Jag håller på att ta fram mellanbjälklaget i ett rum och har nu kommit till spånskivorna som ligger på bjälkarna. Hur får jag bort dessa på bästa sätt? Jag hade hoppats att det skulle gå att skruva loss och mejsla bort översta spånlagret och sen bara skruva loss understa lagret men det är för bra limmat för att detta ska funka. Alternativet är då att såga men vad kör man bäst med för såg? Tigersåg eller cirkelsåg? Bjälkarna ska vara intakta,

• Gilla
Aleksandra Aleksandersson
  • Laddar…
Tigersåg och/eller en cirkelsåg du är orädd om. Kofot och barkspade kan också vara användbart. Mina befintliga reglar var så svåra att få en bra yta på för att limskruva nytt spån så jag gav upp och limskruvade 45x95 på sidorna av de befintliga reglarna. Lät de nya reglarna sticka upp någon mm ovanför de gamla och kunde på så vis få en bra anläggningsyta för det nya spånet.

Såga i mindre fyrkanter med cirkelsåg. Köp några skräpstämjärn för att hugga bort bitar som blir kvar. En billig elhyvel kan offras för att ta bort det sista när alla skruvar och spikar är bortrensade.

Tigersåg, brytjärn och järnspett använde jag för att få bort liknande...

Motorsåg? Skämt åsido, vectrex metod funkar utmärk. Då gör det inget om det blir lite grovt borthackat

vectrex skrev:
Tigersåg och/eller en cirkelsåg du är orädd om. Kofot och barkspade kan också vara användbart. Mina befintliga reglar var så svåra att få en bra yta på för att limskruva nytt spån så jag gav upp och limskruvade 45x95 på sidorna av de befintliga reglarna. Lät de nya reglarna sticka upp någon mm ovanför de gamla och kunde på så vis få en bra anläggningsyta för det nya spånet.
Prima! Nu har jag skaffat en cirkelsåg av oöm sort och kört igång. Har börjat med att lägga ett par 5 cm breda snitt i vardera ände av rummet så jag ser var bjälkarna går. Sen blir det att såga avlånga bitar mellan bjälkarna och så småningom våldföra mig de bitar som blir kvar på respektive bjälke. Bra ide det där med att höja upp bjälkarna några mm om det är svårt att få en slät yta ovanpå bjälkarna att jobba vidare med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.