Byggahus.se
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vem har föreslagit att det ska kasseras 600 000 kaminer för att ersättas av nya?
Follow the money.
 
  • Gilla
Lemans
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
En sån där dansk med ekorre på sidan.

Det är ju lite mer än några rör som behövs, man behöver även fundera på hur man ska styra rökgaserna.
Tilluften menar du? Jo, Aurdino kontrollerat spjäll...?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Testa med länken här;

Testing av antikvariske vedovner iht. Norsk Standard NS 3058/59

[länk]
Tack!
Märkligt att man lägger 3 år gamla rapporter i arkiv..
 
K karlmb skrev:
Hmm, det där borde man ju kunna modda till på en gammal kamin eller panna också? Någon som gjort det? Man ser till att rökgaserna får extra luft helt enkelt.
"Secondary combustion" heter det på engelska och det finns flera bra exempel på eftermontering på kaminer som saknar det. Man behöver inte ens kunna svetsa.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
En effektiv kamin så har enligt mig:

-Förbränningsutrymme inklätt i eldfast material som isolerar och höjer tempen

-Sekundärluft för komplett förbränning. Ovanstående punkt jobbar ihop med denna, med högre primär förbränning får du bättre sekundär förbränning

-Värmen utvinns ur de förbrända rökgaserna via separat konvektoryta

Jag har experimenterat med min Harvia bastukamin och den är ett bra exempel på vad som händer när kaminen inte är bra designad och man går och ändrar på en sak.

Jag lade till isolerande plattor i förbränningskammaren. Jag fick högre rökgastemperatur och renare förbränning. Men kaminen värmde inte lika bra! Varför? Jo enligt fabriksdesignen så cirkulerar luft utanför förbränningsutrymmet och när jag isolerade detta blev det inte lika varmt på utsidan. Så förbränningen förbättrades men verkningsgraden gick ner, jag eldade för kråkorna. Så för att kaminen ska funka måste elden direkt kunna verka förbränningsutrymmet som funkerar som konvektoryta. Väldigt ineffektiv design, men typiskt för bastukaminer.

För att kompensera måste jag t.ex. installera mera konvektionsytor på rökröret (kylflänsar) och få ut värmen ur rökgaserna där innan det når skorstenen.

Det är inte heller bra med för varma rökgaser för skorstenen. Jag har en Schiedel skorsten dock som tål ganska mycket.
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vänsterpolitik, kommunism eller vad man väljer att kalla det, är det värsta jag vet!
Att det finns skatter, det är alltså "vänsterpolitik"..? :rofl::seenoevil:
 
  • Gilla
  • Arg
Enki och 1 till
  • Laddar…
Funderade på rökgashastighet, om det är något som går att påverka, och om att sänka hastigheten men inte tappa renheten kan skapa mera effektivt eldande. Det är väl dom långa rökgångarna bland annat som gör kakelugnen så effektiv? Eller är jag ute och storcyklar i min killgissningar?

tånkte mig en skorsten efter kaminen med lite 90gradesböjar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
tånkte mig en skorsten efter kaminen med lite 90gradesböjar.
Praktiskt var det ju så man gjorde med Bergslagskaminerna, med lite extra rör och krökar skapade man mer värmeavgivande yta, om det går att nyinstallera enl dagens regler behöver du nog diskutera med din sotare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
F fribygg skrev:
Nå, staten har satsat på vidareutveckling av accumulerande lokaleldstäder, redan den 27 januari 1767 fick Cronstedt och Wrede i uppdrag att utveckla en bränslesnålare och effektivare eldstad och de idéerna är användbara än i dag.
En traditionell kakelugn kanske har 85%effektivitet och en modern från Timmernabben når över 92%, den som inte vill eller kan mura en sådan kan välja en >30år gammal kamin konstruktion från VermontCastings och med gott samvete värma sin bostad med katalytisk rening av rökgaserna och ca 80%effektivitet samt förmågan att värma hela natten utan att behöva accumulera värmen.
Skulle man ha dåligt samvete om man eldar med eldstad under 80% verkansgrad?

Jag myser av bara tanken på att staten inte får moms och skatt. Bryr mig inte om partiklar och co2.
 
  • Gilla
Enki och 2 till
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Skulle man ha dåligt samvete om man eldar med eldstad under 80% verkansgrad?

Jag myser av bara tanken på att staten inte får moms och skatt. Bryr mig inte om partiklar och co2.
Jag har nog med mitt eget samvete och tänker inte moralisera över ditt val av eldstad, du gör dina val efter ditt förstånd och förmåga.

Med en effektivare eldstad fodras mindre bränsle och mer tid frigörs därmed till andra sysslor, att staten återigen skulle försöka profitera på folks egenhuggna ved är osannolikt, de tidigare försöken här och i Danmark visar att det är kontraproduktivt.
 
M
F Flomi skrev:
Att det finns skatter, det är alltså "vänsterpolitik"..? :rofl::seenoevil:
Härlig vinkling taget ur sitt sammanhang! Dom flesta (kanske tom. du om du inte försökte vara ironisk) gjorde nog kopplingen med att beskatta egen ved i egen panna som vänsterpolitk som går ut på att staten ska ha 100% på allt och sedan fördela små bidrag till dom förtryckta invånarna.
 
  • Gilla
G-83 och 3 till
  • Laddar…
Man får smygsåga ner sina träd
Nää inge skatt på ved från egen mark tack. Då har det gått långt över vad som staten ska lägga sig i.
 
  • Gilla
Enki
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det handlar uteslutande om kontroll och pengar. Varför tror ni man får bidrag för solceller? Knappast för att staten vill uppmuntra till att folk ska montera det, man vill ha ett register över vem som har det den dagen man ska börja plocka ut skatt.

Varenda pinne ett hushåll stoppar in i brasan innebär en förlorad intäkt till staten i form av skatt på energi, då företrädesvis el. Hur tror ni marknaden för ved ser ut? All ved köps i säck på macken för 139kr som sedan momsas? Jag ska inte nämna några siffror med jag tror dom flesta fattar hur stor marknaden för ved är som ligger utanför skattesystemet. Och det lär ju inte minska med ökade energipriser.
Nu bor vi ju inte i Ryssland! Dina teorier är Du nog ensam om hoppas jag.
 
M Markarbetaren skrev:
Det handlar uteslutande om kontroll och pengar. Varför tror ni man får bidrag för solceller? Knappast för att staten vill uppmuntra till att folk ska montera det, man vill ha ett register över vem som har det den dagen man ska börja plocka ut skatt.

Varenda pinne ett hushåll stoppar in i brasan innebär en förlorad intäkt till staten i form av skatt på energi, då företrädesvis el. Hur tror ni marknaden för ved ser ut? All ved köps i säck på macken för 139kr som sedan momsas? Jag ska inte nämna några siffror med jag tror dom flesta fattar hur stor marknaden för ved är som ligger utanför skattesystemet. Och det lär ju inte minska med ökade energipriser.
Precis - staten inväntar rätt tillfälle att lugga oss på hårt intjänade pengar för att finansiera all galenskap.
 
  • Gilla
Enki och 1 till
  • Laddar…
Dårarna kommer praktiskt taget ur väggen i den här tråden
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.