Byggahus.se
E Enki skrev:
Ja eftersom staten eldar upp 80% av all vår "återvunna" plast så är de den största utsläppsboven av cancerframkallande dioxiner. Några tusen hushåll går knappast att jämföra. Precis som alla lögner om klimathysteri så visade sig även denna "galna konspirationsteori" vara något som också kallas för verkligheten. Verkligheten är en plats där man måste lägga naivt myndighetsförtroende åt sidan och tänka kritiskt. Som idén om att straffskatt på bilflottans försumbara utsläpp skulle få klimatet att vända sin naturliga bana när det finns tusenfaldigt större problem man inte vill eller kan påverka.

Foliehattarna vinner alltid i längden.
[länk]
om du läser artikeln du länkade ska du se att av det vi återvinner förbränns ungefär hälften. Resten beror på bla. att vissa inte kan/vill sortera avfallet utan slänger allt i samma tunna. Och som upplysning är det inte staten som har sopvärmeverk. Det är kommunerna eller olika privata bolag! Om du tycker klimatfrågan är försumbar så har du sovit under en sten senaste 20 åren. Den är i allra högsta grad aktuell och avspeglar sig i olika naturkatastrofer såsom översvämningar, skogsbränder över hela stater, eller bara torka. Vilket orsakar de som bor på dess platser enorma problem och i förlängningen även dig då du är mycket beroende av import från dessa länder av textilier , mat m.m.
Personbilsflottan står för drygt 60% av sveriges koldioxid. Försumbart? Eller kanske merparten? :)
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nu kom jag just hem och tände eld i kakelugnen annars. Tänder ovanifrån. Mycke späntved gör det tar sig bra.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
D DennisCA skrev:
Partiklarna sprider sig faktiskt väldigt långt, hela vägen upp till arktis faktiskt.
Vems partiklar ur ett globalt perspektiv, mina eller ryssarna i sibirien:cool:
 
Nu gällde ju detta ditt påstående om att det var en lokal sak, men jag ser vi flyttar på målstolparna då helt enkelt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Helt enkelt är det i alla fall inte med miljöpåverkan eller partikelpåverkan (nytt ord kanske :thinking:) och vår luft som vi alla vill ha så ren som möjligt. Läste nyss att vi är på väg mot en ny istid. Tror det finns lika många tomtar som skriker miljökris som det finns dom som kallar det naturliga cykler. En sak verkar vara hur vi mäter, tid måste vara en faktor. Men vem kan säkert säga hur det såg ut för 10000år sedan. Alla borrar i jorden och letar under allt som går, men olika svar kan dom här två lägren onekligen komma fram till. Vem som har rätt, det får framtiden utvisa.
 
M manner skrev:
Det finns redan idag utsläppskrav på kaminer! När tekniken utvecklas så höjs kraven succesivt så man ständigt förbättrar miljön. Inget konstigt med det.
PS: sluta med detta tjat om staten som nån illvillig världsmakt! Staten är du och jag och alla andra. Nu har riksdagens ledamöter under de senaste åren tagit beslut (baserat på forskning) att kaminer bör ha en viss miljöprestanda för att ev grannar till vedeldade inte ska behöva utsättas för diverse miljörisker. Ganska vettigt eller hur?
Okejdå, regeringen/politikerna och tjänstemannaväldet är det onda.

Men då är vi överens, har man en Svanenmärkt kamin bör det vara fritt fram att elda ren och torr ved och kommunerna skall inte kunna stoppa detta.

Säger jag i värmen av min Contura 510 med låga utsläpp som eldas med björkved. Och ingen som klagar.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
D DennisCA skrev:
Foliehattarna åt sidan ett tag, men katalytiska kaminer har visat sig vara inte så bra, istället skapar dom en jävla massa dioxiner, som är värre än mikropartiklarna.

[länk]
Det är inte applicerbart på våra förhållanden
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Det är inte applicerbart på våra förhållanden
Jag kollade den del av fulltext som var tillgänglig och den antyder ju att man inte direkt undersökt det senaste inom kamintekniken:

Even though measurements have been conducted with a sauna stove, which is a rather untypical appliance outside of Finland, the results are applicable to other batch-wise operated wood log appliances where the combustion process is not optimal and the emissions of incomplete combustion are high.

