2 486 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Utvändig eller invändig isolering?
Vårt hus är från 1930 och har en råvind. Inget innertak, ingen isolering. Periodvis har folk bott där, och vi skulle vilja inreda det, dels för att få ner värmekostnader och dels för att få mer utrymme. Taket måste läggas om och vi ska dessutom göra vindskupor, och i samband med det skulle vi vilja fixa vinden.
En del pratar sig varma om att isolera utvändigt. Det låter rätt lockande för oss eftersom taket ändå måste läggas om och man slipper ta av takhöjden invändigt. Finns det några nackdelar med en sån metod? Risker? Behöver man göra något åt ventilationen vid ett sånt ingrepp?
En del pratar sig varma om att isolera utvändigt. Det låter rätt lockande för oss eftersom taket ändå måste läggas om och man slipper ta av takhöjden invändigt. Finns det några nackdelar med en sån metod? Risker? Behöver man göra något åt ventilationen vid ett sånt ingrepp?
Det är tvärtom, att isolera på insidan är det som skapar köldbryggor och mögelvindar. Isolering på den "varma sidan" är en riskkonstruktion.
Jag ser de lösningar som tex Maco-Dach och Thermisol marknadsför som klockrena för att undvika mögel där uppe.
Jag ser de lösningar som tex Maco-Dach och Thermisol marknadsför som klockrena för att undvika mögel där uppe.
Jag har tidigare i en tråd efterfrågat om det finns någon långsiktig erfarenhet om dessa system? Hur fungerar de att använda på ett befintligt äldre tak med luftspalt. Om jag förstår systemen rätt så täpper man till luftspalten? Man ändrar konstruktionen radikalt. Vilka långsiktiga konsekvenser kan det få, vet någon det?
Camilla Lillan: Jag har också läst din tidigare tråd, men det känns rätt svårt att få någon rätsida på det. Det finns en diskussion på gång inne på Byggnadsvård också, och där är de flesta kritiska till utvändig isolering och förordar traditionella material och metoder (kanske inte helt oväntat)
Consensus: Jag har också läst dina inlägg, så ditt svar förvånar mig inte
. Om jag fattar de rätt så är det en väldigt ovanlig metod i Sverige, så jag undrar varför? Finns det någon mer anledning till det är att man inte är van, eller? De verkar som om det mesta av den informationen som finns kommer från företagen själva, och jag letar efter lite mer objektiva källor. Om det nu finns något sånt....?
Consensus: Jag har också läst dina inlägg, så ditt svar förvånar mig inte
Klicka här för att svara