9 189 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Vad är rimligt att yrka i nedsättning på slutpriset?
Sida 1 av 2
Vi är i slutfasen av en takrenovering som var beräknad att ta 3-4 veckor. När efter 2 veckor passerades tyckte vi att samtliga hantverkare inte verkade vara så rutinerade. Lyfte detta med arbetsledaren som då och då besökte oss och var något fel fick de göra om. Efter 3 veckor såg jag att en del detaljer inte var rätt utförda och övervägde att vända mig direkt till företaget. Arbetsledaren sa dock att felen skulle åtgärdas och att hantverkare var under upplärning av företaget. Det lät betryggande.
Efter 8 veckor var det slutbesiktning och efter att det noterats flera saker inte åtgärdats tog jag kontakt med en chef kom över och konstaterade det fanns en hel del som inte var tillfyllest. Saker som arbetsledaren inte noterat och vi fick en bra dialog med chefen.
Efter detta beslöt företaget att avsluta samarbetet med underentreprenören eftersom arbetet inte höll företagets standard. Några dagar senare kom mycket erfaren takläggare och åtgärda flera felaktigheter samt även plåtslagaren fick göra om några detaljer.
Vi dock oroliga att underarbetet inte är tipptopp, men är andra sidan är desto viktigare att det är rätt gjort vid skorsten och runt om taket men vår egen besiktningsman inte riktigt nöjd med några detaljer vilket tycks vara ofta förekommande i takbranschen.
Slutfakturan skickas först när allt är godkänt. Det finns inget skrivet om vad sker om arbetet drar ut på tiden och vi har fast pris.
Företaget är väl etablerat och tar sitt ansvar, men att avsluta samarbetet av ovanstående skäl och först efter att vi varit ”visselblåsaren” reagerade företaget . 10 veckor nu passeras och vi tycker att en kompensation vore på plats.
Företaget har väldigt fina recensioner och de som anlitat dem är mycket nöjda. Så här i efterhand inser vi att även om ett företag har bra omdömen har trots allt inga egna hantverkare anställda. Får man då som en sämre underleverantör och ingen uppföljning sker så blir det bekymmer för kunden, rejäla bekymmer.
Efter 8 veckor var det slutbesiktning och efter att det noterats flera saker inte åtgärdats tog jag kontakt med en chef kom över och konstaterade det fanns en hel del som inte var tillfyllest. Saker som arbetsledaren inte noterat och vi fick en bra dialog med chefen.
Efter detta beslöt företaget att avsluta samarbetet med underentreprenören eftersom arbetet inte höll företagets standard. Några dagar senare kom mycket erfaren takläggare och åtgärda flera felaktigheter samt även plåtslagaren fick göra om några detaljer.
Vi dock oroliga att underarbetet inte är tipptopp, men är andra sidan är desto viktigare att det är rätt gjort vid skorsten och runt om taket men vår egen besiktningsman inte riktigt nöjd med några detaljer vilket tycks vara ofta förekommande i takbranschen.
Slutfakturan skickas först när allt är godkänt. Det finns inget skrivet om vad sker om arbetet drar ut på tiden och vi har fast pris.
Företaget är väl etablerat och tar sitt ansvar, men att avsluta samarbetet av ovanstående skäl och först efter att vi varit ”visselblåsaren” reagerade företaget . 10 veckor nu passeras och vi tycker att en kompensation vore på plats.
Företaget har väldigt fina recensioner och de som anlitat dem är mycket nöjda. Så här i efterhand inser vi att även om ett företag har bra omdömen har trots allt inga egna hantverkare anställda. Får man då som en sämre underleverantör och ingen uppföljning sker så blir det bekymmer för kunden, rejäla bekymmer.
Det är väl svårt att säga vad som är rimligt men har man inte avtalat om något vite så kan det vara svårt att kräva något. Säg till chefen att ”nu har ni gått över tiden med tre gånger och är inte klara än, hur mycket avdrag skulle du själv tycka var rimligt om du var i min sits?”
