K
Hej, har nu provmonterat en radiator under ett fönster, inga anslutningar är gjorda utan tanken är att det ska komma ut rör från väggen rakt in i radiatorns sida..

Hur som helst ser det lite trångt ut. Fönstret är 100 brett och radiatorn är en 600x900.

Det är knappt 15 cm under och 5 cm över precis som rekommenderat.. tanken är att det ska fräsas spår i fönsterbrädan som går ut över hela radiatorn.

Ska jag byta mot en smalare radiator eller är detta det bästa och snyggaste alternativet?
 
  • Radiator monterad under fönster med lite utrymme över och under, i ett ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser snyggt ut.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K
Tack för din åsikt. Testade att sätta radiatorn under det andra fönstret som är 110 brett.

Vad ser vettigast ut?
 
  • Radiator monterad under ett fönster i ett oupprustat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore väl bra om det även finns plats för en termostatventil/termostathus på radiatorn? Ser bara ut som handvred på bilden vad jag kan se. Kontrollmät i så fall att det kommer att få plats.
 
K
Tänkte bara använda handvred och central eller sektorstyrd reglering. Men för sakens skull hade det varit intressant att veta hur mycket en standardtermostat bygger ut. I alternativ två är det 10 cm kvar på var sida och man måste ju inte ha radiatorn centrerad.
 
Jag skulle nog ändå rekommendera utrymme så att det är möjligt att installera termostat.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Ser inte heller helt lätt ut att lufta radiatorn.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Nä, det är en bra poäng. Det får bli som på den senare bilden..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.