Hej,
Har en sambo som jobbar 75%. Idag jobbade hon 10-15. Jag skulle normalt ha arbetat 08-17.
Var dock tvungen att vabba, fyllde i 8 timmars vabb.
Men, hur ska man egentligen göra ? Tänker att det är ju egentligen orimligt att jag ska vabba heldag, när jag teoretiskt har möjlighet att jobba de timmar sambon inte jobbar ? Kan försäkringskassan kräva att jag endast tar vab för de timmar frun är på jobbet ?
Försökt läsa mig på fk hemsida men blir inge klokare.
Vill inte ringa dit och fråga heller, av uppenbara skäl.
Har en sambo som jobbar 75%. Idag jobbade hon 10-15. Jag skulle normalt ha arbetat 08-17.
Var dock tvungen att vabba, fyllde i 8 timmars vabb.
Men, hur ska man egentligen göra ? Tänker att det är ju egentligen orimligt att jag ska vabba heldag, när jag teoretiskt har möjlighet att jobba de timmar sambon inte jobbar ? Kan försäkringskassan kräva att jag endast tar vab för de timmar frun är på jobbet ?
Försökt läsa mig på fk hemsida men blir inge klokare.
Vill inte ringa dit och fråga heller, av uppenbara skäl.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Jag tror du har gjort rätt, jag hade gjort likadant (vad nu det är värt). Det är ju din arbetsdag som vabbare som styr hur mycket ersättning som betalas ut.
Jag har aldrig varit med om att F-kassan ens frågar vad den andra föräldern haft för sig i samband med vab-dagar. Det finns ingenstans i webformuläret att ange det, iaf.
Jag har aldrig varit med om att F-kassan ens frågar vad den andra föräldern haft för sig i samband med vab-dagar. Det finns ingenstans i webformuläret att ange det, iaf.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Jodå, det finns det. Så här ser det ut.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tror du har gjort rätt, jag hade gjort likadant (vad nu det är värt). Det är ju din arbetsdag som vabbare som styr hur mycket ersättning som betalas ut.
Jag har aldrig varit med om att F-kassan ens frågar vad den andra föräldern haft för sig i samband med vab-dagar. Det finns ingenstans i webformuläret att ange det, iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Man kan vabba en ordinarie arbetsdag när båda föräldrarna skulle jobbat (undantag: ensamstående föräldrar) och barnet skulle ha varit på förskola/skola.Jetkokos skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Skulle gjort som du! Med lite restid och marginaler så går det ju inte att du jobbar! Frågan från fk är om partner har jobbat, exakt hur många timmar frågar de inte efter. I värsta fall ringer de och frågar, men troligen inte.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Ring och fråga.
Jag ringer FK emellanåt just för att det ska bli rätt med vab, föräldrapenning, sgi osv, och de är alltid väldigt hjälpsamma.
Det är som att ringa Skatteverket för att få deklarationen rätt.
De är inte fienden även om man kan tycka det ibland. De vill ju också att man skall få det rätt från början.
Jag ringer FK emellanåt just för att det ska bli rätt med vab, föräldrapenning, sgi osv, och de är alltid väldigt hjälpsamma.
Det är som att ringa Skatteverket för att få deklarationen rätt.
De är inte fienden även om man kan tycka det ibland. De vill ju också att man skall få det rätt från början.
Lite gammal tråd men vi är i liknande sits. Jag jobbar 8 timmar om dagen och frugan 50 procent. Idag var det min tur att vabba och enligt Försäkringskassan kan jag bara vabba 50 procent den tiden frugan jobbar. ( Hon kör 50 jobb/ 50 föräldraledigt)Så då går man miste om en halv arbetsdag ersättning. Jag frågade även om transport tas i beräkningar men icke.S salkin85 skrev:
Klicka här för att svara