Han ska ju då antingen ljuga dig rakt i ansiktet och komma med något fånigt som 5% eller så ger han en högre siffra och måste förklara/motivera varför de inte kan ge det avdrag han själv skulle vilja se i samma situation. Tror det kan ge mer och lättare avslut än att komma och försöka kräva något när avtalet låter dem gå fria utan.
Han ska ju då antingen ljuga dig rakt i ansiktet och komma med något fånigt som 5% eller så ger han en högre siffra och måste förklara/motivera varför de inte kan ge det avdrag han själv skulle vilja se i samma situation. Tror det kan ge mer och lättare avslut än att komma och försöka kräva något när avtalet låter dem gå fria utan.
Blir nog ett klokt förhållningssätt.T TypRätt skrev:Det är väl svårt att säga vad som är rimligt men har man inte avtalat om något vite så kan det vara svårt att kräva något. Säg till chefen att ”nu har ni gått över tiden med tre gånger och är inte klara än, hur mycket avdrag skulle du själv tycka var rimligt om du var i min sits?”
Han ska ju då antingen ljuga dig rakt i ansiktet och komma med något fånigt som 5% eller så ger han en högre siffra och måste förklara/motivera varför de inte kan ge det avdrag han själv skulle vilja se i samma situation. Tror det kan ge mer och lättare avslut än att komma och försöka kräva något när avtalet låter dem gå fria utan.
Vår besiktningsman anmärkte på ett plåtarbete vilket inte arbetsledaren ansåg var ett fel, men när frågan kom om det gällde hans eget hus och han var kunden blev det tyst…. Nu blev det ”Gör om gör rätt.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag vet inte om jag tycker att en föresenig av ett takarbete motiverar någon större kompensation. Förutsatt att det blir bra gjort till slut. Det är ju normalt dett en typ av arbeten som inte påverkar boendet speceillt mycket. och 10 veckor är inte så lång tid att man börjar se det som en "fröslummad" byggarbetsplats.
Utan här bör man koncentrera energin på att säkerställa att inte de inkompetenta arbetarna har gjort fler allvarligare fel.
och jag skulle tro att den här firman du anlitat, som låter som ett rent säljbolag, hör till dem som sätter i system att göra dåliga jobb.
Det är bara en ren säljorganisation, de säljer takbyte till dig. Tar därefter in absolut billigaste hantverkare de kan hitta, ofta från typ Bulgarien. Arbetare som aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats. Sedan gör dessa gubbar ett dåligt jobb, och jackpot för din säljare är att du klagar på utförandet. Då kan han sparka sina billiga arbetare som inte får en spänn i lön "för de gjorde ju ett dåligt jobb", då kan han behålla allt du betalade. Sedan plåstrar han lite med någon duktig haverkare några timmar, så du skall känna dig nöjd. Den kostnaden får han ta som marknadsföring.
Utan här bör man koncentrera energin på att säkerställa att inte de inkompetenta arbetarna har gjort fler allvarligare fel.
och jag skulle tro att den här firman du anlitat, som låter som ett rent säljbolag, hör till dem som sätter i system att göra dåliga jobb.
Det är bara en ren säljorganisation, de säljer takbyte till dig. Tar därefter in absolut billigaste hantverkare de kan hitta, ofta från typ Bulgarien. Arbetare som aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats. Sedan gör dessa gubbar ett dåligt jobb, och jackpot för din säljare är att du klagar på utförandet. Då kan han sparka sina billiga arbetare som inte får en spänn i lön "för de gjorde ju ett dåligt jobb", då kan han behålla allt du betalade. Sedan plåstrar han lite med någon duktig haverkare några timmar, så du skall känna dig nöjd. Den kostnaden får han ta som marknadsföring.
Tack för dina synpunkter.H hempularen skrev:Jag vet inte om jag tycker att en föresenig av ett takarbete motiverar någon större kompensation. Förutsatt att det blir bra gjort till slut. Det är ju normalt dett en typ av arbeten som inte påverkar boendet speceillt mycket. och 10 veckor är inte så lång tid att man börjar se det som en "fröslummad" byggarbetsplats.
