2 860 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Uttag i väggskåp?
Hej!
Ja. IKEA's spottar i skåp blir ganska varma. I alla fall de som de sålde för 10 år sedan. De blir inte för varma för porslin och sådana saker, men jag skulle inte lägga smöret ovanpå
De jag hade byggde också en del på höjden inne i skåpet, så de stal en del plats där inne. Jag hade en behörig elektriker som monterade eluttag inne i mina skåp för att sätta spottarna i. Nu för tiden finns det ju smidigare lösninger med "puckar" som knappt är tjockare än skåpsstommen, men de är väl oftast för 12 V.
/pinebar
Ja. IKEA's spottar i skåp blir ganska varma. I alla fall de som de sålde för 10 år sedan. De blir inte för varma för porslin och sådana saker, men jag skulle inte lägga smöret ovanpå
/pinebar
Själva lamporna sitter utanpå men sladden är på baksidan så man kan dra den direkt in i skåpen tänkte jag. Lägger ett extra hyllplan och nånting så ser man ej sladden. ser bara ut som understa hyllplanet är tjockare. Tänkte då om man kunde ha spottarna i skåpet, men nån sa att det blir varmt så det kan brinna. Men jag vet inte därför jag undrar. Att man inte får stänga in uttag. Men det e väl många som har i skåp så lite konstigt tycker jag det låter.
Jag är inte riktigt hundra på vad du menar när du skriver "spottarna i skåpet" men jag antar att du ska ha dem utanpåliggande under skåpstommen och kablar, ev trafo samt eluttag inuti skåpet. Detta ser jag inga problem med.
Kabeln till respektive ljusskälla tycker jag dock att du ska dölja i själva skåpstommen. Borra upp ett något större hål (men mindre diameter än själva armaturen) som är halva djupet av stommen. Sedan borrar du ett mindre hål (som är något större än för kabeln) från skåpets baksida, inuti skåpets bottenstomme.
Spotten sätter du sedan över hål 1 och kabeln drar du genom hål 2. Sedan får du välja ett lämpligt ställe att dra in kablarna från spottarna där du kan placera trafo och uttag.
Att ha uttag inuti skåp är inget du ska oroa dig för, det är inte särskilt ovanligt.
Kabeln till respektive ljusskälla tycker jag dock att du ska dölja i själva skåpstommen. Borra upp ett något större hål (men mindre diameter än själva armaturen) som är halva djupet av stommen. Sedan borrar du ett mindre hål (som är något större än för kabeln) från skåpets baksida, inuti skåpets bottenstomme.
Spotten sätter du sedan över hål 1 och kabeln drar du genom hål 2. Sedan får du välja ett lämpligt ställe att dra in kablarna från spottarna där du kan placera trafo och uttag.
Att ha uttag inuti skåp är inget du ska oroa dig för, det är inte särskilt ovanligt.
Tackginnfilt skrev:Jag är inte riktigt hundra på vad du menar när du skriver "spottarna i skåpet" men jag antar att du ska ha dem utanpåliggande under skåpstommen och kablar, ev trafo samt eluttag inuti skåpet. Detta ser jag inga problem med.
Kabeln till respektive ljusskälla tycker jag dock att du ska dölja i själva skåpstommen. Borra upp ett något större hål (men mindre diameter än själva armaturen) som är halva djupet av stommen. Sedan borrar du ett mindre hål (som är något större än för kabeln) från skåpets baksida, inuti skåpets bottenstomme.
Spotten sätter du sedan över hål 1 och kabeln drar du genom hål 2. Sedan får du välja ett lämpligt ställe att dra in kablarna från spottarna där du kan placera trafo och uttag.
Att ha uttag inuti skåp är inget du ska oroa dig för, det är inte särskilt ovanligt.
Då blir det uttag i skåpen då tror jag för spottarna så är man av med några som ska döljas=)
Klicka här för att svara