Byggahus.se
Hej,

Har nyligen flyttat in i ett hus med en Nibe Fighter 310P i original från 2005. Det enda som är bytt är cirkulationspumpen.

Den har börjat trilska i elektroniken, antingen startar inte elpatronen eller så startar den och kör tills överhettningsskyddet slår ut. Trycker jag på kanalväljar-knappen startar hela åbäket om. Har tänkt ta hit en service-person och hoppas på att det är något relä eller liknande som kan bytas för en rimlig peng. Men jag hade inte blivit förvånad om hela kretskortet behöver bytas, och med det kostnader uppåt 10k för en pump där kompressorn likväl kan dö dagen därpå.

Så jag är lite halvt inställd på att byta hela pumpen. Som nyinflyttad finns det mycket annat att tänka på, så att inte behöva oroa sig över vatten och värme hade ju varit fint.

Förutsättningar:
- Enplans från 2005
- 125 m2
- Vattenburen golvvärme som enda värmekälla utöver en centralt placerad Contura 460-kamin
- Kustnära strax söder om Göteborg
- Enligt energideklaration gjorde förra ägaren av med 13MWh mars-22 till feb-23, varav knappt 8MWh gick till värme/varmvatten. Vi är inga jättekonsumenter av varmvatten, gissningsvis var inte de förra ägarna det heller.

Alternativ jag har funderat på, men jag utesluter inte andra:
- Ett rakt byte där pumpen ersätts med en Nibe F370. Gissningsvis ligger väl den kostnaden på runt 80k (?) och elkonsumtionen blir väl inte så mycket lägre?

- Sätta in en modernare FLVP, typ Nibe S735. Snackade med en installatör (Nibesäljare med blåställ) som sa att den kan vara i kraftigaste laget för mitt hus, men att Nibe kommer med en liknande modell för mindre hus nästa år. Kan det stämma att den är överdimensionerad? Och visst behöver jag antagligen isolera frånluftskanalen, är det ett stort/dyrt jobb? Kanalen går väl en meter genom oisolerad vind.

- Sätta in en LLVP. Ser att Mitsubishi Ecodan SWM80 kostar 95kkr + 28kkr för installation hos bygghemma/polarpumpen. Gissar att offerter från lokala firmor ligger runt samma så låt säga 120kkr? Då behöver ju ventilationen lösas på något sätt, vad är mina alternativ här och vad snackar vi för summor?

Ber om ursäkt för en lite rörig frågeställning, men jag har dålig koll på sånt här och vill inte några felbeslut när det gäller något man ska leva med i (förhoppningsvis) många driftsäkra år.

Tänker att det här är en fråga med tre dimensioner, engångskostnad, driftskostnad och underhållskostnad. Med underhållskostnad menar jag egentligen mest att garantier/försäkringar täcker problem under en lång tid även om man råkat få ett måndagsexemplar.

Om ni hade varit i min sits, vad hade ni gjort och varför?
 
Med den förbrukningen bytt till en 370.
Jag har just gjort samma byte, 370 låter lite mera, både kompressorn och fläktljud konstigt nog.
Bara haft den några månader, så förbrukningen kan jag inte säga nått om.
Angående din 310 så byter de bara hela kortet. Vi hade turligt nog en duktig kille i vår förening som renoverade korten med nya reläer, de är lödda fast, finns även några andra komponenter på kortet som ger upp, tror det var kondingar.
Men det finns även en kontaktor som smälter, öppna o kolla om det är bränt vid en kontaktor, den är lätt att byta, man brukar även få byta kabelskor.
 
sätt inte kontaktorer med kabelskor, de blir glappa och kan orsaka bränder, köp skruv eller kläm koppling
 
  • Gilla
Anton KG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.