Utan här bör man koncentrera energin på att säkerställa att inte de inkompetenta arbetarna har gjort fler allvarligare fel.
och jag skulle tro att den här firman du anlitat, som låter som ett rent säljbolag, hör till dem som sätter i system att göra dåliga jobb.
Det är bara en ren säljorganisation, de säljer takbyte till dig. Tar därefter in absolut billigaste hantverkare de kan hitta, ofta från typ Bulgarien. Arbetare som aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats. Sedan gör dessa gubbar ett dåligt jobb, och jackpot för din säljare är att du klagar på utförandet. Då kan han sparka sina billiga arbetare som inte får en spänn i lön "för de gjorde ju ett dåligt jobb", då kan han behålla allt du betalade. Sedan plåstrar han lite med någon duktig haverkare några timmar, så du skall känna dig nöjd. Den kostnaden får han ta som marknadsföring.
Nej, i detta fall är det ett stort etablerat företag som i decennier specialiserat just takarbeten så dina antagande stämmer inte.
Tydligen har de satsat tid och pengar att utbilda dessa killar men efter 8 veckorna passerats inser att firman att de inte höll måttet och har nu sagt upp samarbetet Tyvärr har det även blivit anmärkningar även på ett etablerat plåtslageri som de anlitat varav ett har åtgärdats. Nu blev inte ombesiktningen godkänt på en annan del av taket och sista inbetalningen görs inte förrän vår besiktning grönt ljus.
Det som har hänt är att företaget sålt jobbet till en underentreprenör vilket lett till att du betalar premiumpris till det välkända och etablerade företaget men får jobbet gjort av Boris Bygg AB som gör allt från asfaltering till badrumsrenovering.
Resten av bortförklaringarna du hört är bullshit...
Du betalar 100, Boris får 75, det etablerade företaget 25 och du får ett dåligt jobb. Sen skyller dom på massa trams för att du ska köpa bluffen
Så här gör inte bra företag, sorry...
Resten av bortförklaringarna du hört är bullshit...
Du betalar 100, Boris får 75, det etablerade företaget 25 och du får ett dåligt jobb. Sen skyller dom på massa trams för att du ska köpa bluffen
Så här gör inte bra företag, sorry...
Så kan det vara men å andra sidan har företaget tydligt markerat att det brustit i sitt ansvar.Farstatjej90 skrev:
Det som har hänt är att företaget sålt jobbet till en underentreprenör vilket lett till att du betalar premiumpris till det välkända och etablerade företaget men får jobbet gjort av Boris Bygg AB som gör allt från asfaltering till badrumsrenovering.
Resten av bortförklaringarna du hört är bullshit...
Så här gör inte bra företag, sorry...
Arbetsledare som är fastanställd har på sitt ansvar att godkänna varje delmoment och är det underkänt får de göras om, det medförde att arbetet drog ut på tiden. Tydligen har det brustit i den interna kommunikationen och det har jag noterat att det förekommit i en recension. Blir förvånad att betygen blir så höga 4.5 av 5 men de flesta privatkunder nog sig inte i detaljerna som en rörböj på stupröret är fel när det skall vara ett utkast. :-O
Hur många utav betygen är satta från verkliga kunder? Brukar vara fascinerad över hur många utav dem som ger ⭐⭐⭐⭐⭐ som bara recencerat ett företag.....alltså sannolikt är fejkkonton...H HCX skrev:Så kan det vara men å andra sidan har företaget tydligt markerat att det brustit i sitt ansvar.
Arbetsledare som är fastanställd har på sitt ansvar att godkänna varje delmoment och är det underkänt får de göras om, det medförde att arbetet drog ut på tiden. Tydligen har det brustit i den interna kommunikationen och det har jag noterat att det förekommit i en recension. Blir förvånad att betygen blir så höga 4.5 av 5 men de flesta privatkunder nog sig inte i detaljerna som en rörböj på stupröret är fel när det skall vara ett utkast. :-O
Du lägger ner alldeles för mycket tankeverksamhet på det här företaget, varför?? Fallet är enkelt, håll inne betalning tills oberoende besiktning klarats utan anmärkning. Mer info finns hos konsumentverket om du behöver.H HCX skrev:Så kan det vara men å andra sidan har företaget tydligt markerat att det brustit i sitt ansvar.
