Hej,
Vi kommer att behöva kapa ett antal betongpannor (kanske cirka 50 st) i samband med sommarens planerade takomläggning.

Är det vinkelslip med diamantskiva som gäller?
Har hört att det är svårt att få bra resultat, och att många pannor vill spricka/gå sönder.

Kan den nyinköpta kakelkapen vara ett alternativ?

Tips, eller andra förslag?

Vinkelslip med diamantklinga fungerar strålande. Det går dessutom mycket snabbare en kakael/klinker skärare.

som "lastkaj" säger är vinkelslip det rätta..
Tänk dock på att det dammar något så in i h-vete... >:(

Styx skrev:
som "lastkaj" säger är vinkelslip det rätta..
Tänk dock på att det dammar något så in i h-vete... >:(
Det går att fixa med lite vattenkylning:

PICT1376.jpg

Snyggt.. 8-)

Den bilden har man sett några gånger. Rätt smart fast man skall inte sätta dit finvinkeln. Har för mig att MathiasS körde med en Ferm eller liknande i den klassen.

Ja det är en Ferm. Det är antagligen den blåa färgen som gör att den utan att svettas kapade mina 350 takpannor (eller hur många det nu va).

Skämtåsido, det där funkade iaf bra. Det gick inte åt en millimeter på klingan (en billig från biltema) och trädgårdsslangen gick bra att ansluta direkt på kopparröret med en liten slangklämma. Dessutom så slapp vi att lägga rökridå i hela kvarteret.

...och det skulle nog gå bra att modda en blå Bosch också.... =)

P
Hyr en bensindriven stenkap med vattenkylning. Kostar inte många pengar, dammar inget och det är som att skära i smör med den.
Samma princip som MathiasS' variant. Anslutes med Gardenakoppling och på handtaget sitter det en ventil som styr vattenflödet.

En bensindriven? Verkar inte det lite överdrivet för några takpannor?

Efter att ha kapat takpannorna kan jag bara avslöja att kakelkapen (med inbyggd vattenkylning) fungerar alldeles otroligt bra. Snygga raka snitt, inget dammande, inte en sönderkörd panna.
Rekommenderas!

MathiasS skrev:
Det går att fixa med lite vattenkylning:

[bild]
MathiasS: Har du möjlighet att posta bilden igen? Jag är lite nyfiken på lösningen.

Bumpar den här igen @MathiasS...

Har valmat tak med takkupa så jag har bortåt 200 pannor som behöver kapas. Har två kapar, en Ferm 230mm och en Makita 125mm.
Räcker 125mm för att komma åt i både topp och dal på en betongpanna eller ska man köra på den tunga och gå in i väggen efter några få pannor?

För mina tegelpannor räckte det med en liten, tror det funkar för dig med. Grattis till 200 pannor....

Rickard.
För så många pannor skulle du nästan ha hyrt en stensåg med bord. Bara att slippa dammet känns värt pengarna.

Rickard. Rickard.ag skrev:
För så många pannor skulle du nästan ha hyrt en stensåg med bord. Bara att slippa dammet känns värt pengarna.
Kommer inte göra allt på en gång, finns inte tud för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.