Hejsan!

Jag har en källare vars numera är en bottenvåning (utgrävd till sutterräng -90) och i denna var det i ena halvan bebott och i andra "disponibelt" när huset byggdes. Alltså grovgjuten platta på den bebodda delen och slätgjuten platta i andra. Den slätgjutna betongens höjd är ungefär den höjden jag vill ha på golvet på den "disponibla" delen eftersom där idag är två sovrum och i dessa har dem byggt nytt innergolv som är 8cm högre än resterande golv i källaren då dessa är uppbyggda med isolering, reglar och golvskivor samt plastmatta.

Jag undrar lite vad mina alternativ är för att lägga golv på på den släta betongplattan. Vill ju helst av allt lägga laminat på plattan med kanske någon fuktskyddande matta under golvet eller liknande men vet inte om detta är ett alternativ. Eller går det kanske rentav bara lägga foam och laminat rakt på plattan? Känns som att fukten kommer komma krypande och förstöra golvet...
Det finns ingen golvvärme i plattan.

Tack på förhand, mvh

Om du har för mycket fukt i plattan är det bara klinker eller nålfiltsmatta som funkar. (Inte ens detta funkar om det är för mycket fukt).
Testa att tejpa fast plast på ca 1m2 av golvet på lite olika ställen. Vänta några dagar och titta hur det ser ut. Samlas det mycket fukt måste du börja fundera.
Om det är lite fukt kan en platonmatta med ventilerade socklar funka. Är det lite mer fukt kan du behöva en fläkt som suger under platonmattan. Har du ingen fukt ska du först lägga plast eller foam med plastbeläggning. Den lägger du tex. Laminat.
Tänk på att fukthalten i plattan varierar mellan årstiderna.

• Gilla
Svante Gellerskog
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du har för mycket fukt i plattan är det bara klinker eller nålfiltsmatta som funkar. (Inte ens detta funkar om det är för mycket fukt).
Testa att tejpa fast plast på ca 1m2 av golvet på lite olika ställen. Vänta några dagar och titta hur det ser ut. Samlas det mycket fukt måste du börja fundera.
Om det är lite fukt kan en platonmatta med ventilerade socklar funka. Är det lite mer fukt kan du behöva en fläkt som suger under platonmattan. Har du ingen fukt ska du först lägga plast eller foam med plastbeläggning. Den lägger du tex. Laminat.
Tänk på att fukthalten i plattan varierar mellan årstiderna.
Tack för dessa råd. Men finns de något annat sätt att mäta fukt i plattan? Har trägolv i ena delen av källaren som legat där i säkert 50 år utan några fuktskador. Dock är det den delen som är grovgjuten. Tänker mest för att slippa behöva riva golvet allt för mycket. Som sagt så ligger det ju i dagsläget isolering direkt på plattan ca 4cm sedan reglar och golvskivor. Borde det inte finnas fukt i isoleringen om det kryper fukt i plattan?

MarcusRask MarcusRask skrev:
Tack för dessa råd. Men finns de något annat sätt att mäta fukt i plattan? Har trägolv i ena delen av källaren som legat där i säkert 50 år utan några fuktskador. Dock är det den delen som är grovgjuten. Tänker mest för att slippa behöva riva golvet allt för mycket. Som sagt så ligger det ju i dagsläget isolering direkt på plattan ca 4cm sedan reglar och golvskivor. Borde det inte finnas fukt i isoleringen om det kryper fukt i plattan?
Om du har en så gammal träkonstruktion som du inte har problem med så har du ingen fukt.
Vill man trots allt mäta fukthalten så måste man borra i betongen. Vänta ca 1 dygn och sedan mäta med instrument.
Fukt behöver kunna ventileras bort. Annars drar det upp i virket och isoleringen. Har det varit instängt och det är torrt är det som sagt ingen fara .

Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du har en så gammal träkonstruktion som du inte har problem med så har du ingen fukt.
Vill man trots allt mäta fukthalten så måste man borra i betongen. Vänta ca 1 dygn och sedan mäta med instrument.
Fukt behöver kunna ventileras bort. Annars drar det upp i virket och isoleringen. Har det varit instängt och det är torrt är det som sagt ingen fara .
Då bör jag alltså med andra ord kunna lägga plast, foam och laminat?

Bästa svaret

MarcusRask MarcusRask skrev:
Då bör jag alltså med andra ord kunna lägga plast, foam och laminat?
Det bör du kunna. Det finns foam där plasten reda. Sitter på. Tex. En foam som heter PRO Vent från Bauhaus kanske vore något för dig.

• Gilla
OCDennis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.