4 976 läst ·
78 svar
5k läst
78 svar
Utredare kan föreslå lättnader för bolånetagare
Sida 1 av 6
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Lägre krav på kontantinsats och lättnader i amorteringsregler kan bli verklighet för framtida bolånetagare.
Du kan läsa artikeln här: Utredare kan föreslå lättnader för bolånetagare
Du kan läsa artikeln här: Utredare kan föreslå lättnader för bolånetagare
Förslaget låter fullkomligt vansinnigt.
Jag håller med Pligg
Enda sättet att rädda Sveriges ekonopmi är att få bostadspriserna att sjunka på ett lugnt och stabilt vis. Att få till en pyspunktering på bubblan. Innan den spricker med en smäll.
Jag håller med Pligg
Enda sättet att rädda Sveriges ekonopmi är att få bostadspriserna att sjunka på ett lugnt och stabilt vis. Att få till en pyspunktering på bubblan. Innan den spricker med en smäll.
Håller med att man ska amortera, men för att amortera ett hus idag med normala löner tar betydligt mer än 15-30år anser jag.
I Finland är det ett absolut krav. När man tar lånet skall det med då rådande förhållanden gå att amortera på 15-20 år.
Det går!
Men det innebär att man inte kan betala påhittade fantasisummor för ett hus utan måste hålla sig till att betala ett sakligt värde.
Mitt förslag är att Sverige skulle sätta en motsvarande gräns som Finland för när nya lån skall vara betalade. Börja med till exempel 30 år Sedan flyttar ni gränsen stegvis närmare. Då blir det pyspunktering på bubblan när folk gradvis får allt mindre låne-köpkraft och priserna långsamt pressas ned till en nivå som ni kan betala.
Det går!
Men det innebär att man inte kan betala påhittade fantasisummor för ett hus utan måste hålla sig till att betala ett sakligt värde.
Mitt förslag är att Sverige skulle sätta en motsvarande gräns som Finland för när nya lån skall vara betalade. Börja med till exempel 30 år Sedan flyttar ni gränsen stegvis närmare. Då blir det pyspunktering på bubblan när folk gradvis får allt mindre låne-köpkraft och priserna långsamt pressas ned till en nivå som ni kan betala.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 966 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 966 inlägg
Vad är ett sakligt värde för ett hus? Om två personer tjänar 75-100 tkr innan skatt i månaden, vad ska de få köpa ett hus för då enligt er?
Det är bara att inse att enda sättet att ”sänka priserna” är att bygga ett överflöd av hus, det gör man inte. Så därför kommer priserna på hus fortsatt gå upp i det långa loppet.
Sen är det också så att de som tror att de kommer att ha råd att köpa bara för amorteringskravet går ner eller belåningsgraden går upp kommer bli väldigt besvikna. För det innebär att amorteringskravet och belåningsgraden även går upp för andra och.
Det är bara att inse att enda sättet att ”sänka priserna” är att bygga ett överflöd av hus, det gör man inte. Så därför kommer priserna på hus fortsatt gå upp i det långa loppet.
Sen är det också så att de som tror att de kommer att ha råd att köpa bara för amorteringskravet går ner eller belåningsgraden går upp kommer bli väldigt besvikna. För det innebär att amorteringskravet och belåningsgraden även går upp för andra och.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Med andra ord, kedjebrevet planeras fortsätta.
Sätter du in max 30 års amortering nu så kommer bostadsmarknaden dö fullständigt. Bostadspriserna sjunka som en sten och massor av människor gå i personlig bankruttP Pligg85 skrev:
Kom igen,A Anvandarnamn_ skrev:
Problemet är att som nyexaminerad 23-åring på några få år samla ihop typ 750k för att precis ha råd med handpenning till en 5M villa. Vilet är verkligheten för många "90-talister" i storstadsområden.
Det är alldeles för höga priser för att det ska fungera.H heimlaga skrev:I Finland är det ett absolut krav. När man tar lånet skall det med då rådande förhållanden gå att amortera på 15-20 år.
Det går!
Om det ska gälla ALLA fastigheter så hade det totalt slagit sönder svensk konsumtionskraft och lett till enorm arbetslöshet på 20-30% och deflation och minskad bnp.
Bostadspriserna skulle sjunka kraftigt och massor av människor ha större lån än vad fastigheten är värd.
Om det bara gäller NYA bolån kommer ingen flytta någonsin igen utan bostadsmarknaden kommer låsa sig totalt.
En rimlig åtgärd är att införa en ny fastighetsskatt som procentuellt värde av bostaden och kompensera med andra skattesänkningar (vilket är varför DET är vad finansinspektionen och finanspolitiska rådet förespråkar)
Men det kommer du vara emot eftersom det drabbar DIG
Kom igen. Hur många nyexade 23-åringar är i ett läge där deras första bostad skulle vara en villa?Karl.s skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 966 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 966 inlägg
Jag är 90-talist och gjort precis det där! Sparat pengar för att köpa en villa i Malmö!Karl.s skrev:
Visst! Jag har inte ”förverkligat” mig själv i Asien, de pengarna la jag på utbildning. Sen har jag ingen cool bil, de pengarna gick till nytt kök osv! Har nog aldrig bränt mer än 3000 kr på en krogkväll heller.
Så det är inga problem att spara ihop de pengarna om man vill..
Varför ska en 23-åring bo i en villa? Det fungerade för femtio år sedan men de klarar knappt tvätta sig i röven själva idag.Karl.s skrev:
30% av dagens unga klarar inte mönstringen.
30-50% av ungdomarna gick inte ut med godkända gymnasiebetyg i staden jag kommer ifrån.
Kom tillbaka till verkligheten så kommer du nog att förstå.