Skulle vara intressant att se resultatet på mer moderna kaminer.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Nu har jag faktiskt stött på en människa i verkligheten som tycker man borde beskatta vedeldning. Fast han var inte nån MP miljömupp utan en riktigt konservativ högermänniska :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
Sker väl redan idag för de som köper sin ved och skattar genom momsen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
M MsTake skrev:
Sker väl redan idag för de som köper sin ved och skattar genom momsen.
Det är då så att det gäller även för den som avverkar och producerar sin egen ved. Det är nämligen ingen som inte betalar moms på mat, drivmedel, redskap, kläder o.s.v. Och skulle det vara en bonde som lyfter momsen så betalar denne skatter, egenavgifter m.m.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
Cheesen Cheesen skrev:
Det är då så att det gäller även för den som avverkar och producerar sin egen ved. Det är nämligen ingen som inte betalar moms på mat, drivmedel, redskap, kläder o.s.v. Och skulle det vara en bonde som lyfter momsen så betalar denne skatter, egenavgifter m.m.
Jo men det det resonemanget gäller ju för allt svartjobb isf. Nån gång måste ju pengarna bli vita, men för varje steg dit så förlorar ju staten intäkt. Bonden som säljer ved svart kanske köper kött svart av en djurbonde osv.

Nu är jag ingen skattemänniska, tvärtom.
 
Det finns mycket starka affärsintressen som vill stoppa vedeldandet för att de ser det som en konkurrent till sin köpesenergi.

På samma vis finns det affärsinstressen som vill stoppa all användning av hemsågat virke för att det konkurerar med deras egna virkesaffärer som går ut på att helt ta kontrollen över skogsägarens skogsskötsel och betala dumpade priser och sedan förädla virket och sälja för fantasipriser.

På samma vis finns det affärsintressen som vill skrota jordbruket och framför allt förbjuda direkthandel mellan bonde och konsument eftersom det skall ge dem möjligheter att helt kontrollera matförsörjningen och matpriserna.

På samma vis finns det affärsintressen som vill förhindra folk att reparera än det ena och än det andra för att reparationer konkurrerar med deras försäljning av nya varor.

På samma vis finns det affärsintressen som lobbar igenom bisarra typgodkännanden och licenser som är för dyra eller för komplicerade för vanligt folk att uppfylla men som ofta inte egentligen betyder någonting. Eller som borde gå att lösa på ett billigare och enklare vis. Allt från CE-märkning av trävaror till motorsågskörkort till CAP-utbildning för lastbilschaufförer.

De här affärsmännen anlitar propagandafabriker för att ta fram "information" som de sedan matar i befolkningen och politikerna. Ofta med stödargument som hänvisar till miljö eller säkerhet eller annat som låter bättre än argumentet att "stärka mitt monopol".
Jag ser det som en medborgerlig skyldighet och en förutsättning för demokrati och medborgarsamhälle att ständigt bekämpa den här monopolkapitalismen.

Intressant är att nästan alla som jag har träffat som har motsatt sig vedeldning är politiskt långt till höger och sällan särskilt miljömedvetna i övriga frågor. De övriga har varit okunniga stadsbor som uppenbart inte visste någonting om vedeldning.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 11 till
  • Laddar…
Det du och flesta (inkl mig själv) inte fattat förrän nu är att man måste ha en dragbegränsare när man eldar i en skorsten.
Den reglerar hela tiden att draget är konstant, vilket är extremt viktigt när mängden bränsle varierar hela tiden som vid vedeldning.
Lärde mig detta när jag skaffade pelletsbrännare till min gamla vedpanna.
Sedan får man mäta rökgastemp som går ut i skorstenen och justera in ett lagom drag som blir oberoende av både ovanstående och väder och vind på utsidan.
Är övertygad om att detta ger nästan samma fördelar som en helt ny vedkamin.
En dragbegränsare kan man sätta i en sotningslucka eller i någon annan öppning i pipan.
En sån här tex:

https://www.pbs.nu/sv/pelletsbranna...x8N3kJlUm_6BmayiWC5R6esz0D4LiU5RoC53MQAvD_BwE

Kommer inte är elda nånting innan en sådan finns på plats i resp pipa.
 
M
K karlmb skrev:
Är övertygad om att detta ger nästan samma fördelar som en helt ny vedkamin.
Njae, en dragbegränsare behöver man inte ha till en kamin. Dess syfte är för vedpanna med underförbränning så inte pannan kokar pga. för hög rökgastemperatur och för att säkerställa rätt förbränningshastighet vid olika typer av ved och yttre faktorer som kraftig blåst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.