Vi ska bygga nytt kök och jag undrar hur mycket utrymme som ska lämnas från framkant på bänkskåpets dörr till sparksockeln under skåpet så att det blir bekvämt att så och jobba på bänkskivan. Nuvarande möbler har sparksockeln precis under skåpsdörren och det är jätteobekvämt att jobba på bänkskivan då man måste stå med fötterna vridna åt sidan.
 
Ikea har 10,5 cm på deras senaste stommar..
 
  • Mätning av Ikea-skåpstomme som visar att den är 10,5 cm hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perrel
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ikea har 10,5 cm på deras senaste stommar..
Tack!

Så här tokigt ser det ut i mitt nuvarande kök.
 
  • Slitet kökshörn med smutsiga vita kakelplattor och svartvita rutiga golvplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vi har knappt 8 cm och jag har aldrig slagit i tårna.
 
  • Gilla
perrel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har knappt 8 cm och jag har aldrig slagit i tårna.
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har knappt 8 cm och jag har aldrig slagit i tårna.
Kalas!
Vi har ganska litet kök och bänkskåpen är 60cm djupa. Ikeas är väl 70? Så 8 cm låter som ett rimligare alternativ då så det blir i proportion. Dock har jag 46 i skor så stora fötter :rofl:
 
Paul-Staffanstorp
50-60mm är fullt tillräckligt från stommens framkant till sockeln.

Vi har 50mm på vårt Smedstorp kök och jag tror HTH kör med 60mm om jag inte minns fel.

Står jag ända in med midjan i bänkskivan så nuddar mina 43or precis sockeln, men hur ofta står man så nära. hehe
 
  • Gilla
perrel och 1 till
  • Laddar…
P
P perrel skrev:
Kalas!
Vi har ganska litet kök och bänkskåpen är 60cm djupa. Ikeas är väl 70? Så 8 cm låter som ett rimligare alternativ då så det blir i proportion. Dock har jag 46 i skor så stora fötter :rofl:
IKEAs skåp är också 60 cm djupa, det är branschstandard.
 
Paul-Staffanstorp
Scouten skrev:
IKEAs skåp är också 60 cm djupa, det är branschstandard.
Njae... det är Ikeastandard ;)

Merparten av alla köksleverantörer har stommar som är 565mm djupa. :)
 
P
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... det är Ikeastandard ;)

Merparten av alla köksleverantörer har stommar som är 565mm djupa. :)
Fine, det jag menade var att IKEAs skåp inte är 70cm djupa och att bland vanligt folk, pratar man om 60cm djupa skåp, även om det skiftar på centimetrarna.

Standarden säger ungefär: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.