Jag funderar på att driva skumplastisoleringen ett steg till - ner under mark!

Konstruktionen ser ut så här; betongsula med EPS-L-element (40cm högt), ger isolering upp till kanten på grundsulan. Motfyllt på utsidan av L-elementet med 13-32 grus 40 cm utanför grunden och 15 cm under kanten på L-elementet (totalt grus djup utanför grundsulan är från dess överkant och 55 cm djupt). I gruset 5 cm från botten ligger dräneringsröret inslaget i markduk och helt omgivet av grus.

Lecablock 35 cm murade till markkanten (souterräng från 170 cm ner till 10 cm mellan markkant till grundsula).

Nu hade jag tänkt följande - limma EPS-block med billigt fogskum direkt på obehandlad utsida av Lecablocken. och ner över kanten på L-kantsformen mot grundsulan några cm. På usidan av EPS-blocken spikar jag fast Platonmatta.

Sista biten av Lecamuren under markkanten stryker jag med kallasfalt och spikar fast den dräneringslist som skyddar överkanten av EPS-block + Platon mattan.

Sedan återfyller jag med pinnmo/småsten/jord (mina schaktmassor)

Lecaväggen ovanför dräneringslisten behandlar jag med rödgrund för att få den tät och putsar sedan.

Så här tänker jag mig att det funkar (kritik emotses tacksamt).

Vatten som rinner ner längs fasaden hålls ute av puts och rödgrund, den stöter på dräneringlisten just under markytan och leds ut utanför Platonmattan och sedan vertikalt ner i grusbädden, rakt ner på dräneringsröret och bort.

Fukt inifrån huset kommer inte igenom Lecamuren, då den dels är putsad och tätad inifrån, dels har kondensationspunkten djupt inne i EPS-blocket på Lecamurens utsida. Nehövs dxet kan jag naturligtvis komplettera med diffusionssäker plastfilm på insidan och sätta en gipsvägg utanpå men behövs det verkligen?

Funkar det här blir det extremt välisolerat till låg arbets och materialkostnad.

Jag behöver INTE pordrän (som är 3 ggr så dyr som vanlig billig S80 EPS) eftersom ingen vattenånga inifrån kommer igenom Lecamuren och vatten utifrån stoppas av Platonmattan.

Dessutom kommer jag att ha en frånluftsvärmepump (Comfortzone) som ventilerar bort all fuktig luft inomhus.

Svagheter jag möjligen kan se är; Är verkligen 35cm lecablock diffusionstätt? Men även om det inte är det 100% så ligger ju daggpunkten långt utanför Lecamuren i så fall inne i EPS-plasten och när fukten så småningom tagit sig igenom EPS-plasten ventileras den ju bort vertikalt av Platonmattan?

Jag kan faktiskt INTE se annat än att det är en förbättring jämfört med att återfylla direkt utanpå t.ex. den dyra pordränen, som ju är den normala konstruktionen om man använder den.

Vad tror ni?
 
Jag har liknade funderingar angående isolering av källarvägg vid en planerad omdränering och kommit fram till följande.

Lecablock och som i mitt fall betonghålsten är diffusionsöppna, fukt vandrar enkelt igenom.

Platonmattan kommer av marktrycket att sjunka in i EPS så man kan inte garantera en luftspalt.
Spårad EPS kan kanske garantera spalter.
Det borde finnas marknad för en annan typ av veckad "platon" som garanterar luftspalt mot mjukare skivor och har vertikala kanaler. Har inte hittat något.

EPS är inte diffusionstätt och kan absorbera vatten med sämre isolering som följd. Livslängd?
XPS kan vara bättre och då kanske man inte behöver platonmatta heller. Dyrare.

Platonmatta behöv ju egentligen bara om man har mycket vatten i marken som inte hinner vandra ner till grundvattennivån utan ligger mot väggen längre tider.

Det finns mycket tyckande och och många åsikter om dränering.
Alla dräneringar har ju olika förutsättningar och det finns ingen patentlösning som passar all.
 
Tack Pucco för din värdefulla info.

