Byggahus.se

Vad är det BÄSTA du har i ditt kök?

30k läst  265 svar

1. K
    Medlem Nivå 2
    Jag ska snart renovera köket. Har en "grovplan" men vill gärna ha tips - vad är det BÄSTA du har i ditt kök? Det sämsta? Vilket känner du nu är onödigt men verkade bra när det valdes?
    Lådor eller hyllor i bänkskåpen? (Gissar på att lådor är populärare men iaf) Vilken typ av inredning?
    Har någon ett smalt bänkskåp, 20 cm? Vad kan man i så fall använda det till för typ av saker? Har nu ett diskbänksskåp på 60 cm med ett 40-skåp bredvid men funderar på om jag ska ta ett 80-skåp till diskbänken för att kanske få till bättre sopsortering, men då blir det bara 20 cm över...och är rädd för att ett så smalt skåp blir outnyttjat. Köket är väldigt litet - 3 meter långt, ca 2,3 m brett med ett fönster på både långsidan och gaveln så jag måste få till effektiv förvaring.
    Vilken typ av belysning fungerar bäst? Har lysrör i både tak och som bänkbelysning nu (vilket jag gillar) men kanske finns det snyggare/ läckrare som funkar lika bra?
    Jag har två spisar bredvid varandra - en "vanlig" och en vedspis. Sammanlagt är de ca 130 cm breda. Hur skulle ni ha gjort med fläkten? En 90 cm bred i mitten (som då alltså inte täcker hela elspisen), ellen 60 cm bara ovanför elspisen? Vi använder normalt inte vedspisen. Helst skulle jag ha en gammaldags spiskåpa över hela men det blir för dyrt.
    Bombardera mig gärna med era bästa tips!
    (hoppas jag la detta i rätt avdelning)
    /Karin

2. D
    Medlem Nivå 6
    Lådor eller hyllor beror nog på vad man själv gillar om man inte gör med tanke på sälja inom ett par år.
    Fördel med lådor tycker jag är att man lättare ser och kommer åt än om man har hyllor där saker är intryckt längst in som svårare komma åt.

Gällande sopsortering skulle jag tänka vad för soppsortering du vill ha som ska vara i skåpet. Jag valde att ha ett 60 skåp för diskbänken för det kändes bäst och gick bäst ihop med resten för få till måtten.

Tycker det känns väldigt rörigt och inte effektivt ut under de flesta diskbänkar jag har sett. Valde att ha två lådor i stället för öppet som många har under diskbänken. Har i understa lådan soppsortering som bara dra ut så har jag olika hinkar som sitter i lådan för sortering. Den andra lådan ovanför har jag till rengöringsprodukter som oanvända trasor och liknande.

3. B
    Medlem · Nivå 18
    Har inte själv haft 20 cm breda skåp men sett det hos andra där de fungerat som vinställ, fack för brickor och skärbrädor eller plats för handdukar (utdragbara pinnar att hänga handdukar på), men särskilt väl utnyttjade 20 cm blir det ju inte.

Det är ju inte nödvändigt att bara ha sopsortering i själva diskbänksskåpet utan man kan ju faktiskt ha fack för det även i en låda bredvid.

Får man ens ha en fläkt ovanför en vedspis eller går det om den sitter väldigt högt?
    Jag tänker på brandfaran och redan med en gasspis måste man höja fläkten från 50 till 65 cm vanligen.

Numera har man LED-lister eller -spottar under överskåpen som bänkbelysning. Drar mycket mindre ström för samma ljus.

4. T
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Hur i skråen fick du plats med avfallskvarnen samtidigt som en så förnämlig sopsortering? De brukar ta plats de där kvarnarna.

6. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag får väl bjussa på en till bild av mina sopor :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    15659494115931214609428693499840.jpg

Den rymms precis ovanför diskmedlet m.m. blir jag lite övermodig med hur mycket som går in under går det inte att stänga lådan.

För övrigt väldigt bra med en stor och en liten ho. Den stora rymmer en ugnsplåt och den lilla med kvarnen är snabb att göra ren. Den mesta disken går i diskmaskinen. Köksdarwinism, det som inte överlever åker ut...

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Enligt svensk standard ska diskbänkskåpet vara 80 cm. Dock är det en fråga vad som kan göras med dina förutsättningar men kan vara värt att läsa vad den säger.

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 6
    Har själv inte heller ett 20 cm skåp. Jag pusslade ihop lite hur stora de olika skåpen skulle bli och då blev valet 60 skåp vid diskbänken för kändes bättre med helheten med resten av skåpen.

9. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Lådor, lådor och fler lådor. En låda sväljer massor mer med prylar än en hylla (i varje fall om du vill veta vad du har). Jag har innerlådor i dom flesta lådorna och det är riktigt bra.
    Har även ledlister i dom flesta lådorna också, var tveksam först men nu skulle jag absolut inte bygga utan.
    Upphöjd diskmaskin, o yes i love it.
    Sopor och kompostförvaring i översta lådan bredvid diskhon, mellan ho och DM, med elöppnare (min ska byggas om)

10. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Hoppla. Mitt är bara 540 mm yttermått. Kan detta räknas som dolt fel vid eventuell försäljning ;). Skämt åsido. Något jag inte ångrar är att jag moddade stommarna för att slippa passbitar.

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Personliga favoriter av olika skäl och ungefär i prioordning: Mjukstängande lådor. Induktionshäll. Stenskiva (laminat funkar väl det med, men träskivor – det var en dum jävla idé). Upphöjd ugn och diskmaskin.

12. M
    Medlem Nivå 2
    Färre stommar blir billigare och mer funktionellt utrymme.
    Lådor blir dyrare men som ovan, man kan inte utnyttja hyllplan i bänkskåp utan att ligga på golvet.

Om man inte letar efter det billigaste så ska man inte välja bort måttbeställda stommar utan att fundera en runda på det. För oss var det i princip samma pris som att beställa massproducerade stommar. Dock kan ingen slå IKEA i pris och de andra lågprismärkerna.

• Laddar…
  13. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    • Laddar…
  14. Carro_D
    Medlem Nivå 6
    Efter vi renoverat köket är det några saker vi blev extra nöjda med: ett 20 cm skåp vid diskhon med utdragbara pinnar för diskhanddukar, kran med utdragbar pip (helt underbart när man snabbt vill spola rent i hon eller har stora saker att handdiska) samt extra djupa bänkskivor, bara några cm djupare men känns som det får plats köksmaskiner och du behåller arbetsytan.

15. M
    Medlem Nivå 2
    Jag valde en kombiugn istället för ugn och micro. Man får en stor micro men lite mindre ugn. Inget som jag saknat på 7år.
    Under den sitter en varmhållningslåda som plåtarna förvaras i.

Har också valt domino-hällar som jag är mycket nöjd med. Kombinerar induktion och gashällar.

Har 255 i takhöjd så måttbeställda väggskåp för att slippa breda takanslutningar. Samma för underskåp för att få rimlig sockel. Nu verkar dock tex IKEA gjort sina lägre så nu ser det ok ut.

Redigerat 17 aug 08:23
    • Laddar…