Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad är det jag inte fattar om vedeldning!?

1. K
    Medlem · 101 inlägg

Klass0n

Medlem
    Hej!

Oerhört luddig rubrik men vi tar det från början.
    Läste en rätt intressant krönika om vedeldning:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/O8gkGq/elpriset-nasta-kulturkrig-tror-jag-handlar-om-ved

Det står att ca 600 000 braskaminer är mer eller mindre dåliga (av 850 000).
    Där nya ska ge mindre utsläpp.

Okej, men hur funkar det i praktiken? CO2 är ju ofrånkomligt, mängden CO och partiklar kan man kanske minska med högre temp och mer syre. Lite NOX är väl också ofrånkåmligt eftersom luften innehåller till största del kväve.
    Men sen då eller är det det här som är grejen?
    Eller har jag missat att alla nya kaminer typ har partikelfilter såsom på en nyare dieselbil?

Jag tänkte (och här har jag kanske helt fel!) att det är minst lika viktigt hur du eldar och vad du eldar. Bygger man en bra brasa, eldar lagom torr ved så blir det bra... eller?

2. D
    Medlem · E · 25 474 inlägg
    Det viktiga är hur man eldar. I majoriteten av äldre kaminer kan man inte elda vettigt. Samma sak gäller äldre pannor. Det är en väldig skillnad på hur mycket oförbrända rester som följer med i rökgaserna.

3. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 862 inlägg

Isakare

Medlem
    En gammal kamin kan ju oxå vara bra, men den är inte testad/godkänd, så ingen vet, då hamnar den i kategorin dåliga kaminer.

4. D
    Medlem · E · 25 474 inlägg
    Nja, du måste i princip ha underförbränning för att det ska bli riktigt bra. Sedan finns det ju bättre och sämre varianter av konventionella kaminer också. Jag har en insats av sämsta modell. En gjuten järnlåda i princip.

• Laddar…
  5. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 2 218 inlägg
    Nya kaminer har oftast sekundär förbränning. D.v.s ett sätt att tillföra luft till rökgaserna innan dom når skorstenen så att förbränningen blir bättre.
    Man kan se "luftrören" på våran "nya" kamin i fritidshuset och jag förstår att blålågorna som kommer där är energi som annars bara hamnat utomhus. vedförbrukningen har minskat en hel del med den nya kaminen men man märker det även på att rökröret inte behöver sotas. Det blir inga avlagringar med den nya kaminen.
    Utsläppen blir därmed väsentligt mindre med en modern kamin.
    Men det är fortfarande viktigt att man inte pyreldar, eller eldar saker som inte ska vara i en kamin.

6. D
    Medlem · 347 inlägg

dennis_f

Medlem
    Nu blir jag nyfiken på vilken kamin du har :)
    Jag funderar på att installera en eller två i mitt gårdshus.

7. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 6 294 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Hmm, det där borde man ju kunna modda till på en gammal kamin eller panna också? Någon som gjort det? Man ser till att rökgaserna får extra luft helt enkelt.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Värmland · 648 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Jag tog inspiration från forumet där andra gjort tilläg med sekundärluft och adderade det i vår kamin. Finns bild i mina bilder. Har dock inga mätningar om hur det påverkade funktionen. Men upplever en bättre förbränning med mindre "rester" i kaminen och mindre sot på glaset.

9. K

karlmb

Tillbyggare
    OK, har du något inlägg om saken? Kom på att jag nu när jag pelletskonverterar en gammal vedpanna får ett "extra" inloppsspjäll" upptill på pannan (Byter plats på två luckor och sätter pelletsbrännaren längst ned) som man kanske ska laborera med öppenheten av..;)

• Laddar…
  10. A

Anderscurl

Medlem
  11. K

karlmb

Tillbyggare
  12. A
    Husägare · Kalmar Län · 16 899 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Det mesta i livet är farligt och beroende av mängd. Så tar vi en kamin, beroende av var och hur man eldar blir det någon form av utsläpp. Sedan hur det påverkar miljö och klimat då blir det mera komplicerat.

13. F
    Medlem · Östergötland · 7 007 inlägg

fribygg

Medlem
    Sant.
    Sannolikt är det betydligt farligare att bo i dåligt värmda eller ovärmda byggnader än i sådana värmda med ved oavsett om man använder kamin, kakelugn eller panna.

14. M
    Medlem · Halland · 2 958 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Det handlar uteslutande om kontroll och pengar. Varför tror ni man får bidrag för solceller? Knappast för att staten vill uppmuntra till att folk ska montera det, man vill ha ett register över vem som har det den dagen man ska börja plocka ut skatt.

Varenda pinne ett hushåll stoppar in i brasan innebär en förlorad intäkt till staten i form av skatt på energi, då företrädesvis el. Hur tror ni marknaden för ved ser ut? All ved köps i säck på macken för 139kr som sedan momsas? Jag ska inte nämna några siffror med jag tror dom flesta fattar hur stor marknaden för ved är som ligger utanför skattesystemet. Och det lär ju inte minska med ökade energipriser.

15. A

Anderscurl

Medlem
    Det är egentligen så att jag snor endel av primärluften längst fram och matar ut den genom de små borrhålen längst bak. Inga ingrepp i själva kaminen. Utan allt går att plocka ut och återställa till ursprungligt skick.
    Här är en länk till tråden och inlägget som inspirerade mig.
    https://www.byggahus.se/forum/threa...ingen-hur-goer-man.448538/page-5#post-4702529

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.