Om jag ändrar på min idé så blir det så här då:

100 mm EPS S80 direkt mot obehandlad lecamur - som är fuktgenomsläpplig - utsidan av EPS mot återfyllnadssidan, skyddas mot inträngande vatten och kanaliserar fukt som kommer ur EPS-skivan vertikalt, med "korrugerat plasttak 1mm". Det har tillräckligt höga spår för att det inte ska tränga in helt i EPS skivan.

Avslutningen på ovansidan blir en 125mm avluftningslist.

Kostnad 125:-/m2 + listen och några tuber lim att hålla ihop sakerna tills återfyllningen "trycker fast paketet" mot väggen.

Jämfört med isodrän + fuktisolermatta vid skarven platta-vägg och platonmatta på utsidan av isodränskivan och avluftningslist ca 375:-/m2. Dessutom har detta dyrare alternativ, mycket större arbetskostnad, speciellt för att fuktsäkra övergången mellan platta och grund, eftersom isodränen transporterar vatten i vätskeform, både kondensvatten och inträngande vatten utifrån marken, vertikalt ner mot grundplattan...

I min idékonstruktion kommer ju evt vatten av kondenserad vattenånga i EPS-blocket aldrig dit, då det inte är genomsläppligt för vatten i vätskeform, istället kommer det evt kondensvattnet bildat under vintern, att ångas bort, när temperaturen stiger igen till sommaren. Vill man ytterligare minska risken för kondensvatten i EPS-blocket, så lägger man en fuktspärr på INSIDAN av Leca-muren innan man reglar på sin innervägg (gäller ju iofs även isodränfallet).
 
Redigerat:
Så här blev grundisoleringen

Först tätades skarven mellan betonggrundsulan och Leca-muren som stod ovanpå. Det här är den kanske känsligaste punkten för vatteninträngning, så gör det ordentligt!

Dessutom fanns det grovt grus ner till ca 20 cm under skraven och därnere låg naturligtvis dräneringsrören.

Jag började med att spika fast platonmattan i Lecan med tätande fästbrickor. Platonmattan gick ner ca 10 cm nedför skarven betongplattan/muren.

001korr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter isolering med 10cm S80 EPS-plast som limmades fast i platonen med SPUF, dessutom limmades skarvarna mellan EPS-blocken med SPUF.

002korr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanpå det ytterligare ett lager platon - mest bara som mekaniskt skydd för EPS-plasten, mot grus och smuts. .Dessutom blev det snyggt! Platonen fästes mot EPS:en med fästbrickor och trallskruv. Fästbrickorna är är i mjukplast och formade för att täta mot profilen i platonen.

Notera hur underkanten på paketet går ner i gruset nästan ner till dräneringsröret under det grå 70mm plaströret.

005korr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan måste paketets överkant skyddas mot regn och samtidigt kunna ventilera ut fukten mellan Lecan och platonen. Jag hittade 120mm bred överkantsbleck (för fönster) som passade precis!

006korr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite plåtarbete i skarvarna blev det ju. Zinkad spik med gummipackning fäste listen i Lecan. SPUF mellan kanten på listen och Lecan.

006bkorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsen skyddar sedan kanten mot vatteninträngning, plåten tätar ju inte så bra direkt mot den ojämna Lecan.
Se länken till putsjobbet. http://www.byggahus.se/forum/stenhus/220176-spritputs-adelputs.html#post1820994

Avslutningen mot befintlig grund gjordes med det inre och yttre lagret platon sammanfört och kanten tätad med våtrumsgummimassa (som inte fräter på plasten och dessutom är väldigt elastisk) Rensbrunnens topp för dräneringsrören syns, liksom elmatningskabeln till elcentralen.

007korr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan var det dags för återfyllning ovanpå det tvättade gruset. Grus-geotextil (för att skydda gruset mot sand och smuts)-återfyllningsmassa.

008korr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara jordfyllning och plantering kvar, samt knytnävsstora stenar närmast väggen för att hålla borta fukten.

Färdigt! Jag är riktigt nöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.