Patrik_Hed skrev:
[länk] 12mm bygghöjd.
Tror inte Elko Plus bygger mer än det. Nästan mindre tror jag, dock 1½ dosa

Vill man göra de riktigt snyggt så ska du ha dem på väggen mellan skåp och bänkskiva. Sätt in Elko Plus med led ram så blir det mycket vackert :) Det har jag i mitt hus :)

Jag skulle också ha sagt hörnboxar, men problemet här är ju att det inte finns någon list att dölja dem med. Och har man satsat på ett snyggt och avskalat kök så skulle det ju kännas trist att besudla de rena ytorna med eluttag.

En möjlighet kan ju vara att sätta riktigt snygga eluttag synligt. Typ ett elko plus i aluminium. Det kanske kan matcha rostfria vitvaror hyfsat.
Foto4618.jpg

Edit: Ramnemark du var lite snabbare :)

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Aluminium blir riktigt snyggt. Har man ljust kakel/Mosaik på väggarna kan de vara snyggt med en svarta elko plus med den blåa led ramen. Det är lite tråkigt att du inte får plats i en vanlig dosa utan måste ha en 1½, men de gör ju och andra sidan att uttaget bygger mindre än 1 cm :)

Alternativ är envägsuttag, ett gäng sådana med flerfacksram, sticker bara ut tjockleken på ramen.

Protte

lordi skrev:
Sätt uttaget inne i skåpet, så syns det inte. Men då får du ju iofs öppna skåpet när du ska använda uttaget. Blir ju lite som vissa badrumsskåp. Funkar inte detta, så byt fru.
Det har vi haft på förra köker. Det blir så, om vi inte hittar annat.

På väggen ska vi ha glasskiva med motiv bakom. Vill inte taga hål i denna.

Var hittar man uttagen till badrumsskåpen? Inuti skåpen får de ta plats. Får vara hus djupa de vill.

Redigerat:
Vi satte hörnuttag, visst, det syns men ack så praktiskt:-) har även en popup i bänken som nyttjas flitigt:)20120624-202302.jpg

souba skrev:
Vi satte hörnuttag, visst, det syns men ack så praktiskt:-) har även en popup i bänken som nyttjas flitigt:)[bild]
Vad är det för belysning du har under väggskåpen?

Hörnuttag is the shit

Vi har även ett stilrent kök, allt inbyggt, inga lister eller så. Har två st hörnboxar samt ett uppfällbart powerport i köksön och två st 2-vägs UPL under bänkskivan i köksön. Supersmidigt och osynligt.

Annars finns det ju en mängd design-uttag som är snygga att ha på vägg... dock inte som utanpåliggande.

Lycka till!

Jag skrev tidigare att vägguttag funkar ej. Glasskiva.

Mikael_L
Atom skrev:
Det har vi haft på förra köker. Det blir så, om vi inte hittar annat.
Jag tycker du har fått fantastiskt många bra och kreativa förslag.

Det är väl bara att välja något nu! ;)

Atom skrev:
Var hittar man uttagen till badrumsskåpen? Inuti skåpen får de ta plats. Får vara hus djupa de vill.
Som flera redan tipsat om, sätt en dosa, ev rotdosa och sen envägsuttag som knappast bygger något.
Då blir det minimalt utåt sett, och inåt blir de "hur djupe de vill". :)

Redigerat:
Kanske ni kan göra så här:

Uttag i underskåpen och sen ett kabelgenomföringar i bänkskivan av den typ man har på skrivbord, eller ännu hellre av någon helt tät modell. Alla former av maskiner som står permanent på bänkskivan kopplas in här. Då kan ni också dra ner sladdarna och slipper ha en bunt fula kablar som besudlar bänkskivan.
?pic_id=265528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill ni inte ha en sån genomföring så kanske ni kan lägga en liten metallprofil eller liknande i kant inne mot väggen, klippa loss kontakten på maskinerna, föra ner kaben genom ett väldigt litet hål i profilen och sen montera en ny kontakt på maskinen.

Sen kör ni så många maskiner som möjligt på batteri. T.ex. stavmixern. Och vill man prompt koppla in någon fler elmaskin så får man ha helt infällda uttag i överskåpen eller uttagen inne i skåpen.

Nu har jag beställt PopUp uttag. 2 ska up och ner i väggskåpen och ett i bänkskivan!
Frun godkänner det ;)

Tack för alla kreativa tips och idéer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.