Vi ska bygga nytt kök och jag undrar hur mycket utrymme som ska lämnas från framkant på bänkskåpets dörr till sparksockeln under skåpet så att det blir bekvämt att så och jobba på bänkskivan. Nuvarande möbler har sparksockeln precis under skåpsdörren och det är jätteobekvämt att jobba på bänkskivan då man måste stå med fötterna vridna åt sidan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
BirgitS skrev:
Kalas!BirgitS skrev:
Vi har ganska litet kök och bänkskåpen är 60cm djupa. Ikeas är väl 70? Så 8 cm låter som ett rimligare alternativ då så det blir i proportion. Dock har jag 46 i skor så stora fötter
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
50-60mm är fullt tillräckligt från stommens framkant till sockeln.
Vi har 50mm på vårt Smedstorp kök och jag tror HTH kör med 60mm om jag inte minns fel.
Står jag ända in med midjan i bänkskivan så nuddar mina 43or precis sockeln, men hur ofta står man så nära. hehe
Vi har 50mm på vårt Smedstorp kök och jag tror HTH kör med 60mm om jag inte minns fel.
Står jag ända in med midjan i bänkskivan så nuddar mina 43or precis sockeln, men hur ofta står man så nära. hehe
Fine, det jag menade var att IKEAs skåp inte är 70cm djupa och att bland vanligt folk, pratar man om 60cm djupa skåp, även om det skiftar på centimetrarna.Paul-Staffanstorp skrev:
Standarden säger ungefär: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
Klicka här för att svara

