Håller på o går igenom allt som kommit från ikea till det nya köket och undrar en sak ang inbyggnadsugnen. vad händer med det os som blir i en ugn o som på en vanlig spis "sipprar" upp i bakkant? Hittar inget om detta i instruktionsboken o vid en snabb koll så ser jag inget på ugnen som kan släppa ut oset.
 
Det brukar sitta ett utsläpp strax ovanför luckan. Oset går delvis ut genom köksfläkten och sprids delvis ut i övriga utrymmen i huset. Hur mycket os man blir av med beror på avståndet mellan ugn och fläkt samt vilket ventilationssystem huset är utrustat med. Jag har haft inbyggnadsugn men återgick till vanlig spis vid senaste renoveringen. Brandvarnaren startade för ofta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.