Byggahus.se
Hej!

Delar av underlagstaket (?) har blivit angripet av något skadedjur som verkar käka sig genom trä och gammal bark. Det är de äldre virket som ser ut att ha blivit angripet.

Vad kan det vara för djur?

Lite övrigt som kanske är relevant: Oisolerad vind. 2-våningsvilla från 20-talet. Betongpannor ovanpå.
 
  • Träbjälke med skadespår efter insektsangrepp i gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på underlagstak med spår av skadedjur i trä och gammal bark, sannolikt från äldre virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä med tydliga spår av skadedjursangrepp på ett gamla underlagstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trävirke med tydliga tecken på angrepp från skadedjur, spår av gnagt och förfall i gammalt underlagstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade träbjälkar med spår av insektsangrepp på en oisolerad vind från 1920-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med skador och hål troligtvis från skadedjur, oisolerad vind på äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Husbock kanske?
 
Barkborre , är det bara där det funnits bark är det ingen fara, dom försvinner när barken ramlat av
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ingen fara så länge där är inga hål på 1,5 mm rätt in i virket och färskt mjöl på golvet under.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…

Bästa svaret

De större hålen skulle kunna vara från husbock. De mindre från t ex tvärstrimmig trägnagare.
De mindre hålen är mindre problematiska, även om de också med tiden (mkt lång) kan försvaga virkets bärighet. De större husbockshålen är betydligt värre, men frågan är om det är pågående angrepp eller gamla inaktiva.

Det ser ut som att åtminstone en fläck är fuktskadad, vilket kanske inte är helt ovanligt på gammalt underlagstak, men det bör åtgärdas om det inte är en gammal uttorkad skada.
Trä som befinner sig i utemiljö, som gäller på en kallvind, håller en hög fukthalt, vilket gör att trägnagare kan leva gott. (I torrt inomhusklimat kan inga trägnagare leva.) Om det dessutom är extra fuktigt och mjukt (röta) så är det en utmärkt inkörsport för att få trägnagare.

Just under bark kan det vara mer ofarliga angrepp.
 
Tack så mycket till er alla som hjälpt till med att reda ut det här problemet.
 
Med all säkerhet är det ett ofarligt angrepp som alltid inträffar mellan att trädet fälls i skogen och tiden framtill att det upparbetas på ett sågverk, det kan lagras många månader och insekter får gratis mat då trädstammen inte kan försvara sig längre med kåda.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Duttarmajster
I mina ögon ser det där ofarligt och inaktivt ut. Min vind som är inspekterad av många "experter" ser värre ut. Har även haft aktiva trägnagare på landet och då blir som andra har skrivit trämjöl under och ibland ser man också insekterna. Där märkte man också svaghet i trät när man tryckte på det för det var så sönderkäkat. Var betydligt många fler hål då angreppet höll på i flera år.
Lägg några tidningar eller presenning under och kolla ibland efter trämjöl om du inte redan kan sova bra.
 
Det där liknar hur det brukar se ut under barken på veden av gran och tall vi har staplat. Jag har förstått att det är blåhjonskalbaggens larv som mumsar. Får de hålla på tillräckligt länge kan man lyfta av barken hur enkelt som helst, då de endast verkar käka det som håller barken mot veden och lämnar bara just ett pulver efter sig. Nuförtiden försöker jag undvika att ta in ved med barken kvar för att slippa få med mig larverna. Det går att höra dem i vedlåren när de knaprar under barken, och när de utvecklats så får vi avlånga blåsvarta skalbaggar inomhus. Som jag förstått det är de dock inte skadliga, så lyckas jag fånga dem släpper jag bara ut dem i trädgården igen.

Det ska dock sägas att jag är total novis, så betrakta inte det jag skrivit ovan som facit för TS. :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Paxman: Aha, det är därifrån dom kommer, jag har hittat flera avlånga blåsvarta skalbaggar i huset.. Dom kan mycket väl ha kommit in med veden alltså.
 
GlennB GlennB skrev:
Paxman: Aha, det är därifrån dom kommer, jag har hittat flera avlånga blåsvarta skalbaggar i huset.. Dom kan mycket väl ha kommit in med veden alltså.
Mycket möjligt. Vi brukar säga att vi har "knaprare" om vi tagit in vedklabbar med bark kvar och några larver följt med, eftersom vi hör tydligt hur de gnager när vi kollar på TV i gillestugan. Sen jag blivit bättre på att inte ta in ved med bark ser vi dock nästan aldrig några av blåhjonen inomhus längre. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.