör inte dolda hela vägen. Och dels visste jag var de gick upp från källaren till övervåningen. Men Det visade sig att vi har två slingor på övervåningen och de går ner i källaren på olika ställen.

granis70 granis70 skrev:
OK svårt läge. Var har du värmekällan? Fjärrvärmecentralen? Pelletspannan? Eller någon annan värmekälla.? Om du utgår från den och sedan följer vart rören tar vägen så kanske du kan räkna ut hur slingan går och därmed flödesriktningen. Anledningen att starta vid värmekällan är just att där är det störst tempskillnad mellan rören.
Det var så jag gjorde. Men dels är våra rör inte dolda hela vägen. Och dels visste jag var de gick upp från källaren till övervåningen. Men Det visade sig att vi har två slingor på övervåningen och de går ner i källaren på olika ställen.
Värmekällan är i källaren, oljepanna. Jag vet vilket rör som tillloppet från värmekällan, men det går direkt in i mellanbjälklaget av lättbetong. Sen som sagt är det enda som syns de 5 cm under varje element. Det är 3 olika slingor som troligen går till övervåningen men det finns inga ritningar och det går inte följa rören.

Om ingen annan kommer med en lysande ide så lutar det nu åt att jag skruvar dit ventilerna som ska bytas åt det hållet jag just nu tror är rätt, dvs vänster är tillopp. Och sedan får jag se om allt fungerar som det ska då det blir kallare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.