Byggahus.se
Hej!
Jag ska sätta upp en platt tv hållare mot min vägg. Borrade där jag ville ha den men väggen höll inte för belastningen och skruven backade ut. Lånade en regelsökare och denna piper över hela väggen så omöjligt att veta om det finns regel bakom någonstans. Samma ljud när man knackar över hela väggen också. Har tidigare borrat ett litet större hål i väggen för att försök ta reda på vad det är för material och det ser ut enligt bilden nedan. Någon som vet vad det är? Borrat 4,5 cm djupt och det är samma material hela vägen. Väldigt lättborrat. I så fall någon speciell plugg som fungerar eller måste jag fortsätta borra hål för att försöka hitta någon ev regel. Tack för förhand!
 
  • En närbild på en skadad, texturerad vit yta med synlig fukt och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med hål, textur, skuggor, skadad yta, förstorad vy, gråtonade färger, belysning från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild av okänd föremål med fokus på centrum omgiven av ljus diffus aura.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väggen stenhård? Antingen betong eller lättbetong. Då ska du använda plugg plus skruv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är väggen stenhård? Antingen betong eller lättbetong. Då ska du använda plugg plus skruv.
Nej den är väldigt lätt att borra i. Funderar på om det är ytong nu när jag läst lite mer. Vet inte om det finns någon bra plugg för det.
 
Det är lättbetong.
 
M
Kan vara Siporex också.
Finns speciella skruvar för ändamålet.
 
Unikt namn
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det lättborrat så är det nog lättbetong eller liknande.
Finns speciell plugg att köpa för det materialet.
Tex [länk]

Se till att köpa en tillräckligt lång skruv bara, den ska vara 5mm längre än plugg + det som ska fästas.
Tack för svar! Är lite orolig att det inte ska hålla för vikte. Är svårt att ta reda på vad respektive plugg håller för om det är travel vikt eller som i mitt fall tv på 20 kg.
 
Unikt namn
I Idla skrev:
Tack för svar! Är lite orolig att det inte ska hålla för vikte. Är svårt att ta reda på vad respektive plugg håller för om det är travel vikt eller som i mitt fall tv på 20 kg.
Det kommer hålla om du skruvar fast pluggen på rätt vis.

Databladet anger 300N draglast per 10mm-plugg i lättbetong.

Det är 30kg vikt på 1 meters hävstång.

Din TV kommer hänga närmare väggen än så, så i princip skulle en plugg räcka.

Sätter du 2-4plugg har du mycket god marginal. Det viktiga är att borra rätt (rakt) så hålet verkligen blir 10mm stort och att det inte ligger massa löst grus i det borrade hålet (dammsug!) när du stoppar in pluggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.