Arbetsledare som är fastanställd har på sitt ansvar att godkänna varje delmoment och är det underkänt får de göras om, det medförde att arbetet drog ut på tiden. Tydligen har det brustit i den interna kommunikationen och det har jag noterat att det förekommit i en recension. Blir förvånad att betygen blir så höga 4.5 av 5 men de flesta privatkunder nog sig inte i detaljerna som en rörböj på stupröret är fel när det skall vara ett utkast. :-O
Tack, Japp, i den linjen ligger vi för tillfället. Därefter kommer vi att ifrågasätta den långsamma byggnationen.RoTe skrev:
Har dom åtgärdat alla fel tycker jag inte det finns någon anledning att inte betala fakturan till fullo. Jag hade samma problem vid fönsterbyte men dom åtgärdade alla felaktigheter och jag var således nöjd med slutresultatet.H HCX skrev:Vi är i slutfasen av en takrenovering som var beräknad att ta 3-4 veckor. När efter 2 veckor passerades tyckte vi att samtliga hantverkare inte verkade vara så rutinerade. Lyfte detta med arbetsledaren som då och då besökte oss och var något fel fick de göra om. Efter 3 veckor såg jag att en del detaljer inte var rätt utförda och övervägde att vända mig direkt till företaget. Arbetsledaren sa dock att felen skulle åtgärdas och att hantverkare var under upplärning av företaget. Det lät betryggande.
Efter 8 veckor var det slutbesiktning och efter att det noterats flera saker inte åtgärdats tog jag kontakt med en chef kom över och konstaterade det fanns en hel del som inte var tillfyllest. Saker som arbetsledaren inte noterat och vi fick en bra dialog med chefen.
Efter detta beslöt företaget att avsluta samarbetet med underentreprenören eftersom arbetet inte höll företagets standard. Några dagar senare kom mycket erfaren takläggare och åtgärda flera felaktigheter samt även plåtslagaren fick göra om några detaljer.
Vi dock oroliga att underarbetet inte är tipptopp, men är andra sidan är desto viktigare att det är rätt gjort vid skorsten och runt om taket men vår egen besiktningsman inte riktigt nöjd med några detaljer vilket tycks vara ofta förekommande i takbranschen.
Slutfakturan skickas först när allt är godkänt. Det finns inget skrivet om vad sker om arbetet drar ut på tiden och vi har fast pris.
Företaget är väl etablerat och tar sitt ansvar, men att avsluta samarbetet av ovanstående skäl och först efter att vi varit ”visselblåsaren” reagerade företaget . 10 veckor nu passeras och vi tycker att en kompensation vore på plats.
Företaget har väldigt fina recensioner och de som anlitat dem är mycket nöjda. Så här i efterhand inser vi att även om ett företag har bra omdömen har trots allt inga egna hantverkare anställda. Får man då som en sämre underleverantör och ingen uppföljning sker så blir det bekymmer för kunden, rejäla bekymmer.
Ja, så hade jag trott det skulle ske även i vårt fall. Nu har dock arbetsledare blivit av med sina hantverkare pga av att ledningen inte tycker att de höll de krav som ställs och då drar det hela ut ytterligare på tiden... Det löser sig nog med tiden med inte hade jag förväntat mig detta.V Vanhedern skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jo men de är lite så den här typen av företag jobbar. De säljer dyrt, anlitar billigast möjliga entreprenörer. Och blir det klagomål så får den billiga entreprenören noll kronor. Ännu större vinst för skojarföretaget. Med den affärsmdoellen blir det lätt även för ett rent bluffbolag att "erkänna brister".H HCX skrev:
