Byggahus.se
Jag har en jättestor byggnad med massor av olika rum och eluttag och där jag vill utreda vilka säkringar som betjänar vilka uttag och där det tyvärr saknas elritningar.

Jag tänker att jag kan ansluta någonting billigt som lyser i varje uttag och sedan helt enkelt skruva ut säkring för säkring och notera vilka lampor som släcks för att få en idé om hur elen är dragen. Skulle gärna vilja ha ett 20-tal ljuskällor eller fler så att jag kan täcka ett stort område åt gången.

Någon som har förslag på lämpliga ljuskällor som är billiga att köpa in i storpack eller finns det bättre sätt att utröna hur elen är dragen i grova drag? Jag tänker mig nattlampor eller liknande. Eller ännu bättre om det går at köpa någon slags testutrustning för ändamålet.

https://www.ikea.com/se/sv/images/p...-med-sensor-vit__0546092_pe655892_s5.jpg?f=xl
 
Redigerat:
Köp en vanlig spänningsprovare kanske?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Köp en vanlig spänningsprovare kanske?
Spänningsprovare och multimetrar har jag gott om. Hur menar du att de skulle kunna lösa mitt problem?
 
Jag började med att tända lyset i alla rum. Även om belysning och uttag inte har samma säkring finns en god chans att fördelningen är likvärdig, elektriker brukarintejobbahelt slumpmässigt.,
Finns inte belysnimg blir det ett drygt jobb, men alla lampor, adventsljusstakar, fläktar, mobilladdare du har i kombination med spänningsprovare
 
H Hantlangaren skrev:
Spänningsprovare och multimetrar har jag gott om. Hur menar du att de skulle kunna lösa mitt problem?
Nu vet jag ju inte hur stor byggnad det gäller och hur många grupper du har i din central.
Men principen är väl att skruva i en säkring och pröva dig fram vilka uttag som ligger på den gruppen med spänningsprovaren.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Varför tycker du att det är klokt att köpa 5st lampor som är dyrare än de jag länkar till i min fråga - och när jag säger att jag behöver ca 20 st?
 
T Tompafix skrev:
Nu vet jag ju inte hur stor byggnad det gäller och hur många grupper du har i din central.
Men principen är väl att skruva i en säkring och pröva dig fram vilka uttag som ligger på den gruppen med spänningsprovaren.
Byggnaden är ca 5000 kvm och har många centraler därför går det inte att mäta ett uttag åt gången utan jag måste täcka in ett större område per test.
 
  • Wow
Mellanbarn
  • Laddar…
H Hantlangaren skrev:
Jag har en jättestor byggnad med massor av olika rum och eluttag och där jag vill utreda vilka säkringar som betjänar vilka uttag och där det tyvärr saknas elritningar.

Jag tänker att jag kan ansluta någonting billigt som lyser i varje uttag och sedan helt enkelt skruva ut säkring för säkring och notera vilka lampor som släcks för att få en idé om hur elen är dragen. Skulle gärna vilja ha ett 20-tal ljuskällor eller fler så att jag kan täcka ett stort område åt gången.

Någon som har förslag på lämpliga ljuskällor som är billiga att köpa in i storpack eller finns det bättre sätt att utröna hur elen är dragen i grova drag? Jag tänker mig nattlampor eller liknande. Eller ännu bättre om det går at köpa någon slags testutrustning för ändamålet.

[länk]
En säkringssökare är vad du behöver, finns en uppsjö av modeller och prislägen.
Här ett litet urval:
https://cdon.se/bygg-verktyg/sakrin...J5YI-M18mwlDjFe02PKrYwdQlSzOrTZgaAr_lEALw_wcB
https://www.amazon.se/Testboy-30-säkringssökare-ledningsskyddsbrytare-kontaktlös/dp/B07CQ1LW9Y/ref=asc_df_B07CQ1LW9Y/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476519847278&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12788217768092209253&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012356&hvtargid=pla-704486076852&psc=1
https://www.conrad.se/p/saekringsso...es&utm_source=google&utm_term=125026&vat=true
 
Redigerat:
H Hantlangaren skrev:
Byggnaden är ca 5000 kvm och har många centraler därför går det inte att mäta ett uttag åt gången utan jag måste täcka in ett större område per test.
Sen ska man ju tänka på att det kan finna fler säkringar per rum/område också, även om uttag är nära varandra.

Det blir väldigt drygt utan en säkringssökare som @snaggletooth länkar till...
 
En kostnadseffektiv metod är annars en stickpropp med en sladdbrytare monterad som kortsluter över fas och noll.
Sen håller man tummarna för att ögat på säkringen sprätter....
 
  • Gilla
  • Haha
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
H Hantlangaren skrev:
Varför tycker du att det är klokt att köpa 5st lampor som är dyrare än de jag länkar till i min fråga - och när jag säger att jag behöver ca 20 st?
Kan det bero på att du länkar till en bild och inte en sida som innehåller någon information om produkten? :thinking:
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
En kostnadseffektiv metod är annars en stickpropp med en sladdbrytare monterad som kortsluter över fas och noll.
Sen håller man tummarna för att ögat på säkringen sprätter....
Blir många säkringar på 5000 kvm :rofl:
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
En säkringssökare är vad du behöver, finns en uppsjö av modeller och prislägen.
Här ett litet urval:
[länk]
[länk]
[länk]
Kanon, tack. Det var något sådant jag sökte.

Vi ska koppla in IMD i vissa delar av byggnaden.så jag undrar ändå om det inte blir enklare med att först stoppa in ljuskällor i alla de uttag i lokalerna som ska mätas (och i alla uttag i nära anslutning till lokalerna som ska mätas). Därefter kan en kollega springa runt och i första hand stänga av en hel central och därefter prova vilken/vilka säkringar som bäst matchar lokalerna så att vi kan vi mäta förbrukningen på berörda grupper (och plugga uttag som inte "passar in" i och utanför lokalerna).

Vår erfarenhet av tidigare fall är ett det blir extremt dyrt att låta elektrikern göra hela detektivarbetet så ju mer vi har på fötterna innan han rings in desto bättre, Det får nog bli en kombination av säkringssökare samt ett stort antal nattlampor.
 
T Tompafix skrev:
Blir många säkringar på 5000 kvm :rofl:
Äh, säkringar är billiga :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.